Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do výroby jde solární auto z Holandska, bez nabíjení vydrží měsíce

Filip Melich
Diskuze (14)

Holanďané dotáhli do produkční podoby svůj koncept elektromobilu nabíjeného sluneční energií. Bez nabíjení ze zásuvky má vydržet měsíce. Dodávky zákazníkům začnou ještě letos.

Poprvé byl koncept solárního auta od holandského start-upu Lightyear odhalen v roce 2019. Šlo o uhlazený elektromobil se střechou a kapotou plnou solárních panelů a s elektromotory zabudovanými do kol. Nyní byla představena produkční verze vozu, kterému výrobce říká Lightyear 0.

Video se připravuje ...

Lightyear 0 je vybaven baterií o kapacitě 60 kWh, se kterou ujede až 625 kilometrů na jedno nabití, a to dle metodiky WLTP. Pro dosažení vysokého dojezdu s relativně malou baterií je klíčová efektivita vozu. Holandský elektromobil se proto chlubí nízkým koeficientem odporu vzduchu – udávána je hodnota (méně než) 0,19, což je mezi produkčními automobily teoretický rekord. Stávajícím rekordmanem je Mercedes-Benz EQS s hodnotou 0,20.

K celkové efektivitě Lightyearu 0 přispívají také elektromotory v kolech, díky kterým se holandská společnost obešla bez použití převodovek a hnacích hřídelí. Úzké pneumatiky byly speciálně vyvinuty společností Bridgestone s ohledem na minimalizaci spotřeby. Pomáhá také na elektromobil relativně nízká hmotnost, kterou výrobce udává hodnotou 1.575 kilogramů. Výsledkem má být spotřeba 10,5 kWh na 100 kilometrů.

Solární panely na střeše a na kapotě mají být schopné nabíjet baterii výkonem až 1.05 kW, samozřejmě v závislosti na světelných podmínkách. V praxi to dle společnosti Lightyear znamená až 10 kilometrů dojezdu získaných jednou hodinou nabíjení. Pro srovnání, nabíjení doma má prý přidat 32 km dojezdu za hodinu, nabíjení střídavým proudem například z veřejné nabíječky až 200 km/h a rychlonabíjení až 520 km/h.

Firma dále předpokládá, že při průměrném denním nájezdu kolem 35 kilometrů (např. do blízkého zaměstnání a zpět) bude auto schopné provozu bez nabíjení ze sítě až po dobu dvou měsíců. Ve slunečných zemích hovoří až o sedmi měsících.

Auto na délku měří pět metrů a uvnitř se usadí pět osob včetně řidiče. Zavazadlový prostor i bez nutnosti složení druhé řady sedadel nabízí 640 litrů objemu. Interiér slibuje být veganský a eco-friendly. Prakticky to například znamená umělou kůži s rostlinným základem nebo látky vyrobené z recyklovaných PET lahví.

Výroba vozu, kterou bude zajišťovat finská společnost Valmet Automotive, má začít letos na podzim a dodávky zákazníkům pak v listopadu 2022. Úvodní série 150 vozů v takzvané Pioneer Edition je již vyprodaná, navzdory ceně 150 tisíc euro (3,7 miliony korun). Další na řadě bude ještě dražší Limited Edition v ceně 250 tisíc euro (6,2 milionů korun). Už nyní je v přípravě Lightyear 2, který má přijít v letech 2024-2025 a nabídnout nižší cenu.

Filip Melich
Diskuze (14)

Doporučujeme

25. 6. 2022 21:36
Re: Mno
Tak za jizdy toho tolik nenabijes a po jizde muzes nabijet z domacich solaru.

Ale pro ty co tuhle moznost nemaji urcite super.
:yes: :yes: :yes:
Avatar - twistedTSD
15. 6. 2022 02:59
Mno
Lepší než crossovery, které nejdou pod 20 kWh. Nechápu, proč se solární panely nevyužívají běžně a proč se neklade větší důraz na aerodynamiku.
14. 6. 2022 23:46
Re: Trocha počítania
Tak ta WLTP čísla byla vždycky trochu divná, nicméně těch 10,5kWh platí pro 110 km/h, což je excelentní výsledek. Při 110km/h rychlosti a 10,5kWh spotřebě se uvádí dojezd 560 km, ne 625km (to je WLTP číslo při WLTP cyklu, ne při ustálených 110 km/h). Což docela sedí. Plocha panelů na autě je 5m2.
14. 6. 2022 19:51
Trocha počítania
Držím im samozrejme palce. Koncept zaujímavý, výsledok zatiaľ marketing bez efektu.
Ale prečo neskúšať nové veci, keď už nám je EV súdené?

Prečo marketing bez efektu?
- ak pôjdeš do mesta tak si medzi budovami veľkú časť dňa v tieni, príp. garáži,
- to už radšej klasické EV a jeden panel na strechu domu (počítam s tým, že človek s autom 150-250 tis. Eur býva v dome, a ak v činžiaku, tak má garáž a tam tie panely na aute nepomôžu).

Zopár čísiel:
- 60 kWh baterka pri spotrebe 10,5 kWh/100 km dojazd 625 km? S tým, že sa celá kapacita nedá využiť, ale tu to je využitá na 110%,
- zaujal ma výkon 1,05 kWp. Klasická dostupná FVE aktuálne spraví 0,5 kWp/2 m2. Tu majú zrejme oveľa lepšiu technológiu, lebo tie panely na aute asi 4 m2 nemajú, ale možno áno, neviem.
- V ČR vyrobí panel s výkonom 1,05 kWp cca 950 kWh / rok, tj. cca 9000 km,
- z toho polovicu v 3 letných mesiacoch, len auto nesmie byť ani chvíľu v tieni, čiže žiaden strom, budova, garáž, nákupné centrum, apod.
- v troch zimných mesiacoch dokopy 60kWh, tj jedno nabitie batérie za 3 mesiace (nesmie nič tieniť),

Výpočty k FVE: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP
14. 6. 2022 18:18
Pokrok pořád pokračuje, v další verzi to bude 2000W.
Nyní jsem se díval 0,8m2 a 400W.
Nyní se píše o pervskitu. Účinnost je 25%. A pokrok neustále pokračuje.