Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lada 4x4 40 Anniversary Edition
Lada 4x4 40 Anniversary Edition
Lada 4x4 40 Anniversary Edition
Lada 4x4 40 Anniversary Edition
6 Fotogalerie

Lada 4x4 40 Anniversary Edition: Niva slaví jubileum limitkou

Aleš Dragoun
Ruský teréňák se sériově vyrábí čtyřicet let a tuto skutečnost je třeba řádně oslavit. AvtoVAZ spustil výrobu výroční limitované série.

Se spartánskou Nivou udělal sovětský automobilový průmysl díru do světa. Západoevropští, američtí a japonští výrobci ve druhé polovině 70. let minulého věku žádné v terénu schopné auto se samonosnou karoserií nabídnout nedokázali. Za čtyřicet let života prošel nezmar mnohými aktualizacemi, ale v základu zůstává stejný. A má se čile k světu.

VAZ-2121 „Niva“ se začal oficiálně sériově vyrábět 5. dubna 1977, nabídl trvalý pohon všech kol i nezávislé zavěšení spolu s kotoučovými brzdami vpředu. Měl se uplatnit spíše na venkově, ale nakonec si získal popularitu také ve městech. A mimo SSSR, respektive bývalé sovětské republiky, třeba v Japonsku, zpočátku se exportovalo 70 % produkce. Verze s volantem vpravo se koneckonců objevila záhy, začátkem 80. let. Speciálů vzniklo za tu dobu nepočítaně: pick-upy, záchranářské, obojživelné a dokonce i cirkusové auto, které řídili medvědi. No vážně!

Lada 4x4, jak se dnes jmenuje nesmrtelný teréňák na domácím ruském trhu, vznikne k jubileu v omezené sérii stylových 1977 vozů. Výrobce si vyhrál s barvami: vozy nabídne v béžové, červené, bílé, šedomodré a hnědooranžové. Plaketky a etikety s označením „40 Anniversary“ jsou jaksi nezbytné, symboly a loga najdeme kromě karoserie (předních blatníků, zadního víka) vyraženy i na přístrojové desce před spolujezdcem, kobercích a předních sedadlech. Ta mohou být spolu se zadními zase šedá, černá, béžová a hnědá, vždy ladí s lakem karoserie. Automobily jezdí na pětipaprskových kolech v kombinaci černé a stříbrné. Přístroje jsou částečně zářivě oranžové, číselníky však zůstaly pro lepší čitelnost klasicky bílé. Čtyřramenný volant i sedačky pokrývá „eko-kůže.“

Série je samozřejmě číslovaná: od 0001 do 1977. Zajímavost určitě představuje část produkce v kamufláži. Lada uvádí, že tuto variantu nabízí poprvé v čistě tovární režii, dříve se o ni starali importéři a dealeři, pokud si ji klient objednal. Kombinace světle a tmavě zelené a černé dá autům takřka vojenský vzhled, nárazníky jsou také černé, o kolech a sedadlech s kontrastním prošíváním nemluvě.

Lada začne výroční speciální edici nabízet v červnu letošního roku. Za čtyři desetiletí Volžský automobilový závod vyvezl do ciziny zhruba 530 tisíc aut ze skoro 2,5 milionu vyrobených. Doma je momentálně populárnější prodloužená pětidveřové provedení s továrním kódem 2131. Nejmodernější verzi představuje snížený Urban s plastovými nárazníky v barvě karoserie, metalízou, litými koly, klimatizací a modernizovaným vnitřkem.

Předpokládá se, že zcela nová Lada 4x4 bude představena na podzim příštího roku, ve tří- a pětidveřovém provedení. Dostane určitě silnější motory, než je dnes stará známá zážehová sedmnáctistovka s maximálně 61 kW. Pro veterána to ale neznamená automaticky konec, oba modely budou mírumilovně koexistovat ještě nějaký čas vedle sebe.

Označení Niva má v Rusku registrované Chevrolet, který stále vyrábí původně plánovaného oblého nástupce 2123. Druhá generace zatím nedorazila, měla už loni, ale nestalo se tak. Přijde v roce 2019, podle některých zpráv na stejné platformě jako nová Dacia Duster.