Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Louwman muzeum: Nejlepší sbírka aut na světě? (reportáž)

David Bureš David Bureš 13. 3. 2016 • 09:45
97
2
Zobrazit náhledy (97)
Lexus LC Lexus LC Lexus LC Lexus LC Abarth Lexus LC Lexus LC Lexus LC Lexus LF-FC Lexus LF-FC Lexus LF-FC Lexus LF-FC Abarth Abarth Toyota 2000 GT Shanghai SH760 Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Woods Dual Power Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Fiat 850 Shellettea Spider Fiat 1100 Boat Car Abarth Abarth Abarth Abarth Fiat 8V Demon Rouge Abarth Fiat 8V Demon Rouge Abarth Sbarro Challenge Maserati Medici Maserati Medici Rolls-Royce Silver Wright Vignale Abarth Aston Martin DB5 Abarth Toyota 2000 GT Lamborghini 350 GT Rolls-Royce Silver Wright Vignale Abarth Abarth Abarth Abarth March F1 Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Ferrari 500 Superfast Abarth Spyker 60 Spyker 60 Spyker 60 Abarth Abarth Brooke Swan Car Brooke Swan Car Abarth Talbot Lago T26 Talbot T26 Talbot Lago T26 Bugatti 50T Bugatti 54 Lexus LC Lexus LC Lexus LC
Dvě generace holandské rodiny Louwmanů shromáždily na jenom místě přes 250 automobilů. Historie této obří sbírky se datuje do roku 1934.

Jméno holandské rodiny Louwmanů je známé i v českém prostředí, a to díky několika stejnojmenných zastoupeních značek Toyota a Lexus. Věděli jste ale, že rodina Louwman vlastní jednu z největších automobilových sbírek světa?

„Nechci se chlubit, ale na světě nemáme konkurenci,“ říká o rozsáhlé sbírce její současný vlastník Evert Louwman. Mohou se to zdát jako neskromná slova, sbírka více než 250 aut nicméně patří mezi vůbec největší na světě. Její historie se navíc datuje až do roku 1934, díky čemuž se jedná o nejstarší sbírku aut na světě v soukromém vlastnictví.

Velkolepou sbírku založil Pieter Louwman, otec současného majitele, který ve dvacátých letech začal spolu s partnerem do Holandska dovážet vozy americké značky Dodge. Podnik Louwman & Parqui rychle rostl a do portfolia postupně přibývaly další značky, Louwman začal do Nizozemí postupně dovážet vozy Alfa Romeo, Chrysler nebo Morgan. V roce 1964 firma podepisuje dohodu s Toyotou a stává se jejím prvním oficiálním importérem v Evropě.

S Toyotou je dodnes rodinná firma nejvíce spojena, na holandském trhu ale prodává i vozy Suzuki, Jeep, Peugeot nebo Maserati, případně servisuje vozy Bentley, Lamborghini a Rolls-Royce. V roce 2007 Louwman expandoval i do České republiky, kde provozuje prodejny Toyota, Lexus a Ford.

Právě díky úspěšnému podnikání bylo možné investovat do postupného rozšiřování sbírky historických aut. Vůbec prvním vozidlem ve sbírce se v roce 1934 stal černý Dodge 30 vyrobený v listopadu 1914. Specialitou daného auta je na svou dobu unikátní výbava, jejíž součástí je sklonoměr, elektrické osvětlení nebo nastavitelná vnější zpětná zrcátka.

S rostoucím počtem automobilů se sbírka postupně přesouvala do nových prostorů. Dnes sídlí v budově Louwman muzea na předměstí Haagu, kterou 3. července 2010 slavnostně otevřela sama holandská královna Beatrix. Budova inspirovaná historickou holandskou architekturou byla postavena speciálně pro potřeby muzea, jejím autorem je renomovaný americký architekt Michael Graves. Vozy jsou zde vystaveny ve třech patrech nabízejících celkem 10.000 m2 výstavních prostor. Na speciálním dřevěném stropě ve vstupní hale pak mimochodem pracovali tesaři ze Slovenska.

