Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN TGE, TGX, D08 a F2000: Nové i staré

Ladislav Černý Ladislav Černý 23. 2. 2018
16
2
Zobrazit náhledy (16)
S dvojitým H v modelu F2000 jsme se rychle skamarádili Při bočním větru jsme u starého modelu museli stále korigovat směr jízdy MAN TGE MAN TGE MAN TGE MAN TGE Dvoumontáž zadních kol a chlazený diferenciál patří k nejtěžší verzi modelu TGE standardně V pečlivě upevněné bedně TGE 5.180 se nacházela tunová zkušební zátěž Poslední vydání převodovky Tipmatic 2 pro vozidla Euro VI velmi rychle řadí Nový šestiválec D08 používá plastovou olejovou vanu Pod Montserratem na nás čekaly dálkové tahače v moderním či starém provedení
Vyzkoušeli jsme těžké varianty modelu TGE a porovnali nejmodernější i starší vozy nejtěžších modelových řad automobilky MAN.

Zajeli jsme do Španělska prověřit nejmenší modelovou řadu MAN TGE v různých konfiguracích. K dispozici byly rovněž tahače TGX modelového roku 2017 s nejnovější technikou. Pro srovnání jsme mohli řídit staré modely MAN F2000 a F90. Nejprve jsme usedli do řady TGE a z barcelonského letiště se vydali na západ podél nádherného pobřeží Středozemního moře. V klikatící se silnici plné stoupání i klesání nás varovaly dopravní značky před častým výskytem cyklistů a vyzývaly k udržení 1,5metrového odstupu od pravé krajnice.

Pětituna

Zkoušené TGE s celkovou hmotností 5,5 tuny tvoří nejtěžší variantu tohoto nového modelu. Zadní pohon lze získat v rozpětí 3,5-5,5 tuny, přední s celkovou hmotností 3-4 t a verzi 4x4 s tonáží 3,1-4 t.

Maximální hmotnostní variantu opatřenou ve valníku tunovou zkušební zátěží poháněla nejsilnější verze dvoulitrového turbodieselu se dvěma dmychadly a výkonem 130 kW. Ve dlouhém stoupání provázeném zatáčkami jsme potkali v Česku úkaz neznámý. Na pravé straně jela cyklistka s přívěsem naplněným potřebami pro kempování tak velkým, že nebyla téměř vidět. Pohled do zpětného zrcátka odhalil svižně šlapající ženu ve velmi pokročilém důchodovém věku.

Ve stoupáních jsme ocenili sílu dvoulitrového čtyřválce, pro předjíždějí jsme museli sešlápnout akcelerátor až k podlaze. Spotřeba celé jízdy podle palubního počítače dosáhla 10,8 l/100 km, protože jsme na padesátikilometrové trase nastoupali od moře celkem 180 výškových metrů do obce Monistrol de Montserrat. Nachází se pod nádhernými skalními pilíři s vrcholy přes tisíc metrů nad mořem a slavným klášterem založeným začátkem jedenáctého století v příkré stěně.

Punc historie

Po příjezdu na parkoviště pod Montserratem (Rozřezaná hora) nás čekala další testovací vozidla. Vedle nejmodernějších návěsových souprav s tahači TGX opatřenými úpravami pro letošní rok se nacházely dva legendární tahače. Usedli jsme za volant modelu F2000 Euro II poháněného 12,8litrovým šestiválcem D28 o výkonu 338 kW (2000 N.m). Po vyplnění kolečka do tachografu jsme nastartovali agregát a s úctou k tahači s rokem výroby 2001 a nájezdem 820.300 km vyjeli. Přímo řazená osmistupňová převodovka s dvojitým H a redukční převodovkou nás překvapila extrémně krátkou jedničkou, což při plně naložené soupravě na čtyřicet tun podporovalo životnost spojky.

Prudký sjezd z parkoviště na první kruhový objezd prověřil účinnost motorové brzdy a intarderu v převodovce. Ani čtvrtý stupeň nestačil a k dobrzdění soupravy jsme museli vydatně použít provozní brzdy.

Jemná práce

Následoval výjezd do stoupání, ve kterém jsme špatně odhadli přeřazení z pětky na šestku. Po vytočení motoru jen na 1600 min-1 a zařazení šestky, klesly otáčky motoru na 1100 min-1 a šestiválec mírné stoupání nezvládl. Papírově sice měl podávat 2000 N.m již od 900 min-1, ale vzhledem k velkému nájezdu kilometrů už tlaky ve válcích při nízkých otáčkách neměly potřebnou hodnotu. Následoval návrat na pětku a vytočení šestiválce až na 1800 min-1. Tak jsme se se starým typem seznámili a naučili se respektovat stav motoru.

Ve srovnání s moderními tahači TGX opatřenými dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou Tipmatic měl starší typ F2000 velké mezery mezi jednotlivými převodovými stupni a ve stoupáních bylo nutné poctivě řadit po půlkách. Moderní TGX s obrovským točivým momentem naopak zvládá řadit až do desítky po dvou stupních a není nutné motor příliš vytáčet.

Boční vítr

Větrné počasí a jízda skalnatou krajinou střídavě chráněnou kopci a otevřeným prostorem nás zpočátku zaskočily. Řízení tahače F2000 mělo ve srovnání s novými vozidly velkou vůli a neustále jsme soupravu korigovali, abychom se udrželi v jízdním pruhu. Řidič těžký chleba měl, napadlo nás po čtvrthodince jízdy. Vzhledem ke kondici motoru jsme v dolní části klesání již sešlapovali akcelerátor až na podlahu, abychom kopec co nejdále vyjeli na nejvyšší převod a co nejméně brzdili moderní návěsové soupravy jezdící ve zvlněném profilu trasy téměř stále na maximu rychlosti.

Nový motor SCR

Německá automobilka odhalila nové motory pod označením D08 založené na úpravě výfukových plynů bez recirkulace EGR. V rámci testovacích jízd jsme si motor mohli prohlédnout, ale na jízdy s ním si musíme počkat.

Základní čtyřválec D0834 s objemem 4,6 litru je dostupný ve třech úrovních 118, 140 a 162 kW (600, 750 a 850 N.m). Šestiválec D0836 také nabízí tři úrovně 184, 213 a 235 kW (1050, 1150 a 1250 N.m). Nové motory D08 Euro VI se kromě absence EGR a zavedení filtru pevných částic s průběžným vypalováním (CRT) vyznačují vyšší teplotou hoření nafty a zvýšením účinnosti o tři až pět procent. Za použití výhradně SCR technologie muselo dojít ke zvětšení nádrže AdBlue na 65 l.

V závislosti na použitém motoru výrobce snížil hmotnost pohonného řetězce až o 103 kg ve prospěch užitečného zatížení vozidla. Motor D08 také obdržel regulovaný výkon chlazení v závislosti na zatížení agregátu a možnost spalovat kromě nafty rovněž bionaftu či alternativní paliva druhé generace podle normy EN 15940. Při prezentaci jsme také byli upozorněni na upravené sání i výfuk a plastovou olejovou vanu.

Výrobce dále slibuje prodloužení servisního intervalu ze šedesáti na osmdesát tisíc kilometrů, ale jedním dechem dodává, že každý vůz používá algoritmus pro stanovení reálného intervalu výměny oleje. Přislíbení výměny filtru pevných částic až po 450.000 km také závisí na reálném provozu vozidla, protože množství spálených sazí přímo závisí na množství a kvalitě spotřebované nafty.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Fotky přístrojovky v galerii
MartinACW
| 5. 3. 2018
Prohlídl jsem si galerii k článku, ale přístrojovka TGE vypadá úplně jinak :-) Naštěstí.

viz.: [odkaz]
Man TGE 5.180
houmr
| 24. 2. 2018
Man TGE 5.180 je v podstate dodavka zo zvysenou nosnostou. Predpokladam, ze kedze Man patri do skupiny koncernu, tak toto ma zaklad v VW Crafter. Inak celkova 5,5t, pre ten Man. Iveco Daily je lepsie moze mat az 7t celkovu pokial niekto nechce kupovat auto typu Eurocargo a potrebuje nieco okolo 6-7t tak Dailyna je super volba.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku