Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lesy ČR a podivný tendr na 30 SUV pro manažery: Jde o korupci?

Aleš Jungmann
Diskuze (180)
Státní podnik Lesy ČR vypsal v listopadu tendr na třicet vozů s karoserií SUV. Vypadá však, jako kdyby byl ušitý na míru.

Lesy ČR, což je státní podnik, vypsaly tendr na třicet osobních automobilů v předpokládané ceně 30.250.000 Kč s DPH. Potud je všechno v pořádku, pokud tedy odhlédneme od faktu, že vyšší manažeři ve státním podniku by možná nutně nemuseli jezdit automobily za milion korun. Zvláště po nálezech NKÚ a podezřeních BIS, týkajících se nesprávného hospodaření, kdy v této souvislosti padla i trestní oznámení.

Ale zpět k vypsanému tendru. Podobně jako při vypisování výběrového řízení na nové dálniční stíhací vozy pro Policii ČR (kde následně po vlně kritiky došlo k úpravě požadavků) se zdá, že zadavatel úmyslně požadavky ušil na míru.

Příloha výběrového řízení na „dodávku 30 ks osobních automobilů 4x4 SUV“ totiž velmi důkladně specifikuje, co Lesy ČR od automobilů v předpokládané ceně 1.008.333 Kč za kus požadují. Až příliš podrobně na to, aby to byla náhoda. Na čtyřech stranách je uvedeno celkem 88 požadavků. Některé z nich jsou logické; například že auto musí mít ABS, velký technický průkaz, že má jít o pětimístné SUV se stálým nebo přiřaditelném pohonem 4x4, že nemá chybět posilovač řízení či že má mít tempomat.

Najdeme však také řadu přinejmenším podivných požadavků, jako například hned ten první: auta mají mít řadový vznětový agregát o objemu 1.900 až 3.000 centimetrů kubických s výkonem minimálně 140 kW a točivým momentem minimálně 430 N.m. Zároveň je požadována minimálně šestistupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení. Už tyto dvě věci samy o sobě vyřadí většinu SUV na trhu. Zadávací specifikace však pokračuje takovými perličkami jako požadavkem na vyhřívání předních i zadních sedadel, systém proti vyjetí z jízdního pruhu, devatenáctipalcová litá kola, automatický či poloautomatický parkovací asistent, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem nebo aktivní kapotu.


K čemu nutně potřebují manažeři Lesů ČR parkovací asistent, systém proti vyjetí z pruhu nebo vyhřívaná sedadla vzadu? Jistě tušíte, že takto namíchaný koktejl má nejspíše nějaký konkrétní účel. Poměrně vtipné jsou například požadavky na „Systém stability vozidla“ popsaný jako „VSM nebo obdobný systém“ či „Systém snížení rizika převrácení vozu“ popsaný jako „ROP nebo obdobný systém“. Vyplývá z nich, do jakých ceníků se při vypisování požadavků daný úředník díval. Stabilizaci i ochranu proti převrácení takto označuje jedině Hyundai a Kia.

Následující tabulka ukazuje, jaká SUV na trhu daná kritéria splňují. Závěr si jistě udělá každý sám...

Požadavky Lesů ČR - vybrané parametry výběrového řízení
 PožadavekHyundai Santa FeKia SorentoBMW X3Land Rover
Freelander 2
Mercedes-Benz ML
Motorřadový vznětový2.2 CRDi2.2 CRDixDrive30dSD4250 BT 4M
Zdvihový objem [cm3]1900 až 300021992199299321792143
Min. výkon [kW/min-1]140145145190140150
Min. toč. mom. [Nm/min-1]430436436560420500
Převodovkamin. 6 AT6 AT6 AT8 AT6 AT7 AT
Celková délka vozu [mm]min. 460046904685464845004804
Rozvor náprav [mm]min. 265027002700281026602915
Výška vozu [mm]min. 1600 max. 175016851745166117401796
Světlá výška [mm]min. 185 (včetně)185185212210až 285
Základní objem kufru [l]min. 500585660550405690
Vyhřívaná sedadla vpředu i vzaduANOANOANOANONEANO
Devatenáctipalcová litá kolaANOANOANOANOANOANO
Aktivní kapotaANOANOANONENEANO
Parkovací asistentANO (aut. či poloaut.)ANOANONENEANO

Poznámka: V tabulce je tučně vyznačena neshoda se zadáním, přičemž cílová předpokládaná cena automobilů (cca 1.008.333 Kč) není brána v potaz.

Termín pro podání nabídek již uplynul (3. 1. 2014), obálky již byly otevřeny a v současné době probíhá jejich vyhodnocení. Výběrové řízení může být platné pouze v případě, kdy se po vyhodnocení technických parametrů a výbavy požadované zadavatelem do finální fáze dostanou alespoň dva produkty, respektive dvě nabídky. To v případě sourozenecké dvojice Hyundai Santa Fe a Kia Sorento, poháněné stejným přeplňovaným naftovým čtyřválcem 2.2 CRDi, samozřejmě není žádný problém.

Kauzu budeme i nadále sledovat.

Aleš Jungmann
Diskuze (180)
4. 2. 2014 08:37
Re: Azijske Korejske auta
To je vůůůůl >:D >:D >:D
Avatar - aproximus
4. 2. 2014 00:29
Re: jasně
ano četl, a dočetl jsem se, že je tendr někomu ušitý na míru. ale nepříjde mi nějak zvlášť k pohoršení, že chtějí pro management nakoupit 30 santafeček za 30 mega, když cena jednoho v plné palbě přesahuje milion korun. pokud chcou hyundaie proč ne. jasně, můžeme spekulovat o nějakém snížení ceny při "regulérní" soutěži nebo o úplatcích od korejců, aby byla soutěž vypsána tak jak byla vypsána, ale faktem je, že nějaká extrémní škoda (předražení) tady imho nevzniká..
Avatar - Jaros71
3. 2. 2014 22:06
To je tedy bordel..stačila by jim Suzuki Grand Vitara!
Nevím , proč by Lesy ČR měli mít vozy za mega!
Možná 5 lidí z TOP managmentu..Ok.
Ale takhle tendenční tendr , ušitý korejcům na tělo?
Předpokládám , že nová vláda tohle zarazí! 8-s
3. 2. 2014 17:53
Re: ad santa fe
Nemusim, ja tady dva prezouvam, tak vim jak to vypada jak z venku, zevnitr i na napravach a uprimne nechapu co na tom stoji 900. To je jedno jak je to velky a vybaveny,porad je prasarna za to chtit prachy jako za premiove SUV.
3. 2. 2014 17:34
Re: ad santa fe
možná se zajdi podívat jak je Santa Fe velký, vybavený, zpracovaný a že už to není pekáč jako před 5 lety...