Kupujete ojetinu? Jak odhalíte stočený tachometr i havárie online?

Komerční prezentace

Kupujete ojeté auto? Podvodů při prodeji ojetých aut opět přibývá. Může za to zdražování a požadavky kupujících na co nejnižší cenu. Aby prodejci vydělali, uchylují se čím dál častěji ke stáčení tachometrů či zatajování havárií a škod. Prověřte si předem historii auta, abyste se nestali obětí častých podvodů. Jak na to?

Podle dat z trhu, která má k dispozici Cebia, jež pomáhá motoristům bojovat proti podvodům již více než 30 let, se bez informace o havárii či poškození prodává 99,3 % ojetých aut. Ve skutečnosti prodělalo škodní událost zhruba každé čtvrté pětileté auto a 60 % desetiletých aut. Stočený tachometr má zhruba každé třetí auto a průměrné stočení o 100 000 km prodražuje vůz zhruba o 20 %, stejnou částku si pak vyžádá neočekávaná údržba o opravy spojené s vyšším km nájezdem.

Falešný původ, rok výroby i nereálná výbava. Další nešvary na trhu

Podle společnosti Cebia, která analyzovala původ u 416 000 ojetých aut prodávaných na českém trhu mezi lednem 2021 a květnem 2022, má každé páté auto v inzerci uvedený falešný původ. Auta z Německa pochází často z východní či jihovýchodní Evropy, ale také třeba ze severní Afriky, Jihoafrické republiky, Saúdské Arábie, Ománu, zemí Perského zálivu či z jihovýchodní Asie.

Dalším nešvarem je uvádění v inzerci roku uvedení do provozu místo roku výroby, zde ovšem ani prodejci nemusejí skutečný rok znát, neboť není uvedený ani v technickém průkazu. V inzerci se můžete setkat také s uváděním vyššího výbavového stupně, než vozidlo má.

Buďte o krok napřed. Prověřte si auto před návštěvou prodejce

Prověřit si historii vozu je jednoduché. Stačí na www.cebia.cz zadat VIN vozu. A během několika málo minut se můžete dozvědět, jestli nemá auto stočený tachometr, jestli mělo nehodu a jaká vznikla škoda, jak bylo servisované, jaký je skutečný rok výroby a země původu, jestli vozidlo není hlášené jako odcizené či zatížené leasingem nebo úvěrem, jestli nebylo provozováno jako taxi, jestli se na něj vztahovala svolávací akce výrobce, jaká je jeho skutečná výbava, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované, jaká je jeho skutečná barva (slouží ke kontrole, zda auto nemá falešnou identitu jiného vozu) a vidět můžete i fotografie vozu po nehodě či z inzerce.

Získáte také velice podrobný návod na kontrolu originality identifikátorů vozu, díky čemuž můžete sami odhalit, zda vozidlo nebylo nelegálně předělané z důvodu zakrytí krádeže či zda nebylo sestavené z více havarovaných vozů. Ideální je, pokud si auto prověříte ještě před tím, než se na něj půjdete podívat na prodejní místo. Můžete si ušetřit zbytečnou cestu. A pamatujte, že pokud budete chtít auto v budoucnu prodat, bez prověření jeho historie s tím můžete mít problém. Prodat auto se stočeným tachometrem může být v budoucnu dost velkým oříškem.

Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem

Data v systému Cebia pocházejí od výrobců vozů a importérů, prodejců a autobazarů, pojišťoven, STK autorizovaných i neautorizovaných servisů a pneuservisů, policie, leasingových a finančních institucí či inzertních a aukčních portálů. „Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem,“ říká Barbora Minksová, mluvčí a marketingová manažerka společnosti Cebia. Díky velkému množství zahraničních dat expanduje v současnosti Cebia do dalších evropských zemí.

Komerční prezentace

Doporučujeme

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly