Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lovci dopravních nehod: Známe nové triky podvodníků

David Šprincl
Diskuze (5)

Rádi o sobě říkají, že u dopravních nehod pomáhají. Jiní pro ně nenajdou jiné označení než „supi silnic“. Nyní se objevují jejich nové praktiky. My je ale známe!

O takzvaných lovcích nehod a jejich praktikách na místech havárií i následně v servisech a opravnách se píše víc než dřív. Přesto si z toho všeho dál dělají neskutečný byznys. Ostatně Svět motorů přinesl před rokem v příloze Povinné ručení šokující případ zfušované opravy, v článku na konci si jej můžete připomenout.

Ale protože situace kolem lovců nehod prochází neustálým vývojem, vracíme se k této problematice znovu. Tentokrát s novými informacemi o tom, jak motoristé za pomoc na místě nehody mohou draze zaplatit – jak penězi, tak svými nervy. Pokud ale poslechnete naše rady, nestane se vám to.

Pozor na plné moci!

Pomoc lovců nehod, o níž tvrdí, že je "zdarma", se neobejde bez podpisu dokumentů. Těmi jsou nejčastěji plné moci, smlouvy o nájmu dopravního prostředku či o postoupení pohledávky, která poškozenému vznikla vůči pojišťovně viníka. Motorista se tak de facto vzdává možnosti mít přehled o řešení pojistné události. Klid za to, že sám poškozený nemusí s pojišťovnou viníka nic řešit, ale může být vykoupený rozčarováním na konci celého případu. Ne vždy totiž vše pod taktovkou těchto zprostředkovatelů probíhá hladce…

Co se na první pohled jeví jednoduše, může ve finále způsobit zásadní potíže. Na místě nehody obvykle panuje chaos, účastníci se ocitají ve stresové situaci a v takové chvíli málokdo uvažuje racionálně.

Pokud by měl řidič čas si dokumenty pročíst a přemýšlet nad nimi, velmi pravděpodobně by narazil na několik alarmujících skutečností.

Mnohdy obsahují řadu takzvaných smluvních pokut. Jsou víceméně absurdní a pohybují se v řádech až několika tisíc korun! Příkladem mohou být ty za vrácení neumytého či nevyluxovaného náhradního vozidla.

Mnohem nákladnější jsou případy, kdy se poškozený rozhodne nevýhodnou spolupráci ukončit. Zde se platí nejen jednorázová částka – typicky 5000 Kč, ale poškozený se svým podpisem zavazuje k tomu, že uhradí i nakoupené náhradní díly, které na vozidlo ještě ani nebyly namontovány!

Náhradní vozidlo? Přemýšlejte!

Vztek i smutek poškozených řidičů se velmi často objevuje v momentech, kdy do hry vstupuje nabídka lovců nehod na zapůjčení náhradního vozidla.

Příkladem může být zkušenost Jiřího P. z Prahy. Poté co se stal účastníkem dopravní nehody, jako poškozenému mu lovci nehod okamžitě nabídli náhradní vozidlo. Už druhý den se rozhodl ho vrátit, protože zjistil, že ho fakticky nepotřebuje. Lovci nehod však účtovali pětidenní zápůjčku jeho pojišťovně. Ta se o tom dozvěděla přímo od klienta, který při telefonické komunikaci zmínil, že mu vadí, když pojišťovna zbytečně platí za něco, co on nevyužil. „Lovci nehod využívají zápůjčku náhradních vozidel jako další zdroj pro své obohacení. My však velmi často zjišťujeme, že klienti vozidlo k dispozici buď vůbec neměli, nebo ho vrátili výrazně dříve,“ prozrazuje zkušenosti z praxe Pavel Fišer z Útvaru likvidace pojistných událostí motorových vozidel České pojišťovny.

Podle jeho slov v momentě, kdy pojišťovna takové chování zjistí, odmítne účet za účelově prodloužené půjčovné uhradit. Lovci nehod pak naprosto nekompromisně vyžadují peníze po poškozeném.

Triviální, ale zlatá rada

Co je vůbec nejabsurdnější, zapůjčení náhradního vozidla pro poškozeného dnes patří k běžné praxi, kterou svým klientům poskytují přímo samy pojišťovny. Ty disponují seznamem smluvních půjčoven, kam patří i náhradní vozidla v servisech, které jim garantují odpovídající cenu půjčovného. Nehrozí tak, že by za půjčení vozidla musel poškozený ještě doplácet ze svého. „Je tady ještě jedno důležité hledisko a tím je stav náhradních vozidel. My garantujeme, že klienti dostávají k dispozici bezpečná a servisovaná auta. Navíc v kategorii stejné či blízké té, do které patří jejich vlastní vozidlo,“ popisuje Pavel Fišer.

Zmiňovaný motorista Jiří P. jako náhradní vozidlo za svůj poškozený focus dostal devět let starou fabii, jejíž tachometr ukazoval přes 230.000 najetých kilometrů…

Pojišťovny se v radách, co dělat v momentech po nehodě, shodují: stačí, aby zavolali na klientskou linku a postupovali podle doporučení. Ačkoliv se to může zdát jako triviální rada, je zlatá: člověk takto předejde jakýmkoliv budoucím komplikacím.

I když to supi jen tak nevzdají a nad českými silnicemi budou létat dál…

Zlikvidujte supy. Přímo!

Argument, že po nehodě musíte ztrácet čas a nervy vyjednáváním s pojišťovnou viníka, už dnes neobstojí. Většina pojišťoven na trhu nabízí – a některé automaticky a bez příplatku – službu tzv. přímé likvidace. Rozebíráme ji důkladně na straně X. Hlavní výhodou této služby je, že své peníze dostanete rychleji a nemusíte se o nic starat. Je tedy zřejmé, že v momentě, kdy na českém trhu funguje už pátým rokem, postrádají služby prostředníků v podobě lovců nehod smysl.

Jak řešit konkrétní situace?

Náhradní vozidlo

  • Auto se půjčuje na skutečnou dobu, po niž je havarované v opravě.

 

  • V žádné smlouvě nemůže být uvedena minimální doba půjčení náhradního vozidla (například pět dní). Nejde o platné smluvní ustanovení.

 

 

  • Zajímejte se o technický stav náhradního vozidla: je v dobrém stavu? Odpovídá jeho bezpečnostní výbava současným trendům?

 

 

  • Vyžadujte náhradní vozidlo nejlépe ve stejné kategorii, jako je vaše vlastní auto.

 

 

  • Na náhradní vůz máte jako poškozený zákonný nárok. O jeho zapůjčení se dohodněte s pojišťovnou. Riziko komplikací s úhradou půjčovného tak zcela eliminujete.

 

Služby „zdarma“

  • Nenechte se zviklat tvrzením, že využití služeb lovců nehod vás nic nestojí.

 

  • Zkontrolujte si, jaké smluvní pokuty vám v případě využití jejich služeb hrozí (ukončení vzájemné spolupráce, vrácení neumytého a nevyluxovaného vozu apod.).

 

 

  • Pamatujte, že odstoupit následně od smlouvy obvykle znamená komplikace a smluvní pokuty.

 

 

  • Zajímejte se, kde a jak bude vozidlo opraveno.

 

 

  • Nevzdávejte se podpisem plné moci lovcům nehod možnosti komunikovat s pojišťovnou. Riskujete tak, že nebudete mít přehled o průběhu vyřizování pojistné události.

 

Loňský příběh: Muž, jenž podlehl lovcům nehod

O co vůbec šlo v příběhu nazvaném „Ukecali ho u nehody a pak zfušovali, co se dalo“, který loni vzbudil u čtenářů Světa motorů i odborníků na pojištění takový zájem? Kauza začala v momentě, kdy postižený svůj vůz zaparkoval v Praze a narazilo do něj jiné auto.

Nehodu řešila, zdokumentovala a viníka určila policie. Jenže na místě se objevili také nechvalně známí lovci nehod. Ti majitele Kie kontaktovali telefonicky (kde získali jeho číslo?) a nabídli mu odtažení a opravu. Protože byl mimo místo nehody, souhlasil. Do servisu se vydal, jen aby dořešil detaily opravy.

