Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus UX 250h – Hybrid s duší Evropana

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 26. 8. 2019
45
48
Zobrazit náhledy (45)
Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h Lexus UX 250h

UX je dalším zástupcem segmentu luxusních městských crossoverů. Na rozdíl od německých konkurentů je ale vrcholná verze poháněna výhradně hybridem. Jak funguje?


Design, interiér


Mezi kompaktními i většími crossovery už japonská automobilka Lexus své zástupce má, modely NX a RX jsme pro vás ostatně ne tak dávno testovali. Chyběl však jeden klíčový dílek skládačky - malý městský crossover, tedy vůz určený do nejrychleji se rozrůstajícího automobilového segmentu. A právě této úlohy se zhostil model UX.

UX je prvním modelem v historii Lexusu, který vznikal na základě přání a připomínek evropských motoristů. V oblasti pohonů si ale Japonci nenechají do ničeho kecat. Také tady sází pouze na benzinové motory a svůj největší klenot – hybridní pohon. Diesel byste tu, ostatně jako ve všech dalších lexusech, hledali marně. V případě testovaného exempláře se bavíme o hybridu v načančané výbavě F Sport Plus.

Původ nezapře

Nové UX je možná laděno pro Evropany, design ale zůstává čistě v duchu japonských tradic. Už když jsem auto poprvé obcházel, přišlo mi to, jako bych se díval na zmenšené kompaktní SUV NX. A vlastně to není vůbec na škodu. Výrazná řezaná maska chladiče zůstává i nadále stěžejním poznávacím znamením, uhlazené boky karoserie doprovází výraznější oplastování nad osmnáctipalcovými koly. Záď zase zaujme zpracováním světel, která jsou (vpředu i vzadu) diodová. Nejenže jsou na kufru spojena svítící vodorovnou linkou, ale ještě mají neotřelý tvar a výstupky v rozích karoserie. Hodně působivé.

Pokud jde o kabinu, dovolte mi tentokrát začít od konce, tedy zavazadlového prostoru. Ten je na poměry městských crossoverů hodně malý, především kvůli jeho mělkosti. Když jsme si na to stěžovali při prvních mezinárodních jízdách, byli jsme přesvědčování, že jde o předsériové kusy a Lexus na tomto ještě zapracuje. Opravdu se tak stalo, i tak ale objem zavazadelníku narostl jen na 320 litrů. Pro dva je to tak tak, mladá rodina už by mohla mít problém. Výhodou budiž alespoň to, že drobné předměty můžete uschovat pod podlážku.

Zatímco zvenčí si vás křiklavě modré auto s futuristickým vzhledem a elegantními koly okamžitě získá, uvnitř už jsem takový pocit neměl. Ne že by snad byl interiér vozu ošklivý, nebo nereprezentativní, ale asi jsem čekal trochu víc. Takhle to na mě trochu působilo jako hodně pěkná toyota. Tlačítek na volantu je požehnaně, zase ale máte veškeré funkce po ruce. Prvky na přístrojové desce a středovém tunelu působí trochu rozháraně, ale zvyknete si. Zůstávají i pro lexusy typické „růžky“ nad digitálním přístrojovým štítem, kterými vybíráte jízdní režim a nastavujete kontrolu prokluzu.

Velkou pochvalu si zaslouží sedačky. V naší sportovněji orientované výbavě jsou světlé a nejen oku lahodící, ale také opravdu pohodlné. Ani dlouhé cesty tu pro vás nebudou žádným utrpením a vejdou se sem i rozměrnější postavy. S výškou 176 cm nemám problém s hledáním ideální řidičské pozice, k dispozici máme elektronicky nastavitelné sedačky i volant. Po usazení mi zůstává dostatečná rezerva nad hlavou i kolem nohou. Středový tunel sice není z nejmenších, ale když potřebujete opřít koleno, uděláte to o měkčený povrch.

Podobně pohodlné sezení najdeme i vzadu, tady ale musíme mít výtku k celkové prostornosti. Ani UX není nafukovací a tak s druhou lavicí počítejte spíše pro děti, dospělí raději jen na krátké vzdálenosti. Už já se svou skromnou výškou jsem měl co dělat, abych nohy poskládal sám za sebe, nad hlavou mi ještě pár cenťáčků zůstalo. Dveře vzadu jsou navíc dost malé, což eliminuje i nástupní prostor. Ztížené tak není jen samotné nastupování a vystupování, ale i manipulování kolem dětské sedačky.

Lexus UX 250h Lexus UX 250h

Vraťme se ale ještě na chvilku dopředu, konkrétně k multimediánímu systému. Středobodem je sedmipalcová obrazovka s navigací. Obraz je kvalitní a fungování svižné, ale pozor - také tady se menu musíte prokousávat pomocí touchpadu na středové konzole. Po stovkách kilometrů mám pro vás jednu dobrou radu – všechno to nechte na spolujezdci. Nastavit si něco za jízdy je vskutku náročné. Navíc je touchpad umístěný napravo od voliče samočinné převodovky, takže dál od řidiče. Vyťukávat adresu cílové destinace je hotový očistec.

Naopak sympatickým detailem je pojízdný budík uprostřed přístrojového štítu. Změníte-li zobrazení, posune se efektně na stranu a udělá místo pro displej zobrazující detaily o vaší jízdě. V době plně digitálních štítů je zvuk mechanického pohybu balzámem na duši. Všechny klíčové prvky má navíc tohle auto ve standardní výbavě. Připlácelo se už pouze 25.000 Kč za metalický lak a 30.000 Kč stálo střešní okno.

Motor, jízdní vlastnosti


Téměř vždy hybrid

Verze UX 200 působí v ceníku tohoto Lexusu jako takové malé zjevení, snad aby se neřeklo. Dvoulitr bez elektromotoru se nabízí pouze v jedné (základní) verzi, ve všech ostatních už je UX hybridem. Rozdíl mezi ryze spalovací variantou a hybridem je v ceníku 50.000 Kč. Při pořizovací ceně lehce pod milionem je to zanedbatelné.

Hybrid 250h kombinuje zážehový dvoulitr s výkonem 107 kW a elektromotor o síle 80 kW. Maximální výkon soustavy má hodnotu 130 kW a byť je 99 % shodných s benzinovou verzí, k jistým úpravám dojít muselo. Agregát v hybridu pracuje pouze v Atkinsonově cyklu, a proto si Lexus mohl dovolit kompresní poměr 14:1, jenž zajišťuje 41% tepelnou účinnost. To motor ve spalovací variantě kombinuje Atkinsonův a Ottův cyklus. Nedostatek podpory elektromotoru přinesl změněné vačkové hřídele a kompresní poměr 13:0, čímž Lexus získal lineárnější výkonnou křivku.

Hybridní ústrojí navíc nemá elektromotor a generátor v jedné ose jako dřív, ale vedle sebe. Důvodem jsou kompaktnější rozměry a nižší hmotnost. Výhodou je rovněž snížení ztrát při tření o 25 % a zefektivnění přenosů síly pomocí šroubových převodů, díky čemuž může UX v čistě elektrickém režimu jet klidně 115 km/h. Hybridní pohon je teď o 45 mm užší, takže vytváří i více prostoru pro natáčení předních kol. UX se tak chlubí poloměrem otáčení 5,6 metru.

Lexus UX 250h Lexus UX 250h

Nové UX je sourozencem Toyoty C-HR, ale úplně stejné nejsou. UX je posazeno na zcela nové podlahové plošině GA-C pro kompaktní vozy. S Toyotou má auto shodný rozvor (2640 mm), přední nápravu McPherson či víceprvkové zavěšení vzadu. Hybrid v útrobách je však jiný. Také čtyřkolka je tu tvořena jinak. Zatímco v toyotě pohání zadní kola kardan, v lexusu je to další elektromotor. Luxusní divize navíc nabízí adaptivní tlumiče, což je další důvod, proč je podvozek nastavený rozdílně. Vyšší hmotnost hybridu kompenzují tvůrci použitím lehčích materiálů – z hliníku je například kapota, přední blatníky a všechny dveře. Jen to uspoří 27 kilogramů.

Sehraný celek

Fungování ústrojí je příkladné – rozjezdy jsou tiché a plynulé připojení spalovacího motoru nemáte v dobře izolované kabině šanci zaregistrovat. Ve srovnání s dřívějšími hybridy Lexusu a Toyoty nám přijde i pozměněné nastavení e-CVT. Převodovka nenechává motor vytáčet do nesmyslných otáček a snaží se o maximálně kultivovanou jízdu. Podvozku brnkajícímu na pohodovou notu nedělají problém ani obouvané osmnáctky, většinu městských nerovností vyžehlí, aniž by posádka cokoliv pocítila.

Pružné zrychlení na dálnici vás sice nepřišpendlí k sedačce, vcelku rychle jste ale na povolené 130 km/h a když akcelerace ustane, opět se o slovo přihlásí ticho a komfort. Lexus si pohrál s aerodynamikou, takže není slyšet svist od zrcátek, ani valivý hluk od kol. Další důkaz, že s tímhle autem nebude ani cesta k moři utrpením.

To tedy máme městský provoz a dálnice, ale co klikaté zatáčky, zvládne to UX bez zaváhání i tady? Vlastně mu není moc co vytknout. Nesedíte zas až tak vysoko, takže si můžete užít i nějakou tu řidičskou radost. Tento hybrid sice není s dostupným výkonem trhačem asfaltu, má ale jiné přednosti. Baterie jsou umístěné pod zadními sedadly, což přináší ideální rozložení hmotnosti. Potěší i nízké těžiště 594 mm nad vozovkou. Připojte k tomu sportovní režim Sport S+, který má živější reakce na plyn i přitvrzený adaptivní podvozek a rázem je řezání zatáček skoro radostí. UX sedí na silnici jako přibité, netrpí nedotáčivostí a karoserie se nenaklání.

Lexus UX 250h Lexus UX 250h

Ale samozřejmě tím roste i spotřeba. Pokud tahle budete chvilku blbnout v kopcovitých serpentinách, nedivte se, že počítadlo začne atakovat desetilitrovou hranici. To je však extrémní případ. Pokud se hybridu přizpůsobíte, s lehkou nohou na okreskách se klidně můžete pohybovat lehce nad pěti litry. Spíše ale počítejte s dlouhodobým průměrem mezi 6,5 a 7 litry.

Závěr


Závěr

Lexus sice postavil první auto na základě evropských připomínek, ze zajetých kolejí luxusní automobilky ale příliš nevybočujete. Objednáte-li UX, dostanete, stejně jako v případě takového NX, atraktivně vypadající a pohodlně jezdící SUV s moderním hybridním pohonem. Navíc ověřeným léty praxe.

To ale neznamená, že UX je bezchybné auto. Mělký zavazadelník a málo prostoru ve druhé řadě jsou značně omezující atributy. Potom je tu ještě složitější ovládání multimediálního systému a na můj vkus poněkud všední interiér.

A protože hovoříme o zástupci luxusního segmentu, nechá si automobilka i za tohoto „prcka“ řádně zaplatit. V těchto dnech však můžete vybírat z akčních cen, které přináší zvýhodnění až 177.600 Kč. Taková vstupní verze stála původně 900.000 Kč, dnes ji ale pořídíte o 101.000 Kč levněji. Náš hybrid ve výbavě F Sport Plus vstupoval na trh s cenovkou 1.300.000 Kč, ale nyní přijde na 1.114.000 Kč. Není to málo, ale pokud o UX přemýšlíte, je ideální čas nakupovat.

Nejlevnější verze modelu 799.000 Kč (UX 200 Business Edition)
Základ s testovaným motorem 849.000 Kč (UX 250h Business Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 1.144.900 Kč (UX 250h F Sport Plus)
Testovaný vůz s výbavou 1.199.000 Kč (UX 250h F Sport Plus)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Bohatá výbava v základu
  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Ovládání infotainmentu
  • Malý kufr a skromný prostor vzadu

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Lexus UX 250h
Cena základní sestavy 1 144 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ litá kola, LED světlomety vpředu a vzadu, dešťový senzor, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná přední sedadla, dvouzónová automatická klimatizace, dynamická adaptivní tempomat, 7“ multimediální systém, prémiový audiosystém se 6 reproduktory atd. Kč
Cena testované sestavy 1 199 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+25.000 Kč), střešní okno (+30.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 107 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 4400 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Emise CO2: 103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 0
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1695 / 415
Rozměr pneu: 22/50 R18
Lexus UX 250h
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4495
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1520
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 660
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Hey guys, dovolim si nesuhlasit ... (spotreb
| 28. 8. 2019
Bral som len "cistu vahu bez chlapika" (v CZ pohotovostni hmotnost, medzinarodne DIN). Na zaklade direktivy EU sa uvadza aj tzv. provozni hmotnost (oznacena ako EU / katalog Toyoty), ktora je suctom DIN + 75kg vodic.
Je uplne jedno v com to porovnavame, dolezity bol rozdiel hmotnosti, ale vsetky hodnoty musia byt bud DIN alebo EU. V mojom prispevku boli DIN.
https://en.wikipedia.org/…wiki/Curb_weight
https://cs.wikipedia.org/…hmotnost_vozidla
Re: Re: Re: Hey guys, dovolim si nesuhlasit ... (spotreba)
| 28. 8. 2019
Já beru údaje Toyoty https://www.toyota.cz/…-1016-784787.pdf + na tom tvém webu píšou pro EU taky 1455 kg :) Detail, jen buďme přesní :D
Re: Re: Hey guys, dovolim si nesuhlasit ... (spotreba)
| 28. 8. 2019
Vsetky udaje su cista vaha (bez chlapika na palube):
C-HR 1.2T 1320kg http://www.zeperfs.com/…a-c-hr-1-2-t.htm
C-HR Hybrid 1380kg http://www.zeperfs.com/…r-1-8-hybrid.htm
Prius IV 1400kg http://www.zeperfs.com/…prius-iv-1-8.htm
UX250h FWD 1540kg http://www.zeperfs.com/…-ux-250h-2wd.htm
Avatar - Emel
Re: Hey guys, dovolim si nesuhlasit ... (cena)
| 28. 8. 2019
Úplně nechápu, proč by u hybridu měly být méně opotřebované pneu, osobně bych tipoval opak (vzhledem k vyšší hmotnosti hybridu)... ale to jen tak namátkou. Pokud to někomu za mega+ smysl dává, ať si to klidně koupí, rozmanitost je fajn.

Co se mě týče, klidně by se u nás UX mohlo prodat i víc než 3 za měsíc... třeba 5 bych viděl jako přiměřené číslo.
Re: Re: Re: Re: Hey guys, dovolim si nesuhlasit ... (cena)
| 28. 8. 2019
Nuz, vsetci sme svojim sposobom "na hrane".
Ako to spieval Aerosmith v r.1994? Livin' on the Edge https://www.youtube.com/watch?…

Prajem kazdemu, aby ho vcas zachranili airbagy (vid. koniec videa) :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku