Mercedes EQXX překonal vlastní rekord, na nabití ujel 1.202 km
Unikátní elektromobil, postavený speciálně pro překonávání velkých vzdáleností na jedno nabití, překonal vlastní rekord téměř o 200 km.
Koncept Mercedes-Benz Vision EQXX, který se v dubnu pochlubil rekordní jízdou 1.008 kilometrů na jedno nabití, nejspíš netřeba znovu představovat. Sluší se však zmínit, že po ukončení první rekordní jízdy zbývalo vozu asi ještě 15 % baterie, kterou se nyní testovací tým rozhodl vytěžit bezezbytku.
Při pokusu o nový rekord se tak posádka vozu Vision EQXX vydala na cestu z Německa do Velké Británie, kde se vůz zúčastní právě probíhajícího Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Cesta nicméně začala ve Stuttgartu, odkud se vůz přes německé dálnice vypravil na francouzské pobřeží.
Ve francouzském Calais vůz najel do Eurotunelu a po jeho opuštění pokračoval po dálnici M25 kolem Londýna. První zastávkou bylo centrum Mercedes-Benz Grand Prix v Brackley, odkud EQXX pokračoval dál na slavný okruh Silverstone.
Zde za jeho volant usedl zkušený závodník série Formula E a střihl si s vozem celkem 11 koleček, prakticky až do vybití baterie, ke kterému mělo dojít na pit-line. Při jízdě po okruhu přitom vůz nešetřil a dostal ho také na jeho maximální rychlost, tedy 140 km/h.
Následně vůz zamířil do Mercedes-AMG High Performance Powertrain v britském Brixworth, kde byla přes noc jeho baterie nabita. Odtud pak vůz zamířil na veřejnou prezentaci během Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde si střihne také slavnou jízdu do vrchu.
Jak nicméně automobilka zdůrazňuje, vůz neměl po cestě žádné úlevy a posádka ho využívala přesně tak, jak by to nejspíš dělal kdokoliv jiný. Vůz tedy svižně uháněl po dálnici, posádka si musela poradit s několika dopravními komplikacemi a nechybělo ani poskakování v kolonách.
Cesta trvala celkově dva dny, přičemž vůz byl v pohybu celkem 14 hodin a 30 minut. Celkem posádka ujela 1.202 kilometrů, průměrná rychlost byla 83 km/h, maximální rychlost 140 km/h a průměrná spotřeba „pouze“ 8,3 kWh na 100 km. Zhruba 8 hodin přitom posádka využívala i klimatizaci, která měla jen minimální dopad na spotřebu.
Připomeňme, že automobilka nikdy oficiálně neprozradila přesnou kapacitu baterie, údajně by však měla být nižší než 100 kWh. Vůz je osazen jedním elektromotorem o výkonu 180 kW, má propracovanou aerodynamickou karoserii s nízkým aerodynamickým odporem, sofistikovanou elektroniku a pracuje maximálně efektivně. Za zmínku navíc stojí i solární panely na střeše, napájející například klimatizaci a infotainment, nebo hmotnost vozu „pouze“ 1.755 kilogramů, což na podobně velký elektrický čtyřdveřový sedan není špatné.