Luxusní značky v roce 2015: Mercedes předstihl Audi a dohání BMW
Rok 2015 byl opět ve znamení tuhého souboje tria luxusních německých značek. BMW bylo opět na vrcholu (pozici největšího luxusního výrobce světa drží od roku 2005), Mercedes jej ale rychle dohání. Třetí bylo tentokrát Audi.
BMW v loňském roce zákazníkům předalo 1.905.234 automobilů, což je o 5,2 % více než v roce 2014. Zároveň to znamená, že německý výrobce překonal svůj prodejní rekord pátý rok v řadě. Automobilka zdůrazňuje úspěch MPV řady 2, Active Tourer a Gran Tourer zaznamenaly 107.000 prodaných kusů. Prodeje řady 4 pak meziročně vzrostly o 27,4 %.
To prodeje Mercedesu rostly závratným tempem, proti roku 2014 si stuttgartská značka polepšila o 13,4 %. Výsledné prodeje se tak zastavily na 1.871.511 autech. Zatímco v roce 2014 činil prodejní rozdíl mezi BMW a Mercedesem 161.709 aut, loni to bylo už jen 33.723 vozů. Pokud tempo trojcípé hvězdě vydrží, může brzy pomýšlet na titul největšího luxusního výrobce, který je jejím dlouhodobým cílem.
O výsledku Mercedesu rozhodl prodejní úspěch kompaktních vozů a SUV, které jsou mezi zákazníky více než oblíbené. Stuttgartští prodali 582.531 kusů kompaktních aut s platformou MFA (A, B, CLA a GLA), což je o takřka 26 % více než v roce 2014. Prodeje SUV pak vzrostly o bezmála 27 % na 525.866 aut.
Mercedes navíc přeskočil Audi díky úspěchu na čínském trhu. Zatímco stuttgartská automobilka si v nejlidnatější zemi světa meziročně pomohla o 32,6 %, čínské prodeje té ingolstadtské proti předchozímu roku poklesly o 1,4 %.
Se třetím místem se muselo spokojit Audi. Jeho prodeje sice meziročně vzrostly, tempo 3,6 % je ale z německého luxusního tria nejnižší. Čtyři kruhy tudíž loni prodaly 1.803.250 aut. Automobilka to jednak vysvětluje složitou situací na některých rozvojových trzích, jednak mezigenerační výměnou modelů Q7 a A4, které nebyly dostupné po celém světě.
Prodeje vybraných luxusních značek v roce 2015 | ||
Značka | Prodeje 2015 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
BMW | 1.905.234 | +5,2 |
Mercedes-Benz | 1.871.511 | +13,4 |
Audi | 1.803.250 | +3,6 |
Volvo | 503.127 | +8,0 |
Land Rover | 403.079 | +6,0 |
Cadillac | 277.868 | +7,5 |
Infiniti | 215.250 | +16,0 |
Porsche | 225.100 | +18,6 |
Jaguar | 83.986 | +3,0 |
Bentley | 10.100 | -8,3 |
Rolls-Royce | 3.785 | -6,8 |
A jak si jednotliví luxusní výrobci vedli na českém trhu? Nejvýše bylo BMW s 5.885 registracemi, následuje Audi (5.019 registrací) a Mercedes (4.822 registrací). České prodeje všech značek výrazně rostly, ta mnichovská si proti roku 2014 pomohla dokonce o takřka 30 %.
Audi, BMW a Mercedes však nejsou jedinými luxusními výrobci na světě. Rostoucí prodeje zaznamenaly také Inifiniti a Jaguar. První na celém světě loni prodal 215.250 aut (+16 %), druhý pak 83.986 aut (+3 %). Sesterská značka Jaguaru, Land Rover, pak zákazníkům předala 403.079 vozů (+6 %) a poprvé ve své historii překonala hranici 400.000 prodaných aut v jediném roce. Lexus své výsledky za loňský rok zatím nezveřejnil.
A jaké jsou výsledky těch top luxusních značek? Bentley třetí rok po sobě překonalo hranici 10.000 prodaných aut, klientům v roce 2015 předalo 10.100 vozů. Zároveň ale jeho prodeje meziročně klesly o 920 aut. Také Rolls-Royce hlásí pokles, 3.785 prodaných aut je druhý nejlepší výsledek v historii značky, v roce 2014 ale prodal 4.063 aut. Oba výrobce zasáhl pokles zájmu čínských zákazníků o luxusní vozy.
Prodeje vybraných luxusních značek v roce 2015 na českém trhu | ||
Značka | České prodeje 2015 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
Alfa Romeo | 104 | -30,67 |
Alpina | 11 | +37,5 |
Audi | 5019 | +27,55 |
Bentley | 16 | -42,86 |
BMW | 5885 | +29,91 |
Infiniti | 47 | -33,80 |
Jaguar | 107 | +20,22 |
Lancia | 57 | -64,81 |
Land Rover | 860 | +6,17 |
Lexus | 153 | +21,43 |
Maserati | 63 | +34,04 |
Mercedes-Benz | 4822 | +24,83 |
Mini | 625 | +99,68 |
Porsche | 344 | +38,15 |
Rolls-Royce | 13 | +116,67 |
Smart | 97 | +86,54 |
Tesla | 57 | +185,00 |
Volvo | 1726 | +6,87 |