Bohužel se spolehl na pomoc zprostředkovatele. Kia Cee´d SW, která během roku a půl najela 16.000 kilometrů, se po zásahu lovců nehod a opravě v neznačkovém servisu ocitla v žalostném stavu. Přitom vzhledem k mládí a malému kilometrovému proběhu se mělo auto opravit jednoznačně ve značkovém servisu Kie. Při převzetí ještě nejevilo známky neprofesionální opravy.

Uplynuly však tři měsíce a vůz se začal chovat nestandardně. Nejenže se z různých míst ozývalo podivné vrzání, ale dovnitř začalo na některých místech foukat. Se Cee´dem tedy zamířil do značkového servisu automobilky Kia. Když auto tamější technici odstrojili, našli fatální pochybení ve stylu a postupu oprav.

Ukázalo se také, že majitel z důvodu neodborného zásahu přišel o záruky, které korejský výrobce poskytuje v jinak časově štědrém rozsahu. Mnohem alarmující je ale skutečnost, že kvůli této opravě byly narušeny některé díly karoserie, což se mohlo negativně projevit na tuhosti deformačních zón.

Kompletní přílohu o Povinném ručení si můžete přečíst v aktuálním Světě motorů č. 44/2014, který je právě v prodeji.


David Šprincl
Diskuze (5)
1. 11. 2014 19:49
Re: Ono hlavně
pokud vám někdo nechá podepsat smlouvu se skrytými pokutami, je pro mne supem ať už sponzoruje článek kdokoliv. Pojišťovny ale nejsou o moc lepší, o tom svědčí bonusy pro každého pojišťováka, kterému se podaří najít důvod, proč by vám neměli platit plnění...
Avatar - Flai
1. 11. 2014 17:15
Re: Ono hlavně
To máte pravdu. Letos jsem měl nehodu,kdy jiný řidič mi nedal přednost a zrušil mi auto. Likvidátor přijel druhý den a uzavřel to jako totální havarii. Vzhledem k tomu ,že jsem nemohl být bez auta jsem požadoval náhradní vozidlo. Likvidátor mi řekl,že na něj nemám nárok vzhledem k tomu že je to totální havárie. Volal jsem tedy na pojištovnu viníka a ta to pouze potvrdila. A že jestli na tom vozidle trvám tak jim mám sepsat veškeré důvody k čemu vozidlo vůbec potřebuji a ještě prohlášení že žádné další vozidlo nevlastním ! Volal jsem na svoji pojištovnu a ta mi na to řekla že je to nezajímá že si to mám vyřídit s pojištovnou viníka nehody. Nakonec jsem sehnal kontakt přímo na autopujčovnu v ostravě, která auto přivezla a o vše se postarala. Vozidlo jsem ovšem dostal pouze na 3 týdny.
Avatar - Uživatel_5340709
1. 11. 2014 15:12
Ono hlavně
tyhle články podporují pojišťovny, protože pokud za tebe "supí" firma vše vyřídí, není problém. Problém je v tom, že umí podojit hlavně pojišťovnu, a to se jim pochopitelně nelíbí. Co je pro ně lepší, když proti nim stojí vystresovaný řidič, který jednou za xx let boural a vyřizuje pojistnou událost, nebo člověk co se tím živí a zná dobře všechny zákony a legislativu kolem pojistného plnění.
1. 11. 2014 11:10
Re: Dotaz
me naopak neprijde normalni auto před vracenim luxovat a myt, nikdy a nikde jsem se s takovym požadavkem nesetkal.
co se většinou vyžaduje, je dotankovani do plne nadrze, jinak se to samozrejme plati.
jednou jsem auto dokonce vracel tak, ze jsem auto nechal na dohodnutem miste několik desittek km od pujcovny, klicky nechal ve schránce u spolujezdce a zabouchnul dvere
1. 11. 2014 10:42
Dotaz
A plati to globalne? Vsechny tyhle firmy ridi smejdi nebo jsou mezi nimi i bile vrany? Protoze ja nemam ve zvyku vracet spinave auto ani odstupovat od smluv ... takze jedine co by mne vadilo je zfusovana oprava :-)