Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kudy do Chorvatska, varianta II: Přes Maďarsko dvěma způsoby

Auto Tip Klassik
Diskuze (29)

Kdo nabere cestou k moři východní kurs, má dvě volby: skrblíci se vyhnou dálnici úplně. kdo spěchá, jede po dálnici přes Budapešť.

Přestože nám v autě netrpělivě nekřičely děti, časové manko nabrané drobným zakufrováním poblíž Balatonu na menší partnerskou hádku mezi řidičem, navigací a fotografem stačilo. První trasu Praha-Karlovac jsme totiž zvolili v kombinaci dálnice-okreska-dálnice, přičemž plynulou „stotřicítkovou“ pohodu utnul sjezd z maďarské M1 za Györem směr Balaton. Exitem na silnici 82 docílíte kochání krásnou krajinou maďarských národních parků, rychlostní průměr vám ale poníží jak průjezdy obcemi, tak úpění v nepřehledných serpentinách za dýchavičnými aviemi nebo ikarusy.

Venkovský maďarský provoz je na druhou stranu poutavým živoucím muzeem, žigulíky nebo trabanty už u nás prostě nepotkáte. Před Veszprémem

můžete buď zahnout směrem k dálnici M7 a objet obří jezero, nebo dojet až k němu a zkusit ho přebrodit trajektem – vzhledem k časové náročnosti ale

v našem případě bezpředmětné. Nebo hned za slovenskými hranicemi zvolit kurs Szombathely (E65) a vyhnout se dálnici (a částce 13,50 eura za desetidenní poplatek) úplně. Vzhledem k provozu to ale doporučujeme jen zkušenějším nočním jezdcům, kteří se nebojí policejních radarů v respekt vzbuzujících Octaviích RS…

Nuda až k moři

Po M7 směrem na Záhřeb projedete (zbytečně otravné) celní kontroly v Letenye a pak si dejte pauzu: až do Karlovace vás čeká nuda pustoprázdné autostrády A4. S tankováním vydržte až do Chorvatska, proti Maďarsku ušetříte dobrou korunu padesát na litru naturalu. Zato za dálnice vás Chorvati pumpnou – úsek 165 km do Karlovace rozmělněné dvěma mýtnicemi vás přijde na 7 eur. Platit můžete kartou, kunami i eury, občas vám ale nemusí eura vrátit. Konečný účet: je 18 hodin, na displeji svítí 832 km (včetně drobné zajížďky), které jsme zvládli za 9 hodin včetně zastávek

s rychlostním průměrem 92 km/h a spotřebou 6,9 l na 100 km za něco málo pod tři tisíce korun: 2124 Kč (benzin) + 809 Kč (dálnice) = 2933 Kč.

Zpět rychleji a snáze, ale dráže

Otráveni maďarským okreskovým panoptikem nevalné kvality volíme zpáteční cestu okolo Budapešti s proklamovaným časovým bonusem deseti minut a malusem 80 nadbytečných kilometrů. Nesmysl? Ne tak docela. Navzdory plánovači jsme si cestu o dobrou hodinu zkrátili, a přestože jsme spálili o 5 litrů benzinu víc, ušetřili nervy blouděním kolem Balatonu za čmoudícími ifami. Takže kdo se cítí, ať zkusí okresky, ostatní nechť berou dálniční jistotu s nepatrným nárůstem nákladů, ale časovou úsporou.















Náklady na cestu v korunách
Tam
Slovensko dálniční známka 295
Maďarsko virtuální dálniční známka 338*
Chorvatsko Letenye - Zagreb 123*
  Zagreb - Karlovac 54*
Palivo 832 km, spotřeba 6,9 l/100 km 2124
Zpět
Chorvatsko Karlovac - Zagreb 54*
  Zagreb - Letenye 123*
Palivo 765 km, spotřeba 6,7 l/100 km 2331
Celkem 5442
* přepočet při kurzu 1 EUR = 25 Kč, ** při ceně 37 Kč za litr, *** při ceně 10,99 HRK za litr

autemdochorvatska autemdochorvatska

pozn.: od 7.6. 2012 došlo v Chorvatsku ke zdražení určitých úseků dálnic a to o zhruba 10 až 15 %.

