Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Květen na Veterán.auto.cz: Automobilová všehochuť z Evropy i Ameriky

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V květnu jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali kapitolám z historie značek Aston Martin, Jeep, FSO, Lotus a Volvo. Polovinu popisovaných modelů spojuje dlouhověkost.

Americký Jeep Wagoneer je považován za první luxusní SUV, dokonce v tomto ohledu předběhl i Range Rover. Jenže tato zkratka se začala používat až mnohem později a většina dnešních zástupců kategorie se zahrabe na mokré louce. Luxusní Jeep uměl mnohem více, vždyť zmíněný Brit je také terénní auto, žádné SUV. Wagoneer 4x2 vzal rychle zasvé, stejně jako dvoudveřové provedení. Řada SJ však vydržela na výrobních linkách bezmála tři dekády.

Zastavme se ještě v Albionu, Pravda, Lotus Elite Type 14 je úplně z jiného soudku. Malý sporťák z dílny Colina Chapmana měl konečně střechu, byl na hony vzdálen stejně starému spartánskému Sevenu. A hlavně, jeho karoserie byla samonosná a z lehoučkého laminátu. Druhý Elite Type 75 měl primát úplně jiný, stal se prvním Lotusem se sedadly ve dvou řadách. Třetí vůz stejného názvu už je moderna a do výroby se ani skoro tři roky po představení konceptu nedostal. A zřejmě jej v ní ani neuvidíme, Lotus má jiné starosti.

Jinou britskou pýchu představuje Aston Martin. DB 2-4 byl současníkem prvního Elite a měl také čtveřici míst jako ten druhý. Modelům této značky nikdy nechyběl sportovní nádech, byť byly patřičně luxusní a drahé, což jsou koneckonců dodnes. Čtyři podvozky skončily v Itálii, jeden u karosárny Ghia, která mu navlékla „nadzvukové šaty“, tedy karoserii Supersonic. Vůz používal americký, ale ve Francii žijící závodník Harry Schell a ještě letos půjde do dražby.

Italskou karoserii měl i polský Polonez z varšavské továrny FSO. Pod nimi se skrývala technika předchůdce, Fiatu 125p s tuhou zadní nápravou, listovými pery a motory OHV. Plán na montáž italských agregátů kvůli financím příliš nevyšel. Po roce 1989 se ale nabídka pohonných jednotek, byť z cizích zdrojů rozrůstala, stejně jako počet karosářských verzí. V polovině devadesátých let minulého století byl „poldek“ nejpopulárnějším autem u našich severních sousedů. Jeho rodiště nakonec koupilo jihokorejské Daewoo. Mnohokrát modernizovaný klasik vydržel v aktivním životě takřka čtvrt století a v počátečních dobách své kariéry se chlubil výtečnou bezpečností.

Ta je takřka synonymem pro švédské Volvo. Jeho řada 240/260 se sice vyráběla „pouhých“ devatenáct let, ale její základní tvary vydržely ještě o dekádu déle. Sdílela je totiž s předešlou sérií 100. Velkého ohlasu mezi zákazníky v Evropě i za oceánem dosáhlo kombi, kterých se prodal milion. Na sportovním poli zase zápolily hlavně dvoudveřové vozy s turbomotory. Volvo 240 Turbo vyhrálo v roce 1985 německé i evropské mistrovství cestovních vozů. Počáteční problémy s kvalitou se podařilo rychle vyřešit, celkem si tato elegantní volva připsala na konto přes 2,8 milionu vyrobených vozů a stala se nejprodávanějším modelem značky v celé její historii.

Aurel Persu pocházel z rumunské Bukurešti a dnes si na něj vzpomene málokdo. Stal se však jedním z průkopníků aerodynamiky v automobilové oblasti a jako nejspíše první na světě postavil vůz s koly ukrytými pod karoserií. Psal se rok 1924! Jeho unikát v praxi příliš nefungoval, ale dochoval se dodnes i díky tomu, že jej používal sám konstruktér. Byť je v současnosti nepojízdný a nepůvodní.

Aston Martin DB 2/4 MkII Ghia Supersonic (1956) – Britská stíhačka z Turína

Italská Ghia nestavěla své extravagantní „supersonické“ karoserie pouze na podvozcích Fiatů 8V. Dočkal se jí i jediný Aston Martin. Unikátní automobil si objednal jeden člen rodiny Vanderbildtů přímo u britského Aston Martinu, který tehdy vlastnil průmyslník David Brown. Tovární „šaty“ však americkému milionáři jaksi nestačily. Speciální karoserie inspirovanou tehdejšími proudovými...

Celý článek: Aston Martin DB 2/4 MkII Ghia Supersonic (1956) – Britská stíhačka z Turína

FSO Polonez (1978-2003) – Giugiarova trvalka

Polský Polonez byl v roce 1978 moderním vozem elegantních tvarů. Na začátku milénia, kdy jeho produkce skončila, to již pochopitelně neplatilo. Společnost FSO (Fabryka Samochodów Osobowych, tedy Továrna na osobní automobily) byla založena v roce 1951 a zpočátku vyráběla licenční GAZ M20 Poběda, 4,6 m dlouhé Warszawy se dočkaly několika modernizací. Zakrátko...

Celý článek: FSO Polonez (1978-2003) – Giugiarova trvalka

Jeep Wagoneer (1962-1991) – Do terénu s luxusem

Byl prvním luxusním terénním autem v roce 1970 britský Range Rover? Ne tak docela, patři mu pouze evropský primát. Za oceánem jej předběhl Jeep Wagoneer. Jeep předstihl svého kolegu z Albionu dosti výrazně, o takřka osm let. Prodávat se začal v září roku 1962, přežil všechny veletoče výrobce a změny jeho vlastníků a poslední automobil této řady sjel z pásu až v červnu roku 1991...

Celý článek: Jeep Wagoneer (1962-1991) – Do terénu s luxusem

Lotus Elite – první se samonosnou laminátovou karoserií

Colin Chapman přivedl v roce 1957 na svět dvoumístné sportovní kupé Lotus Elite s motorem Coventry Climax a plastovou karoserií. Automobilku Lotus Engineering Ltd. založil v roce 1952 Colin Chapman (1928–1982) spolu se svým bývalým spolužákem z londýnské univerzity Colinem Darem. Do kruhového žlutozeleného loga nově vzniklé firmy byly vloženy iniciály úplného...

Celý článek: Lotus Elite – první se samonosnou laminátovou karoserií

Persu (1922-1924) – Dešťová kapka

Automobilové Rumunsko se dnes skloňuje hlavně díky Dacii. Aro a Oltcit jsou již historii, byť poměrně nedávnou. Dávno před nimi tu však byl konstruktér Aurel Persu. Paradoxem je, že nepostavil svůj vůz na území rodného státu, ale vznikl v Německu, kde předtím vynálezce studoval. Přesto jej Rumuni považují za svůj a v tomto jazyce nenajdete odbornou knihu, která by „dešťovou kapkou“...

Celý článek: Persu (1922-1924) – Dešťová kapka

Volvo 240/260 (1974-1993) – Létající cihla

Nástupcem řady 100 švédského Volva se stala na podzim 1974 nová série 200. Vyráběla se plných devatenáct let! Stovka měla premiéru v srpnu 1966 a byla prvním vozem švédské značky, kterého se vyrobilo přes milion kusů, konkrétně dokonce 1,25 milionu. Řada 200 ji nahradila přesně po osmi letech a obchodně byla daleko úspěšnější. čekal ji také mnohem delší aktivní život. Vcelku jednoduché...

Celý článek: Volvo 240/260 (1974-1993) – Létající cihla

Aleš Dragoun
Diskuze (0)