Historici i závodní speciály

Louwmanova sbírka je rozdělena do několika tematických částí. Soubor těch nejstarších automobilů světa (do roku 1910) je dokonce vůbec největší na světě. Právě tyto vozy má současný majitel Evert Louwman nejraději. Mezi těmito „dědečky“ nechybí Benz s třílitrovým jednoválcovým motorem z roku 1895 nebo Peugeot Type 6, který byl prvnímu majiteli dodán 8. června 1894. V muzeu je vystaven i Benzův patentovaný Motorwagen, první automobil na světě se spalovacím motorem, jedná se ale pouze o kopii.

Českého fanouška může zklamat, že mezi nejstaršími auty není nějaký Laurin & Klement nebo Praga, které patří mezi nejstarší automobilové značky na světě. Ostatně české výroby je v Louwmanově sbírce pouze jediný kousek – Tatra 87 z roku 1948. „Myslím, že z České republiky máme to nejlepší,“ tvrdí Evert Louwman. Auto mělo na svoji dobu perfektní aerodynamiku, koeficient aerodynamického odporu činil 0,36.

S ohledem na zemi původu rodiny Louwman ve sbírce nemohou chybět auta holandského původu. V muzeu je třeba poslední existující automobil značky Eysink nebo hned devět aut originálního Spykeru, který fungoval mezi lety 1880 a 1926. Třeba Spyker 60 z roku 1903 je zajímavý v tom, že se jedná o první auto na světě s benzinovým šestiválcem, pohonem všech kol a brzdami na všech čtyřech kolech. Modrý DAF 600 z roku 1957 zase ukazuje převodovku s plynule měnitelným převodem.

Koho nejstarší auta světa neosloví, jistě jej potěší vystavená poválečné vozy. Vystavený Aston Martin DB5 osobně hrál v bondovce Goldfinger, což odhaluje i jeho bezpečnostní výbava. Ze světa bondovek je známá i Toyota 2000 GT, v Louwmanově sbírce ale není filmový roadster, nýbrž červené kupé.

Mnohá auta jsou unikáty. Pamatujete si třeba Maserati Medici – koncept obřího hatchbacku z roku 1974 s místem pro šest osob? A co třeba netradičně tvarovaný Rolls-Royce Silver Wraith z dílny italské karosárny Vignale? Auto z roku 1954 už bylo vybaveno telefonem, televizí a, podržte se, záchodem. Ten ale údajně nikdy nebyl využíván pro svůj původní účel, v míse se místo toho chladívalo šampaňské.

Šanghaj SH760 pak sice vypadá jako auto padesátých let, ve skutečnosti ale tato kopie starých Mercedesů vznikla v Číně až v osmdesátých letech. Sbarro Challenge od švýcarského designéra Franca Sbarra se zase díky unikátní klínovité karoserii chlubí perfektní aerodynamikou – součinitel aerodynamického odporu činí pouhých 0,26.

Nechybí ani vozy se slavnými bývalými majiteli. Zelené Ferrari 500 Superfast Speziale vlastnil již zesnulý holandský princ Bernhard of Lippe-Biesterfeld, v garáži Elvise Presleyho zase stával Cadillac Fleetwood. Herec Steve McQueen pak speciální osmiválcovou buginu z roku 1971 nasadil v offroadovém závodě Baja.

Louwman muzeum rovněž ukazuje vývoj hybridů. Na jedné straně je rozřezaný model druhé generace Toyoty Prius ukazující současný trend těchto vozidel, na druhé straně je tu Woods Dual Power z roku 1917, prezentující úplné počátky tohoto ústrojí. Dual Power z dílny amerického výrobce elektroaut je poháněn kombinací řadového čtyřválce a elektromotoru, přičemž může využívat sílu obou agregátů, nebo jen jednoho.

Všechny automobily v muzeu má ve své péči jediný mechanik. Ten se o ně musí pečlivě starat, protože skoro všechny z nich jsou pojízdné. Navíc zhruba třicítka z nich jezdí pravidelně. I to jsou vlastnosti, které dále zvyšují hodnotu sbírky. Tu je navíc možné si prohlédnout na vlastní oči, protože Louwman muzeum není privátní záležitost, ale je otevřeno veřejnosti. Jeho návštěva rozhodně stojí za to.

Témata
Avatar - Dylan McKay
13. 3. 2016 16:02
Re: Ta loď ...
Tu bych potřeboval pro reklamu! :yes:
13. 3. 2016 09:55
Ta loď ...
... je fakt boží ! :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud