Martin Vaculík a ojetá Škoda Enyaq: A přichází spokojenost
Ze začátku elektrický enyaq od Škodovky zlobil tolik, že si mnozí ani nevšimli, že v základu jde o velmi dobrý vůz. Hezký, tichý, prostorný a pohodlný. Zatímco Češi ho ještě pomlouvali, Evropa kupovala jako divá. Zájemci o ojetinu tak mají z čeho vybírat.
Například v listopadu minulého roku se na německém trhu prodalo 3066 enyaqů. Stačilo to na 13. místo mezi všemi vozy. Nikoliv mezi elektromobily. Když zároveň v tuto chvíli nejsou na elektrická auta žádné přímé dotace, jde o pozoruhodný úspěch na náročném trhu – první Tesla je někde kolem dvacátého místa. V Norsku, kde elektromobily už mají devadesát procent trhu, je česká Škodovka v celosvětové konkurenci se svým enyaqem šestá.
V podlaze baterky
Vůz přišel na trh na sklonku roku 2020. Postaven byl na nové softwarové čistě elektrické platformě MEB. S výškou 1621 mm vypadá jako pořádné SUV, ale uvnitř sedíte s nohama nataženýma dopředu jako v nízkém sportovním voze. Místo v podlaze vyplňuje baterka s využitelnými kapacitami dle verze 52 (Enyaq 50), 62 (Enyaq 60) nebo 77 kWh (Enyaq 80, později 85).
Synchronní motor s permanentními magnety pohání zadní kola, verze 4x4 s označením 80x nebo 85x mají ještě vpředu motor asynchronní. Přední motor verzí 80x a 85x je celou dobu stejný, zadní existují dva – starší AP310 pro verze 50 až 80 (109 až 150 kW), novější APP550 pro 85x (210 kW). Více o nich v samostatném boxu.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!