Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus RX 300 - Urban Jungle

Ladislav Čermák

Bohatí, ve snaze vyjádřit svou povýšenost, často rádi přesedají z prestižních limuzín do ušlechtilých off-roadů, které se rychle vzdávají svého původního poslání a s přeměnou na SUV rezignují na terénní vlastnosti ve prospěch dokonalého komfortu....

Markantním příkladem je toho Lexus RX 300, jehož první generace před pěti lety založila třídu velkých čtyřkolek zcela bez terénních ambicí. Pohon všech kol a zvýšená světlost tak pouze evokuje pocit řidičovy totální nezávislosti na asfaltu či dobrých adhezních podmínkách. V roce 1998 se menší ze dvou "čtyřkolových" Lexusů maskoval za zálesáckou tváří, letos se ledy opět pohnuly a nováček se protáhl do dynamické siluety, mnohem spíše patřičné mezi vzrostlými domy, než staletými jehličnany. Nová filozofie vstřebala i pěknou porci dynamiky. Je znovu zaděláno na novou kategorii, která jistě dostane jméno na způsob "CUV". Z každého detailu čiší dotažený luxus a vstřícnost vůči potřebám zákazníků. Novinka se ohlásila již po pěti letech - mezi SUV neobvykle brzy - což svědčí o překotném rozvoji lukrativního segmentu hlavně ve Spojených Státech, které zde určují pravidla hry.

Karoserie se hlásí k svému předchůdci, i když trochu poopravuje jeho zastaralé názory na módu. Klade větší důraz na ladnost, než na svaly. Proporce zůstaly, ale designéři si pohráli s poměry stran a délkami křivek. Více také věnovali detailům, takže výsledek vypadá jako potomek staré RXky a ladného sporťáku. Přivřenější oči dávají přídi dramatický výraz, dokreslený zmenšenou maskou s hustšími lamelami a podkreslený vřelým úsměvem nasávacího otvoru. Celý tvar se zcivilizoval, oprostil od hran a plaguje kontury dynamicky střiženého velkého kombíka. Dojem proudícího větru emituje stoupající prolis a sloupky A a C, svírající s ním nekompromisně ostrý úhel. Výsledek připomíná spíš GT, než SUV a zdařile eliminuje větší výšku a světlost. Záď poskytla tvůrcům tradičně největší hřiště. Zde se křivky pokroutily nejodvážněji, přesto zůstaly precizně vyvážené, včetně stříbřitých koncovek. Výsledek obzvláštňují světlomety, zaříznuté do předních blatníků a široké lemy blatníků.

Interiér je pravou Mekkou luxusu beze stopy spartánskosti. Posádku rozmazlují nejkvalitnější materiály v několika možných kombinacích. Zvláštní péči si zasloužily díly z javorového a ořechového dřeva, na jejichž finiši se podíleli houslařští mistři. Patřičnou vůni luxusu vydává kvalitní kožené čalounění, v utěšeném kontrastu s hliníkovými panely. Přední cestující jsou pod kuratelou dvouzónové inteligentní klimatizace. Kromě běžných hodnot bere v potaz i fyziologické faktory lidského těla a stará se o skutečně aktivní komfort. Již standardem je integrované ovládací centrum se 7,5" barevným dotykovým displejem, zde ovšem vylepšené couvací kamerou s navigačními liniemi, zobrazující obrysy vozu. Komfort dolaďuje motoricky přizpůsobitelný sloupek volantu s pamětí, speciální povlak skel, odpuzující kapky vody, posuvná opěrka ruky, optitronový přístrojový panel či osmisměrně polohovatelná sedadla. V noci pak zlepšují výhledové poměry natáčecí světlomety. O akustiku se stará renomovaná firma Mark Levinson, 240W a 11 reproduktorů. Zadní sedadla se kromě pohodlí vyznačují vynikající variabilitou, jsou dělena v poměru 40:20:40 a každý díl zvlášť lze posouvat i sklápět, přičemž z prostředního lze vykouzlit prostorný stolek. Lahůdka čeká na konci vozu, víko kufru je totiž motorizováno a ovládáno tlačítky, mj. na dálkovém ovladači, premiérově v segmentu SUV. Vysouvací podlážka zavazadelníku už také patří k dobrému tónu.

Motor prošel liftingem, při kterém obdržel variabilní sací potrubí a optimalizovaný motormanagement s podrobně přizpůsobitelným vstřikem paliva. Kromě mírného nárůstu výkonu na 150 kW (dříve 147) se podstatně zlepšil průběh kroutícího momentu, spotřeba klesla o cenných 0,8 litru a díky delšímu stálému převodu vyrostla maximálka na 200 km/h. Motor jako jeden z mála plní Euro IV bez přídavných pomůcek typu recirkulace výfukových plynů a vyznačuje se extrémně klidným chodem. Je to také nejúspornější benzínový šestiválec ve své třídě. Verze pro USA disponuje o tři deci zvýšeným zdvihovým objemem, takže i označení je jiné - RX 330.

Další premiérou je pětistupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení. Spolupracuje s ostatními palubními systémy a kromě adaptability umí aktivně spolupracovat, např. při brždění automaticky podřadí, aby odlehčila brzdě. V okamžiku přeřazení také krátce zasáhne do motormanagementu, k co nejplynulejší změně převodu.

Nejvíce invence spolykal pojezd, je totiž proti předchůdci zásadně přepracován. Viskózní spojka byla nahrazena elektronickým trakčním systémem, čímž se sice RX 300 definitivně vzdává pomyšlení na terén, ale zato ušetřil téměř metrický cent hmotnosti a pár deci benzínu.

Další prvenství znamená možnost montáže vzduchového pérování, které nejen zlepší jízdní vlastnosti, umožní měnit světlou výšku v rozmezí 45 mm a při parkování sníží celé auto, ale poněkud překvapivě zlepší i aerodynamiku a nájezdové úhly.

Velká pozornost byla věnována bezpečnosti, kde drží Lexus další primát použitím kolenního airbagu. Dalším vylepšením jsou velkoplošné boční airbagy, chránící celou boční plochu těla a pokročilá konstrukce sedačky, předcházející zranění páteře. Přední airbagy se plní podle skutečné potřeby, když snímají i zapnutí pásů, sloupek řízení při nehodě opustí nebezpečnou zónu a totéž platí i o pedálech. Metry k dobru dávají řidiči za RX 300 koncová světla z "rychlých" LED diod.

V supermoderním a ekologickém závodě v Miatě na Kyushu vznikají pravděpodobně nejlepší auta své třídy. O tom svědčí úspěchy předchůdce, kterého se prodalo přes půl milionu, z toho více než 350 tisíc v USA. A korunní princ má nejlepší předpoklady navázat na úspěšnou vládu.


Ladislav Čermák