Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini ve Frankfurtu 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Supersportovní stáj koncernu Volkswagen v posledních letech striktně sázela na modely s pohonem všech čtyř kol – a možná i proto si Gallardo vysloužilo pověst ideálního supersportu pro každý den.

Jenomže, jak dobře ví dlouholetý šéf továrních testovacích jezdců Valentino Balboni, na suchém závodním okruhu je s pohonem pouze zadních kol také nemalá zábava, a tak se Lamborghini nechalo umluvit a na frankfurtském autosalonu představilo první Gallardo s „neplnohodnotným“ pohonem. Hned vedle je k vidění další krásný supersport, tentokráte chladně elegantní stíhačka na čtyřech kolech - Reventón ve verzi bez střechy (Spyder).

Reventón Spyder

Na stánku italské automobilky s býkem ve znaku se představuje nové Lamborghini Reventón Roadster, které svým designem navazuje na dva roky staré kupé, zatímco technika je odvozena od aktuálních verzí Murciélaga.

Při navrhování tohoto modelu se tým designérů opět inspiroval moderními bojovými letouny. Na konstrukci šasi roadsteru je použita vysokopevnostní ocel v kombinaci s karbonem. Ten zároveň tvoří prakticky všechny povrchové panely karoserie s výjimkou dveří, které jsou z ocelového plechu. Exkluzivní roadster má karoserii dlouhou 4700 mm, širokou 2058 mm a vysokou 1132 mm. Rozvor náprav je 2665 mm. Hmotnost Reventónu Roadster je 1690 kg, což je o pouhých 25 kg více než u kupé.

Stejně jako u kupé jsou i zde použity zadní svítilny ze světelných diod, zatímco dopředu posvítí bi-xenony a světelné diody budou určeny pro denní a směrová světla. K odlišnostem naopak patří, kromě absence pevné střechy, dvojice vystřelovacích ochranných oblouků za sedadly a nový kryt motorového prostoru. Pro roadster byl také namíchán nový odstín matného šedého laku karoserie.

Přístrojový panel je opět podobně jako v některých letadlech sestaven z displejů. Řidič může podle chuti volit jeden ze dvou druhů zobrazení údajů. První jsou digitální číslice a druhá verze nabízí zobrazení v podobě klasických analogových přístrojů. Zajímavým prvkem je ukazatel přetížení umístěný uprostřed mezi přístroji. Ten informuje o přetížení při akceleraci, brzdění i zatáčení. V interiéru samozřejmě nechybí exkluzivní materiály na čalounění sedadel, obložení desky, středového tunelu a výplní dveří. Například kaplička přístrojů je opracována z jednoho kusu hliníku a umístěna do palubní desky vyrobené z karbonu. Na čalounění je použita kombinace kůže s Alcantarou.

K pohonu poslouží nejnovější evoluce dvanáctiválce do V o objemu 6496 cm3 s výkonem 670 koní (493 kW) při 8000 min-1 a s točivým momentem 660 Nm při 6000 min-1. S tímto motorem bude spolupracovat šestistupňová převodovka e-gear s řazením pádly pod volantem a pohon všech čtyř kol. Kontakt s pevnou zemí Reventónu zajišťují 18palcová kola s pneumatikami o rozměrech 245/35 ZR18 vpředu a 335/30 ZR18 vzadu. Brzdový systém je vybaven karbon-keramickými kotouči o průměru 380 mm vpředu i vzadu a 6pístkovými třmeny. Pro bezpečný pohyb v městských ulicích přijde vhod systém, který umí zvýšit světlou výšku přídě o 40 mm.

Lamborghini Reventón Roadster zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,4 s a dosáhne maximální rychlosti přes 330 km/h. Automobilka ve svých tiskových materiálech ovšem uvádí, že k zákazníkům zamíří méně než dvacet těchto vozů, jejichž cena by měla začínat na 1,1 milionu Euro (zhruba 28 mil. korun).

Gallardo LP550-2 Valentino Balboni

Řada Gallardo prošla loni rozsáhlou modernizací. Příď dostala agresivnější vzhled s nárazníkem ve stylu modelu Reventón a změněny byly i tvary zádi. Před zadní nápravou se zabydlel nový desetiválec o objemu 5,2 litru, jehož nejpodstatnější údaje jsou zakódovány v názvu této verze. LP 560-4 značí výkon 560 koní (412 kW) posílaný na všechny 4 kola.

Podle stejné logiky proto u nové verze LP 550-2 značí, že bude poháněna jen zadní náprava a motor má o 10 koní méně. Toto jsou hlavní parametry limitované 250kusové edice pojmenované podle testovacího jezdce Lamborghini Valentina Balboni, který pro automobilku pracoval 42 let. Najal ho sám Ferrucio Lamborghini v roce 1967 a zaměstnancem firmy byl až do letošního odchodu do důchodu.

Úspora hmotnosti je výrazná: Gallardo bez pohonu předních kol váží bez náplní 1380 kg, což je o 120 kg méně než Gallardo LP 560-4. Lamborghini si ale odladěním motoru zajistilo, že i přes exklusivitu danou omezeným počtem kusů, je nová verze Gallarda jakýmsi vstupním modelem. S maximální rychlostí 320 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 s je totiž o 5 km/h a 0,2 s pomalejší než LP 560-4.

Přesto se tento model zařadí mezi nejrychlejší sportovní auta na trhu. Lamborghini navíc nasadí přepracovaný zadní diferenciál se 45% svorností, upravenou převodovku e-gear a přenastavené algoritmy ESP, které dovolí větší smyky a větší úhel driftu a zároveň pomůže krotit velkou porci točivého momentu posílanou výhradně na zadní kola.

Pro karoserii bude na výběr osm odstínů laku, kola budou vždy tmavě šedá a za nimi budou černě, oranžově, nebo žlutě lakované třmeny. Interiér bude dvoubarevný, v kombinaci černé a bílé barvy. Standardem navíc budou luxusní prvky výbavy jako navigace s Bluetooth připojením nebo parkovací kamera – a samozřejmě také hlavní poznávací znamení limitované edice, pruh jdoucí středem přes celý vůz. Připlatit si bude možné například za sekvenční převodovku e-gear a karbon-keramické brzdy. Základní cena bez daně je 162 tisíc Euro (asi 4,2 milionu Kč).


Aleš Jungmann
Diskuze (1)