Legendární UAZ Buchanka slaví 60 let existence. Touto krásnou retro edicí
Uljanovský užitkový model přezdívaný kvůli svým tvarům bochník se začal vyrábět v roce 1958. Vyrábí se dodnes a mnozí uživatelé na něj nedají dopustit.
Ruský automobilový průmysl je proslavený dlouholetým životním cyklem mnohých modelů. Lada 4x4 (alias Niva) se vyrábí od roku 1977, slavný Žigulík žil mezi lety 1970 až 2012. Je tu ale ještě jeden, mnohem starší automobil, UAZ Buchanka. Ta v letošním roce slaví už 60 let existence.
A UAZ na toto výročí nezapomněl, přičemž se ho rozhodl oslavit výroční edicí Anniversary, která léta Buchanky ještě zdůrazňuje krásnou retro barevnou kombinací. Ta kombinuje světle zelený lak karoserie, užitý už na výročním UAZu Hunter, s bíle lakovanou střechou.
Styl dále podtrhují bíle lakovaná, 16palcová kola, zatímco na bocích karoserie jsou vyobrazena velká loga továrny, jedna z největších v historii jejích aut.
Další speciality jubilejní edice dokazují stáří vozu. Uljanovské automobilové závody vyzdvihují třeba nové kliky nebo specialitu – shodný klíček pro zámek dveří i zapalování. To původní vůz z roku 1958 rozhodně neměl... Nový je též vodě odolný textil užitý na sedadlech, zatímco terénní schopnosti Buchanky dále podporuje zesílený zadní samosvorný diferenciál.
Jinak se nic nemění, devítimístný automobil dlouhý 4.363 mm je poháněn benzinovým čtyřválcem o objemu 2.693 cm3, který splňuje normu Euro 5. Naladěn je na 82,5 kW a 198 N.m, přičemž je schopen spalovat benzin s oktanovým číslem minimálně 92. Spárován je s pětistupňovým manuálem a pohonem všech kol.
Na ruském trhu je vůz nabízen za 757.700 rublů, což je v přepočtu asi 253.000 korun. Je to tak nejdražší verze Buchanky v nabídce, výchozí devítimístná varianta začíná na 676.590 rublech (226.000 Kč).
Automobil dnes přezdívaný Buchanka se začal vyrábět v roce 1958, tehdy pod označením UAZ 450. Dnešní provedení vychází z modernizované varianty, nazvané UAZ 452, která na trh dorazila v polovině šedesátých let. Od té doby se automobil prakticky nezměnil, byť se třeba dočkal moderní techniky v podobě ABS nebo přímého vstřikování od Bosche. Jednoduchou konstrukci si tak uchovává dodnes, právě kvůli čemuž je dodnes oceňována svými uživateli. Buchanka jezdí i u nás, využívána je třeba pro přepravu horníků v dolech.