Kudy do Chorvatska, varianta II: Přes Maďarsko dvěma způsoby
Kdo nabere cestou k moři východní kurs, má dvě volby: skrblíci se vyhnou dálnici úplně. kdo spěchá, jede po dálnici přes Budapešť.
Přestože nám v autě netrpělivě nekřičely děti, časové manko nabrané drobným zakufrováním poblíž Balatonu na menší partnerskou hádku mezi řidičem, navigací a fotografem stačilo. První trasu Praha-Karlovac jsme totiž zvolili v kombinaci dálnice-okreska-dálnice, přičemž plynulou „stotřicítkovou“ pohodu utnul sjezd z maďarské M1 za Györem směr Balaton. Exitem na silnici 82 docílíte kochání krásnou krajinou maďarských národních parků, rychlostní průměr vám ale poníží jak průjezdy obcemi, tak úpění v nepřehledných serpentinách za dýchavičnými aviemi nebo ikarusy.
Venkovský maďarský provoz je na druhou stranu poutavým živoucím muzeem, žigulíky nebo trabanty už u nás prostě nepotkáte. Před Veszprémem
můžete buď zahnout směrem k dálnici M7 a objet obří jezero, nebo dojet až k němu a zkusit ho přebrodit trajektem – vzhledem k časové náročnosti ale
v našem případě bezpředmětné. Nebo hned za slovenskými hranicemi zvolit kurs Szombathely (E65) a vyhnout se dálnici (a částce 13,50 eura za desetidenní poplatek) úplně. Vzhledem k provozu to ale doporučujeme jen zkušenějším nočním jezdcům, kteří se nebojí policejních radarů v respekt vzbuzujících Octaviích RS…
Nuda až k moři
Po M7 směrem na Záhřeb projedete (zbytečně otravné) celní kontroly v Letenye a pak si dejte pauzu: až do Karlovace vás čeká nuda pustoprázdné autostrády A4. S tankováním vydržte až do Chorvatska, proti Maďarsku ušetříte dobrou korunu padesát na litru naturalu. Zato za dálnice vás Chorvati pumpnou – úsek 165 km do Karlovace rozmělněné dvěma mýtnicemi vás přijde na 7 eur. Platit můžete kartou, kunami i eury, občas vám ale nemusí eura vrátit. Konečný účet: je 18 hodin, na displeji svítí 832 km (včetně drobné zajížďky), které jsme zvládli za 9 hodin včetně zastávek
s rychlostním průměrem 92 km/h a spotřebou 6,9 l na 100 km za něco málo pod tři tisíce korun: 2124 Kč (benzin) + 809 Kč (dálnice) = 2933 Kč.
Zpět rychleji a snáze, ale dráže
Otráveni maďarským okreskovým panoptikem nevalné kvality volíme zpáteční cestu okolo Budapešti s proklamovaným časovým bonusem deseti minut a malusem 80 nadbytečných kilometrů. Nesmysl? Ne tak docela. Navzdory plánovači jsme si cestu o dobrou hodinu zkrátili, a přestože jsme spálili o 5 litrů benzinu víc, ušetřili nervy blouděním kolem Balatonu za čmoudícími ifami. Takže kdo se cítí, ať zkusí okresky, ostatní nechť berou dálniční jistotu s nepatrným nárůstem nákladů, ale časovou úsporou.
Náklady na cestu v korunách | ||
Tam | ||
Slovensko | dálniční známka | 295 |
Maďarsko | virtuální dálniční známka | 338* |
Chorvatsko | Letenye - Zagreb | 123* |
Zagreb - Karlovac | 54* | |
Palivo | 832 km, spotřeba 6,9 l/100 km | 2124 |
Zpět | ||
Chorvatsko | Karlovac - Zagreb | 54* |
Zagreb - Letenye | 123* | |
Palivo | 765 km, spotřeba 6,7 l/100 km | 2331 |
Celkem | 5442 | |
* přepočet při kurzu 1 EUR = 25 Kč, ** při ceně 37 Kč za litr, *** při ceně 10,99 HRK za litr |
pozn.: od 7.6. 2012 došlo v Chorvatsku ke zdražení určitých úseků dálnic a to o zhruba 10 až 15 %.