Marcedes-Benz CL 55 AMG "F1 limited edition"
Opticky automobil vychází z modelu CL, který je používán jako safety car ve F1. Zcela unikátní je použití keramických kotoučů brzd, které se objevují poprvé v sériově vyráběném voze určeném pro provoz na běžných komunikacích. Tyto brzdy, které byly speciálně vyvinuty pro tento vůz jsou částí pilotního projektu automobilky DaimlerChrysler a firmy AMG. Na začátku příštího roku budou tyto kotouče nabízeny jako příplatkové vybavení zájemcům o modely S a CL.
Nové keramické kotouče předních brzd přinášejí hned několik zlepšení oproti konvenčním brzdovým kotoučům. Nové kotouče jsou o 60% lehčí (cca. o 6 kg), než srovnatelné kotouče z ocelové slitiny. To znamená, že se výrazně snížil poměr neodpružené hmoty a tím i zlepšení jízdní dynamiky vozu. Zlepšení zaznamenalo také řízení vozu, které má nyní lepší odezvu a je přesnější, než u automobilu s klasickými brzdovými kotouči.
Toto ale nejsou jediné výhody získané použitím vysoce výkonných "C-brzd", které se poprvé objevily na studii vozu Mercedes-Benz SLR Vision v roce 1999. Nový materiál (keramický kompozit vyztužený karbonem) se vyznačuje také vysokou tepelnou stabilitou. Maximální tepelné zatížení může být až 1400 stupňů Celsia. Tato vlastnost zajišťuje vysokou míru bezpečnosti při brždění z vysokých rychlostí, dosud nevídanou u sériově vyráběného vozu. Výborné tepelné vlastnosti výraznou měrou přispěly k potlačení vibrací brzd při velkých teplotách a zároveň k redukci hluku a vibrací při studených brzdových kotoučích. Dalším argumentem pro masovou výrobu těchto kotoučů je životnost, která dosahuje až 300.000 km, minimální údržba a nulová koroze.
Za extrémně krátké brzdné dráhy ale nejsou zodpovědné pouze keramické kotouče, ale také nové, pro tento vůz speciálně vyvinuté 8pístkové (!!) třmeny vyvinuté firmou Brembo. Tento brzdný systém dokáže vyvinout brzdný tlak až 2000 koní (!!) při nouzovém brždění v extrémních situacích. Všechny elektronické systémy, jako je ABS, ESP byly upraveny pro tento technologicky nový brzdný systém.
Technologie
Při výrobě jsou všechny složky (karbonová vlákna, karbonový prášek a speciální pryskyřice) lisovány při teplotě 1000 stupňů Celsia. Po vychladnutí jsou disky dále obráběny a ošetřeny tekutým silikonem. Karbon silikon absorbuje a při chemické reakci dochází k dotváření keramické hmoty. Tento patentovaný proces výroby splňuje veškeré požadavky na kvalitu a na ekologii.
Vzhled a výkon
Výjimečnost vozu Mercedes-Benz CL 55 AMG "F1 Limited Edition" se odráží také na vzhledu vozu ale zejména v použité pohonné jednotce. Pod kapotou se ukrývá motor V8 o objemu 5,5 litru, který dosahuje maximálního výkonu 265 kW (360 koní). Sportovní vzhled dotváří hliníková kola "S-02 Pole Position" o velikosti 19 palců. Vpředu najdeme pneumatiky o rozměru 255/40 ZR 19 a 285/35 ZR 19 vzadu. Pneumatiky dodává firma Bridgestone. Kvůli použití pneumatik těchto rozměrů bylo nutno rozšířit blatníky a vůz získal agresivnější vzhled.
Od "obyčejného" coupé CL se tato limitovaná série liší nápisy "F1 Limites Edition" na předním nárazníku a některými změnami v interiéru:
- nápisy "F1 Limited Edition" na střední konsole s označením čísla vozu
- osvětlený vstupní práh s nápisy "F1 Limited Edition"
- Přední sedadla sportovního designu v kombinaci černá/stříbrná kůže s vyšitým logem AMG
- AMG sportovní volant obšitý perforovanou kůží
- Karbonem obložení interiéru
- Páka voliče automatické převodovky v kombinaci kůže/karbon
- Koberečky s logem AMG
Mercedes-Benz "F1 Limited Edition" bude vyroben pouze v limitované sérii 55 kusů. K dostání bude pouze ve stříbrné barvě. Pokud máte zájem, prodejci Mercedesů přijímají již závazné objednávky na tento vůz, který bude zákazníkům doručen na podzim tohoto roku. A cena? "Pouhých" 330.000 DM, což je v přepočtu přibližně 6 miliónů korun.