Lesy ČR a podivný tendr na 30 SUV pro manažery: Jde o korupci?
Lesy ČR, což je státní podnik, vypsaly tendr na třicet osobních automobilů v předpokládané ceně 30.250.000 Kč s DPH. Potud je všechno v pořádku, pokud tedy odhlédneme od faktu, že vyšší manažeři ve státním podniku by možná nutně nemuseli jezdit automobily za milion korun. Zvláště po nálezech NKÚ a podezřeních BIS, týkajících se nesprávného hospodaření, kdy v této souvislosti padla i trestní oznámení.
Ale zpět k vypsanému tendru. Podobně jako při vypisování výběrového řízení na nové dálniční stíhací vozy pro Policii ČR (kde následně po vlně kritiky došlo k úpravě požadavků) se zdá, že zadavatel úmyslně požadavky ušil na míru.
Příloha výběrového řízení na „dodávku 30 ks osobních automobilů 4x4 SUV“ totiž velmi důkladně specifikuje, co Lesy ČR od automobilů v předpokládané ceně 1.008.333 Kč za kus požadují. Až příliš podrobně na to, aby to byla náhoda. Na čtyřech stranách je uvedeno celkem 88 požadavků. Některé z nich jsou logické; například že auto musí mít ABS, velký technický průkaz, že má jít o pětimístné SUV se stálým nebo přiřaditelném pohonem 4x4, že nemá chybět posilovač řízení či že má mít tempomat.
Najdeme však také řadu přinejmenším podivných požadavků, jako například hned ten první: auta mají mít řadový vznětový agregát o objemu 1.900 až 3.000 centimetrů kubických s výkonem minimálně 140 kW a točivým momentem minimálně 430 N.m. Zároveň je požadována minimálně šestistupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení. Už tyto dvě věci samy o sobě vyřadí většinu SUV na trhu. Zadávací specifikace však pokračuje takovými perličkami jako požadavkem na vyhřívání předních i zadních sedadel, systém proti vyjetí z jízdního pruhu, devatenáctipalcová litá kola, automatický či poloautomatický parkovací asistent, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem nebo aktivní kapotu.
K čemu nutně potřebují manažeři Lesů ČR parkovací asistent, systém proti vyjetí z pruhu nebo vyhřívaná sedadla vzadu? Jistě tušíte, že takto namíchaný koktejl má nejspíše nějaký konkrétní účel. Poměrně vtipné jsou například požadavky na „Systém stability vozidla“ popsaný jako „VSM nebo obdobný systém“ či „Systém snížení rizika převrácení vozu“ popsaný jako „ROP nebo obdobný systém“. Vyplývá z nich, do jakých ceníků se při vypisování požadavků daný úředník díval. Stabilizaci i ochranu proti převrácení takto označuje jedině Hyundai a Kia.
Následující tabulka ukazuje, jaká SUV na trhu daná kritéria splňují. Závěr si jistě udělá každý sám...
Požadavky Lesů ČR - vybrané parametry výběrového řízení | ||||||
Požadavek | Hyundai Santa Fe | Kia Sorento | BMW X3 | Land Rover Freelander 2 | Mercedes-Benz ML | |
Motor | řadový vznětový | 2.2 CRDi | 2.2 CRDi | xDrive30d | SD4 | 250 BT 4M |
Zdvihový objem [cm3] | 1900 až 3000 | 2199 | 2199 | 2993 | 2179 | 2143 |
Min. výkon [kW/min-1] | 140 | 145 | 145 | 190 | 140 | 150 |
Min. toč. mom. [Nm/min-1] | 430 | 436 | 436 | 560 | 420 | 500 |
Převodovka | min. 6 AT | 6 AT | 6 AT | 8 AT | 6 AT | 7 AT |
Celková délka vozu [mm] | min. 4600 | 4690 | 4685 | 4648 | 4500 | 4804 |
Rozvor náprav [mm] | min. 2650 | 2700 | 2700 | 2810 | 2660 | 2915 |
Výška vozu [mm] | min. 1600 max. 1750 | 1685 | 1745 | 1661 | 1740 | 1796 |
Světlá výška [mm] | min. 185 (včetně) | 185 | 185 | 212 | 210 | až 285 |
Základní objem kufru [l] | min. 500 | 585 | 660 | 550 | 405 | 690 |
Vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu | ANO | ANO | ANO | ANO | NE | ANO |
Devatenáctipalcová litá kola | ANO | ANO | ANO | ANO | ANO | ANO |
Aktivní kapota | ANO | ANO | ANO | NE | NE | ANO |
Parkovací asistent | ANO (aut. či poloaut.) | ANO | ANO | NE | NE | ANO |
Poznámka: V tabulce je tučně vyznačena neshoda se zadáním, přičemž cílová předpokládaná cena automobilů (cca 1.008.333 Kč) není brána v potaz.
Termín pro podání nabídek již uplynul (3. 1. 2014), obálky již byly otevřeny a v současné době probíhá jejich vyhodnocení. Výběrové řízení může být platné pouze v případě, kdy se po vyhodnocení technických parametrů a výbavy požadované zadavatelem do finální fáze dostanou alespoň dva produkty, respektive dvě nabídky. To v případě sourozenecké dvojice Hyundai Santa Fe a Kia Sorento, poháněné stejným přeplňovaným naftovým čtyřválcem 2.2 CRDi, samozřejmě není žádný problém.
Kauzu budeme i nadále sledovat.