Kupte si sbírku legendárních rallye aut. Zahrnuje Stratos i speciály Skupiny B
Součástí dnes již slavného automobilového týdne v kalifornském Monterey bude i letos dražba aut aukční síně Bonhams. A ta si pro aukci v Quail Lodge plánovanou na 18. srpna připravila opravdovou lahůdku. Mezi nabídnutými automobily bude i unikátní sbírka sedmi homologačních automobilů, které daly za vznik zřejmě těm nejslavnějším speciálům světa rallye.
Co vůz, to legenda, však považte sami, unikátní sbírka zahrnuje trojici slavných Lancií, Stratos HF Stradale, Rallye 037 Stradale a Delta S4 Stradale, Ford RS 200 i jeho vylepšenou verzi RS 200 Evolution, Peugeot 205 Turbo 16 a Audi Sport Quattro S1. Auto jsou různé koncepce, třeba Stratos je zadokolkou s atmosférickým vidlicovým šestiválcem o objemu 2,4 litru, zatímco Rallye 037 Stradale zadokolkou s dvoulitrovým čtyřválcem, který kvůli potlačení turbodíry měl místo turbodmychadla kompresor. Sport Quattro S1 zase pohání turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec posílající svoji sílu na všechna čtyři kola.
Až na Stratos ze sedmdesátých let se tak jedná o zástupce legendární Skupiny B, kdy svět rallye prožíval zlatou éru. Jenže právě Stratos byl takovou předzvěstí Skupiny B. Jestliže většina automobilek v té době navrhla závodní speciál na základě sériového auta, Lancia to vzala opačným směrem. Nejprve navrhla závodní stroj, který dala i do prodeje – kvůli pravidlům rallye. Ta vyžadovala, aby závodní speciál byl postaven na základech sériového auta, kterého se vyrobí nějaký minimální počet.
Úspěch Stratosu (tři konstruktérské tituly v letech 1974-1976) znamenal, že podobným směrem se v následujících letech ubrali i další výrobci. Svět rallye tomu šel navíc naproti, když u Skupiny B stačilo, aby sériová verze závodního auta byla vyrobena jen v 200 kusech. Zatímco třeba u Skupiny N (právě Lancia Stratos) to bylo 400 aut. Nebýt tak sedmičky prodávaných silničních aut, jejich závodní kolegové by nikdy nemohli jezdit.
Většinu z těch aut současný majitel vlastní od roku 1989 a jejich perfektní stav dokazuje, že se o ně pečlivě staral. Navíc kvůli své sběratelské hodnotě spíše odpočívaly, než že by s nimi vlastník pravidelně vyrážel na své oblíbené okresky. Vždyť třeba prodávaný Peugeot má na svém kontě méně než 1.200 najetých kilometrů.
Tak co, nalákali jsme vás dostatečně? Už jen vidět všechna tahle auta pohromadě musí stát za to!