Auto Tip Klassik
Diskuze (29)
27. 1. 2020 22:42
maďarsko dálnice
Taky s rodinou přemýšlíme, že to letos vezmeme přes Maďarsko. Na https://jacestovatel.cz/…-dalnicni-znamka jsem se dočetl, že dálníční známka do Maďarska na týden stojí v přepočtu asi 300 korun, což je podle mě dost levné. Když to srovnám s cenou ve Slovinsku, tak je to prostě super. Navíc se můžeme třeba zastavit i u Balatonu, což je další plus.
22. 7. 2013 12:00
Re: Autom k moru
Jeli jsme 22.6.z H.K ve 03.00 ráno a cesta po Maďarské dálnici do Trogiru trvala necelých 12 hodin.Známí vyjeli 21.6.v 22.00 a do stejného místa dojeli o 15 min později.Jeli přes Slovinsko a strávili 4 hodiny na hranici SLO-HR. Já jsem také koupil ENC a tím získal nejen levnější mýto,ale i volný průjezd branami bez front.Můžu jenom doporučit.
24. 7. 2012 16:18
dobra trasa Madarskom
Kto prechadza do HR Madarskom v smere z BA, odporucam ist po dialnici na Gyor, na obchvate Gyoru zist z dialnice na cestu č. 81 smer Szekesfehervar, drzat sa stale tejto cesty cca 85km (na celej trase sa ide uplne v pohode, su tam mozno 3-4 obce a jedno male mesto) a pred Szekesfehervarom najprv odbocit doprava podla znacenia smer Siofok (M7). Potom na kruhaci treti exit, zasa smer M7. Dostanete sa na obchvat mesta, ktory pripomina dialnicu, asi po 10km dojdete na kruhac, na nom druhy exit smer M7. O kusok dalej vpravo vyjazd na M7 smer Siofok. Vyjdete na kvalitnu dialnicu M7 a po nej pokracujete smer Nagykanisza / Zagreb az po hranice. No a v HR vas miestne dialnice dovedu prakticky vsade, su super znacene, navesti su osvetlene aj v noci.
Podla mna nema vyznam ist Madarskom po dialnici az na Budapest a odtial na M7. Nadisli by ste si cca 100km a smerom k Budapesti sa nebezpecne zahustovala premavka aj o pol 11 v noci.
Odporucam to strihnut ako som popisal. Cesta je pomerne kvalitna, len miestami boli nerovnosti. Obci minimum a cely usek Gyor- Szekesfehervar cca 85 km prejdete za nieco vyse hodinku, ak dodrzujete predpisy.
Trasu okreskami cez Csornu, Szombathely a Kormend odporucam fakt len tym, ktorí sa chcu za kazdu cenu vyhnut poplatku 13,5 eura za dialnicnu. Cesta tadial je zdlhava, monotonna, casto obmedzena rychlost na 70km/h a na kazdom kroku su znacky upozornujuce na zver pri ceste, navyse kopec obci. A ak si dobre pamatam, celu cestu tadial nie je prakticky kde zastavit. Mam dojem, ze benzinku som zazrel len v Szombathely.
Tak stastnu cestu vsetkym :-)
6. 6. 2012 15:12
Re: Cesta je cil!
Ze bez poruchy >:-[] Bosna to raj TDI a Golfov, ale nie az tak ako Cierna Hora alebo Albansko a Mercedesy.
Avatar - Ronault.
31. 5. 2012 11:59
Re: Autom k moru
Ono to překračování rychlostí v noci má dva problémy. Jeden je i ve dne a to je policie. Moc mě neláká představa, že cestou na dovolenou nechám peníze určené pro užívání volného času nějakému mundurovanému v kapse. To mi prostě za to nestojí. Soused si takto před lety myslel, že v noci v HR v obcích neměří a málem se vracel domů.

A pak je tu jeden noční problém, který mě docela straší. Auta jsou většinou osvětlená, to se dá odhadnout, jen zvěř v noci vbíhá do cesty častěji než často. A takový divočák ve 150 není nic příjemného :-|