Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lightyear 0
Lightyear 0
Lightyear 0
Lightyear 0
32 Fotogalerie

Lightyear 0 se stal nejaerodynamičtějším produkčním automobilem na světě

Nizozemský elektromobil dosáhl ve větrném tunelu skvělých výsledků, které ho posunuly na první místo mezi nejaerodynamičtějšími produkčními vozy.

Nový elektromobil Lightyear 0 nedávno podstoupil testování aerodynamiky ve větrném tunelu, které dopadlo na výbornou. S koeficientem odporu vzduchu 0,175 se totiž elegantní elektrický sedan stal vůbec nejaerodynamičtějším produkčním automobilem na světě.

Měření aerodynamiky probíhala ve větrných tunelech FKFS v německém Stuttgartu, a to za podmínek testovací procedury WLTP. Výsledky vozu jsou přitom obzvláště působivé především ve srovnání s  konkurencí.

Například Tesla Model 3 dosáhla v měření koeficientu aerodynamického odporu výsledku 0,23, Lucid Air odjížděl s výsledkem 0,21 a Mercedes EQS dosáhl výsledku Cx 0,20. Produkční Lightyear 0 se tak svou aerodynamikou přiblížil výsledku unikátního konceptu Mercedes EQXX, který pro dosažení rekordního dojezdu přes 1000 km dosáhl koeficientu aerodynamického odporu Cx 0,170.

Právě optimalizace aerodynamického odporu vzduchu je přitom u elektromobilů jednou z možností, jak prodloužit dojezd bez nutnosti instalovat stále větší baterie. Výsledek by se přitom měl projevit zejména na dálnicích, kde elektromobily jinak trpí vysokou spotřebou.

Video placeholder
Lightyear 0 solar car 2022 • Lightyear

Jsme na tento neuvěřitelný úspěch nesmírně hrdí,“ řekl Arjo van der Ham, technologický ředitel automobilky. „Když jsme začínali vyvíjet naši technologii, museli jsme začít od čistého listu papíru – a s velkým nasazením a tvrdou prací pokračujeme v posouvání hranic s každým takovýmto milníkem,“ citují slova představitele automobilky kolegové z CarScoops.

Nízký aerodynamický odpor ovšem není jediné eso, které má Lightyear 0 v rukávu. Karoserie vozu je totiž z velké části pokryta také solárními panely, které by údajně měly za slunečného dne nabídnout dojezd vyšší až o 70 kilometrů. Celkový dojezd se pak v současnosti odhaduje asi na 625 kilometrů dle WLTP.

Lightyear 0 tak může být skutečně zajímavým elektromobilem, který za slunných dnů (a při nízkých denních nájezdech) může vydržet i poměrně dlouhou dobu bez připojení k nabíječce. Samozřejmě tedy za ideálních podmínek. Inovátorský přístup automobilky ovšem není zrovna levný.

Elegantní a podle všeho i velmi hospodárný elektromobil Lightyear 0, který by se měl začít vyrábět zhruba během dvou měsíců, totiž bude startovat od ceny 250.000 euro. Podle současného kurzu se tak bavíme o částce od cca 6,1 milionu korun.