Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec bestií skupiny B v rallye: Krátká, ale slavná éra dospěla do finiše před 30 lety

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 12. 2016 • 03:44
320
4
Zobrazit náhledy (320)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Pětiletá éra skupiny B je považována za nejlepší období světových automobilových soutěží. Souboje ďábelských monster, která se sériovými vozy měla společného pramálo, skončily před třemi dekádami.

Prvním krokem k vytvoření rallyeové skupiny B byla nová pravidla FIA pro sezónu 1979, která povolovala stavbu soutěžních aut s pohonem všech kol. Toho se jako první chytlo Audi s tehdy ještě vyvíjeným Quattrem. A záhy poslalo nepřeplňované zadokolky do historie. Tedy, v první sezóně, kdy „béčka“ mohla startovat (1982) ještě mezi jezdci triumfoval Walter Röhrl s Opelem Ascona 400, čtyři kruhy však ovládly žebříček značek a trio Michèle Mouton/Hannu Mikkola/Stig Blomqvist se umístilo v pořadí hned za Němcem.

Benevolentní regule platné od 1. ledna 1982 umožňovaly stavbu skutečných siluet s trubkovými rámy, které měly se sériovou produkcí pramálo společného. Ale také říkaly to, že automobilky musí vyrobit minimálně 200 kusů obdobných, jen slabších silničních specifikací. Dodnes není jasné, zda tento limit všechny splnily, v historiích jednotlivých modelů panují nejasnosti... Pro evoluce už jich byla nutná pouze dvacítka.

Audi, Lancia a Peugeot

První čistokrevné a úspěšné „béčko“ postavila Lancia. Lehounká 037 Rally měla kromě špičkových jízdních vlastností motor uprostřed a předznamenala další konstrukční směr včetně použití výklopné zadní části, která usnadňovala servis. Italové, původně šlo o projekt Abarthu, stvořili kupé se zadním pohonem a kompresorem Volumex místo běžnějšího turba! Výhodou byl plynulejší zátah na rozdíl od mohutného „kopance“ výfukového dopingu. Přesto vybojovali značkový titul v sezóně 1983. Za volantem italského sporťáku ovšem také zahynul Attilio Bettega na Tour de Corse 1985, když trefil strom. Tato smrtelná nehoda předznamenala sled dalších nešťastných událostí...

Ale nepředbíhejme. Audi, které získalo obě koruny v sezóně 1984 (šampionem se stal Stig Blomqvist), se právě následující rok muselo sklonit před mnohem kompaktnějším Peugeotem 205 Turbo 16 s nízkým těžištěm. Německým vozům zůstaly motory vpředu, francouzské siluety je měly za hlavami posádky. Audi nepomohlo ani odlehčené Sport Quattro s radikálně zkráceným rozvorem, „lev“ také vyvíjel dále... Po takřka fatální nehodě Ariho Vatanena měl jeho kolega Timo Salonen usnadněnou cestu k celkovému prvenství. Ari se z těžkých zranění léčil více než rok.

Formule 1 pro dva

Zajímavá byla i technika. Většina výrobců použila malé přeplňované čtyřválce objemů 1,7-2,2 l, jen Britové „trhali partu“ a do Metra 6R4 umístili velký třílitrový vidlicový šestiválec. Samozřejmě za sedačky. Delta S4 zase používala dvojitý doping kompresorem i turbem a Ford RS200 měl převodovku vpředu, takže používal dva kardany. Modrý ovál neuspěl, stejně jako ostrovní konkurence, propadákem skončil rovněž projekt Citroënu BX 4TC, ten se objevil pouze třikrát...

Sofistikovanost čtyřkolových bestií připomínala soudobou formuli 1. Kompozitové karoserie, vstřikování vody do spalovacích prostorů, brzd i mezichladičů, polosamočinné převodovky, dokonce šestistupňové, monstrům rostla křídla, která rozhodně nebyla jen na okrasu, nýbrž bezezbytku plnila svou funkci.

Tragédie v Portugalsku a na Korsice

Sezóna 1986 slibovala velký souboj továrních týmů. Henri Toivonen ukázal potenciál Delty S4 už na RAC Rally 1985, v Monte Carlu dal jasně najevo, že se s ní bude muset počítat. Jenže přišla Portugalská rallye, kde hned v první erzetě domácí Joaquim Santos s Fordem RS200 vletěl do diváků. Tři zabil, jednu ženu a dvě děti, další zemřelo později v nemocnici. Dalších 33 si odneslo lehká, ale bohužel i těžší zranění. Řídicí orgány hrozily jezdcům odejmutím závodních licencí. Walter Röhrl protestoval: „Nejsme zabijáci'“. Velké týmy z podniku odstoupily, Audi s poslední ospoilerovanou evolucí Quattra S1 se už nevrátilo.

Bezpečnost na tratích byla věcí neznámou, špalíry neukázněných diváků se otevíraly až těsně před průjezdem jednotlivých aut a... průšvih byl vlastně nevyhnutelný. Zdaleka za něj nemohla jen ďábelská technika, i když plnicí tlaky turb neustále vzrůstaly a s nimi rostly i výkony - z původních hodnot pod 300 koní až na dvojnásobek, případně ještě výše...

Po Korsice 1986 však už došla FIA trpělivost. Soutěž na středomořském ostrově stála život Henriho Toivonena a Sergia Cresta. S tovární Deltou S4 vylétli na 18. RZ coby vedoucí posádka z trati, spadli ze srázu do rokle mezi stromy auto okamžitě vzplálo, explodovala nádrž. Ani jeden z mužů děsivou havárii nepřežil. Zbyl jen ohořelý trubkový rám a hromádka popela, nic víc. Incident se odehrál bez diváků a mimo záběry kamer, svědci chyběli. Všechny vozy musely mít od té doby povinný samočinný hasicí systém, který Deltám dosud chyběl... Aerodynamické prvky na spodcích se naopak staly minulostí. Jenže nejatraktivnější období rallye, dnes považované za zlatou éru směřovalo ke svému konci.

Italská fraška

Posledním podnikem, kde „béčka“ stála na startovní rampě, byla americká Rallye Olympus. Skončila 7. prosince 1986 a vyhrál ji Markku Alén. Stal se mistrem světa, ale jen na chvíli. FIA uznala neoprávněnost diskvalifikace továrního týmu Peugeot ze Sanrema. Pořadatelé si přáli vítězství Lancie na domácí půdě, jenže tovární dvěstěpětky ji ponížily... Tak je prostě vyloučili za vymyšlený důvod: nelegální boční prahové nástavce, které byly ovšem předtím bez problémů schváleny. FISA (mezinárodní federace automobilového sportu, odnož FIA) ovšem rozhodla o tom, že se tato rallye nebude do MS započítávat a jako definitivního šampiona vyhlásila Juhu Kankkunena, ten vodil právě francouzský vůz.

Sezóna tak skončila u zeleného stolu, což byla poslední hořká pilulka a hřebíček do rakve. O body do MS přišli i tovární piloti mladoboleslavské Škodovky, se stotřicítkami LR, Ladislav Křeček o šesté a Svatopluk Kvaizar o deváté místo. Na ještě brutálnější skupinu S už nedošlo, od roku 1987 mohla v nejvyšší lize startovat pouze mnohem sériovější „áčka“. Monstra se uplatnila v rallyekrosu, národních šampionátech a na Pikes Peaku, Peugeot vyrazil z Paříže přes poušť do Dakaru - a úspěšně.

Také se zadním pohonem

Do skupiny B byly později přeřazeny i vozy, které původně FIA homologovala pro skupinu 4. Nejde ani tak o původní dlouhá Quattra, ale i ostré zadokolky typu Renaultu 5 Turbo (ten kraloval na asfaltu) a Toyota Celica Twincam Turbo, které se dařilo v Africe. Ze Silvie odvozený Nissan 240 RS znevýhodňovala absence turba.

A samozřejmě také auta menších tříd s pohonem jedené nápravy a rovněž bez přeplňování, nejen zmíněná stotřicítka, ale i sovětská, či vlastně konkrétně litevská Lada 2105 VFTS Sport. K souboji Ferrari a Porsche bohužel nedošlo, v Maranellu sice vyvíjeli 288 GTO a v Zuffenhausenu a Weissachu 959, ale postavení „béček mimo zákon“ přišlo dříve. Šílená Toyota MR2 zůstala v muzeu, Kadett Rallye 4x4 alias Astra Xtrac od evropské divize GM se objevil alespoň v rallyekrosu.

Současnost

Aktuální vozy specifikace WRC se závěru éry skupiny B sice ani náhodou neblíží výkonem, ale určitě se mnohem lépe ovládají. Limit 1,6 litru je možná trochu svazující, konstruktéři nemají více prostoru. Ale to, že se po éře speciálů odvozených z modelů nižší střední třídy přešlo na malá auta, je v pořádku, díky svým menším rozměrům jsou vhodnější.

Náročné africké soutěže (Safari, Pobřeží slonoviny), kde dominovala i ta opravdu velká, z kalendáře zmizely, podniky se zkrátily a jde vlastně o „sprint rallye“. Hvězdicová jízda do Monte Carla už je také minulostí... Osobně se mi po této klasice docela stýská. Ale vývoj zastavit nejde. Speciály pro rok 2017 se „béčkům“ vzhledově zase o něco přiblíží. A pamatujete se na okřídlenou evoluci prvního Focusu WRC? Jen škoda, že továrních týmů je pomálu. A vlastně i značek, startovní pole bývalo mnohem pestřejší.

Související články

Témata
11. 12. 2016 11:47
Re: Zacatek konce
Hele zajed nekdy mrknout na autokros. Tam je svet jeste v poradku :-) Navic bezprostredni blizkost aut divakovi umocnuje motoristicky zazitek. Doporucuju treba Novou Paku ;-)
10. 12. 2016 22:25
super
Veľmi pekný článok! a to nepíšem často...
Viac podobných :yes:
10. 12. 2016 19:58
Re: Zacatek konce
Skvěle řečeno.
Snad ještě pravověrné Wrc před 10 _15 lety byly koukatelné.
Dnes je motorsport nezazivny bez emocí. Takový dietní.
Avatar - euro89
10. 12. 2016 17:03
Zacatek konce
Konec legendarni skupiny B predstavuje pro me pomyslny zacatek konce motorsportu pro fanousky, motorsportu, ktery sice obcas zabijel, ale byl plny adrenalinu,napeti a zabavy. Od te doby nejen v rally, ale i v F1, v Dakaru a dalsich zavodech pribyvalo pravidel, ktere udelaly motorsport sice bezpecnym, ale jinak naprosto nudnym a nezazivnym sportem. Dneska je vetsina zavodu napric celym motorsportem zazivna asi jako sachy, ale hlavne, ze je to bezpecne. :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku