Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lightyear 0 se stal nejaerodynamičtějším produkčním automobilem na světě

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Nizozemský elektromobil dosáhl ve větrném tunelu skvělých výsledků, které ho posunuly na první místo mezi nejaerodynamičtějšími produkčními vozy.

Nový elektromobil Lightyear 0 nedávno podstoupil testování aerodynamiky ve větrném tunelu, které dopadlo na výbornou. S koeficientem odporu vzduchu 0,175 se totiž elegantní elektrický sedan stal vůbec nejaerodynamičtějším produkčním automobilem na světě.

Měření aerodynamiky probíhala ve větrných tunelech FKFS v německém Stuttgartu, a to za podmínek testovací procedury WLTP. Výsledky vozu jsou přitom obzvláště působivé především ve srovnání s  konkurencí.

Například Tesla Model 3 dosáhla v měření koeficientu aerodynamického odporu výsledku 0,23, Lucid Air odjížděl s výsledkem 0,21 a Mercedes EQS dosáhl výsledku Cx 0,20. Produkční Lightyear 0 se tak svou aerodynamikou přiblížil výsledku unikátního konceptu Mercedes EQXX, který pro dosažení rekordního dojezdu přes 1000 km dosáhl koeficientu aerodynamického odporu Cx 0,170.

Právě optimalizace aerodynamického odporu vzduchu je přitom u elektromobilů jednou z možností, jak prodloužit dojezd bez nutnosti instalovat stále větší baterie. Výsledek by se přitom měl projevit zejména na dálnicích, kde elektromobily jinak trpí vysokou spotřebou.

Video se připravuje ...

Jsme na tento neuvěřitelný úspěch nesmírně hrdí,“ řekl Arjo van der Ham, technologický ředitel automobilky. „Když jsme začínali vyvíjet naši technologii, museli jsme začít od čistého listu papíru – a s velkým nasazením a tvrdou prací pokračujeme v posouvání hranic s každým takovýmto milníkem,“ citují slova představitele automobilky kolegové z CarScoops.

Nízký aerodynamický odpor ovšem není jediné eso, které má Lightyear 0 v rukávu. Karoserie vozu je totiž z velké části pokryta také solárními panely, které by údajně měly za slunečného dne nabídnout dojezd vyšší až o 70 kilometrů. Celkový dojezd se pak v současnosti odhaduje asi na 625 kilometrů dle WLTP.

Lightyear 0 tak může být skutečně zajímavým elektromobilem, který za slunných dnů (a při nízkých denních nájezdech) může vydržet i poměrně dlouhou dobu bez připojení k nabíječce. Samozřejmě tedy za ideálních podmínek. Inovátorský přístup automobilky ovšem není zrovna levný.

Elegantní a podle všeho i velmi hospodárný elektromobil Lightyear 0, který by se měl začít vyrábět zhruba během dvou měsíců, totiž bude startovat od ceny 250.000 euro. Podle současného kurzu se tak bavíme o částce od cca 6,1 milionu korun.

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

19. 9. 2022 14:28
Re: Jediná možná cesta k zníženiu spotreby
jasne, ze trocha zvelicuje, ale aj o nejaky ten litrer dva viac, je to este stale velmi dobre,
a predstav si, keby toto super aerodinamicke auto malo ten diesel, to by bola spotreba a nekonecny dojazd
Avatar - Mikesus
18. 9. 2022 18:42
Re: Jak je aerodynamický ...
Ze předu se mi to taky moc nelíbí, ale boční a zadní pohled, to docela jo.
Avatar - Mikesus
18. 9. 2022 10:13
Re: Jediná možná cesta k zníženiu spotreby
:-[] :-[] :-[]
Jsem zvědav kdo se objeví, že to myslíš vážně a on to v pohodě dá :-[]
17. 9. 2022 21:26
Re: Jediná možná cesta k zníženiu spotreby
Prosím ťa, s Touaregom s dieslovým trojlitrom by si bezpečnú jazdu okolo 160 zvládol za 5 litrov... :-[]
17. 9. 2022 17:58
Tatra 77 před 85 lety
ta silueta je docela podobná, po 85 letech se to vrací v kruhu