Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kupte si sbírku legendárních rallye aut. Zahrnuje Stratos i speciály Skupiny B

David Bureš
Diskuze (3)
V létě bude na prodej sedmička aut, díky nimž vznikly zřejmě ty nejslavnější rallye speciály. Je libo Lancii Stratos, Audi Sport Quattro S1 nebo Peugeot 205 Turbo 16?

Součástí dnes již slavného automobilového týdne v kalifornském Monterey bude i letos dražba aut aukční síně Bonhams. A ta si pro aukci v Quail Lodge plánovanou na 18. srpna připravila opravdovou lahůdku. Mezi nabídnutými automobily bude i unikátní sbírka sedmi homologačních automobilů, které daly za vznik zřejmě těm nejslavnějším speciálům světa rallye.

Co vůz, to legenda, však považte sami, unikátní sbírka zahrnuje trojici slavných Lancií, Stratos HF Stradale, Rallye 037 Stradale a Delta S4 Stradale, Ford RS 200 i jeho vylepšenou verzi RS 200 Evolution, Peugeot 205 Turbo 16 a Audi Sport Quattro S1. Auto jsou různé koncepce, třeba Stratos je zadokolkou s atmosférickým vidlicovým šestiválcem o objemu 2,4 litru, zatímco Rallye 037 Stradale zadokolkou s dvoulitrovým čtyřválcem, který kvůli potlačení turbodíry měl místo turbodmychadla kompresor. Sport Quattro S1 zase pohání turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec posílající svoji sílu na všechna čtyři kola.

Až na Stratos ze sedmdesátých let se tak jedná o zástupce legendární Skupiny B, kdy svět rallye prožíval zlatou éru. Jenže právě Stratos byl takovou předzvěstí Skupiny B. Jestliže většina automobilek v té době navrhla závodní speciál na základě sériového auta, Lancia to vzala opačným směrem. Nejprve navrhla závodní stroj, který dala i do prodeje – kvůli pravidlům rallye. Ta vyžadovala, aby závodní speciál byl postaven na základech sériového auta, kterého se vyrobí nějaký minimální počet.

Úspěch Stratosu (tři konstruktérské tituly v letech 1974-1976) znamenal, že podobným směrem se v následujících letech ubrali i další výrobci. Svět rallye tomu šel navíc naproti, když u Skupiny B stačilo, aby sériová verze závodního auta byla vyrobena jen v 200 kusech. Zatímco třeba u Skupiny N (právě Lancia Stratos) to bylo 400 aut. Nebýt tak sedmičky prodávaných silničních aut, jejich závodní kolegové by nikdy nemohli jezdit.

Většinu z těch aut současný majitel vlastní od roku 1989 a jejich perfektní stav dokazuje, že se o ně pečlivě staral. Navíc kvůli své sběratelské hodnotě spíše odpočívaly, než že by s nimi vlastník pravidelně vyrážel na své oblíbené okresky. Vždyť třeba prodávaný Peugeot má na svém kontě méně než 1.200 najetých kilometrů.

Tak co, nalákali jsme vás dostatečně? Už jen vidět všechna tahle auta pohromadě musí stát za to!

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - euro89
17. 6. 2017 09:31
Re: Podobný případ jako u článků o motorsportu
K diskuzi tu toho moc neni. Kazdy by to chtel mit doma, ale nikdo na to nema. To je bez diskuze. >:D To ovsem neznamena, ze ty clanky nikdo necte. Naopak ja zde ctu prakticky nejvic clanky o youngtimerech, sekci veteran.auto a pak clanky tykajice bud koncernu FCA, britskych aut nebo Mazdy.
Na nejake testy koncernovych pastik, ktere trhaji diskuzni rekordy, neklikam temer nikdy.
Holt neco negativniho dokaze vybourit k diskuzi vzdy vic, nez neco pozitivniho. Mozna proto tu vetsina redatoru odvadi svoji praci uplne na ho***... ehm, vlastne jak nejlip umi. >:-[]
Avatar - Pekelná Micinka
17. 6. 2017 02:02
Re: Podobný případ jako u článků o motorsportu
A co na tom chceš komentovat? Ten modrý Stratos je sice krásný, ale to je tak všechno.
16. 6. 2017 15:59
Podobný případ jako u článků o motorsportu
Žádné komentáře, přitom se jedná o auta, z pohledu na která musí srdce motoristy zaplesat. Ale co naplat - nulová konektivita, málo místa v interiéru, k autonomnímu řízení daleko, všechno v užraném benzínu...