Škoda Enyaq prošla faceliftem. Má novou masku a lepší aerodynamiku
Enyaq dostal v obou karosářských verzích novou příď v designu Modern Solid a delší dojezd na jedno nabití díky lepší aerodynamice. Kupé může atakovat metu 600 kilometrů. Základní cena je těsně nad milionem korun.
Elektrická Škoda Enyaq prošla po čtyřech letech na trhu modernizací, po níž byste ji nepoznali – alespoň zepředu. Potěší také příznivce nového loga Škodovky v podobě nápisu, naopak kulatá loga už najdeme jen na kolech. I na volantu už je nápis místo okřídleného šípu; podle automobilky to bude takto už na všech nově představovaných modelech.
Začněme však zvenčí, protože právě na přídi jsou změny největší nejen po vizuální stránce. Příď dostala kompletně nový design v duchu jazyka Modern Solid – maska se jmenuje Tech Deck Face – a enyaq je tak vizuálně mnohem blíž menšímu elroqu. Znamená to dělené přední světlomety, kde horní část funguje coby denní svícení a blinkr a dole jsou tlumená světla a „dálky“. Klasické přední mlhovky v nabídce nebudou.
Škodovka se v první sadě fotografií pochlubila jen tou lepší verzí předních světel. Poznáte ji podle dvou párů čoček v hlavních světlometech a modulu pro přisvěcování do zatáček ve vnitřním rohu lampy. Světlomety mají funkci LED Matrix se 36 segmenty na každé straně.
Černou plochu masky ozvláštňuje celkem 131 okének, která nemají každé vlastní LEDku, nýbrž jsou prosvětlena světlovody z celkem 18 diod. Jsou součástí animací při funkcích Coming Home a Leaving Home; jinou než dekorativní funkci tato světýlka nemají.
Základní provedení světlometů je rovněž LEDkové, jsou to v každém světlometu tři reflektory. Horní díl lamp je jednou linkou místo čtyř obdélníků a 131 okének na přední masce chybí.
Zadní světla jsou téměř stejná u všech verzí; rozdíl je v animovaném blinkru, který je k mání jen v lepším provedení, a v animacích funkce Coming Home a Leaving Home, kde je na výběr ze dvou verzí. Jinak se lampy neliší se od dosavadního modelu, až na horní linku obrysovky rozdělenou do čtyř částí.
Kromě nových světlometů a designu přídě je tu ještě jedna změna – lepší aerodynamika. Zasloužil se o něj např. přepracovaný, hladší přechod masky do kapoty, optimalizované vzduchové clony, zmenšená mezera mezi chladičem a předním nárazníkem či nová, aerodynamicky optimalizovaná kola.
Verze kupé má nově koeficient odporu vzduchu 0,225 (dosud to bylo 0,234) a ve verzi 85 se zadním pohonem má podle automobilky zvládnout dojet na jedno nabití téměř 590 kilometrů, a to beze změn v technice vozu. Verze SUV má koeficient odporu vzduchu 0,245 (dosud 0,264) a má se stejnou motorizací zvládnout téměř 580 kilometrů na jedno nabití.
Verze SUV ve standardním provedení má nejen ke krásné zelenohnědé barvě Olibo – ta je v nabídce nová – nově šedý matný plast na dolních plastových panelech karoserie. U šedých barev zanikne, u výraznějších je naopak dobře vidět a odhadujeme, že bude kontroverzní. Kupé je celé lakované barvou, kterou si zákazník vybere.
Varianta Sportline, která bude k mání hned ze startu, nabídne řadu černě lakovaných doplňků. Jde o lízátko na spodku předního nárazníku – kupé ho má ve všech provedeních, mimo Sportline v barvě karoserie – lišty kolem bočních oken či střešní ližiny. Standardem tu jsou 20“ černá kola, na přání je možné mít kola o palec větší, a jsou tu také v základu světlomety s technologií LED Matrix spolu s Top LED zadními světly či masážní funkce sedačky řidiče.
Porovnání vnějších rozměrů | ||
Nový Enyaq | Nový Enyaq Coupé | |
Délka (mm) | 4.658 (+9) | 4.658 (+5) |
Šířka (mm) | 1.879 | 1.879 |
Výška (mm) | 1.622 (+1) | 1.623 (+2) |
Rozvor (mm) | 2.766 (+1) | 2.766 (+1) |
Součinitel odporu vzduchu (cx) | ≥ 0,245 | ≥ 0,225 |
V kabině vše (téměř) při starém
Interiér se svou koncepcí nezměnil – pořád nabídne malinký, ale krásně přehledný přístrojový štít a k němu obří centrální displej. Stabilitu infotainmentu, s níž měl enyaq po svém uvedení na trh problémy, zatím těžko hodnotit, když jsme se s modernizovaným provedením ještě neprojeli, ovšem vyhlídky jsou dobré – Škodovka u dosavadního enyaqu pomocí online aktualizací drtivou většinu chyb infotainmentu vyřešila, jak zjistily dva dlouhodobé enyaqy v garáži kolegů ze Světa motorů.
Z volantu také zmizelo kulaté logo. Co však ve slunečných dnech bude důležitější, nejen z volantu zmizely chromované linky. Ty si totiž nejen v enyaqu vždycky našly cestu, jak řidiči hodit do očí nějaký odlesk, ať bylo slunce kdekoliv.
Stejně jako dosud má interiér několik provedení, které se liší materiály, barvami i obložením palubní desky. Verze Lodge, nejen díky oranžovým bezpečnostním pásům „svěží a barevná“ dle tiskové zprávy, nabídne čalounění sedaček z materiálu TechnoFil. Ten se skládá ze 75 % z materiálu Econyl, vyrobeného z odpadu typu rybářských sítí, zbytků látek z továren či použitých koberců, a ze zbylých 25 % z polyesteru.
Verze Lounge nabídne šedé čalounění ze semiše Suedia tam, kde člověk sedí a čeho se dotýká, a koženkové boky či zadní strany předních sedaček. Jeho zajímavostí je světlezelené kontrastní prošívání a paspulka.
Interiér Suite nabídne kombinaci pravé a umělé kůže v černé barvě s hnědým prošíváním. Jeho verze Eco Suite sedačky oblékne do hnědé kůže činěné ekologickým postupem s využitím listů olivovníku, které by jinak byly odpadem. A konečně, interiér Sportline nabídne černé sportovní sedačky s integrovanými opěrkami hlavy, potažené opět semišem Suedia a koženkou.
Co zatím automobilka nepředstavila, je verze RS. Ta podle slov jejích zástupců přijde později s ostře zeleným prošíváním sedaček a paspulkou. Naopak na vrcholně luxusní provedení Laurin & Klement se již těšit nemáme.
Technika jako dosud
K mání budou dvě verze trakční baterie. Provedení 60 má celkovou kapacitu 63 kWh a jeho synchronní elektromotor s permanentními magnety na zadní nápravě dává 150 kW a 310 Nm. Varianta 85 nabídne baterii o celkové kapacitě 82 kWh a silnější elektromotor, o 210 kW a 545 Nm. Provedení 85x přidává asynchronní elektromotor na přední nápravu; jeho parametry automobilka nezveřejnila a v kolonce maximálního výkonu zůstává 210 kW.
Základní technická data | |||
Verze | 60 (Coupé) | 85 (Coupé) | 85x (Coupé) |
Dojezd (km) | 437 (442) | 586 (589) | 559 (550)* |
Kapacita baterie (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Doba nabíjení (min.) (10–80 %) | 24 | 28 | 28 |
Max. nabíjecí výkon AC/DC (kW) | 11/165 | 11/135 | 11/175 |
Výkon (kW) | 150 | 210 | 210 |
Točivý moment (Nm) | 310 | 545 | 545 |
Maximální rychlost (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrychlení (s) (0–100 km/h) | 8,1 | 6,7 | 6,7 |
Kombinovaná spotřeba (kWh/100 km) | 15,4 (15,0) | 14,8 (14,5) | 16,0 (15,7)* |
Provozní hmotnost (kg) | 2.002-2.160 (2.006-2.138) | 2.141-2.304 (2.145-2.276) | 2.230-2.364 (2.234-2.362) |
Celková hmotnost (kg) | 2.504 | 2.650 | 2.750 |
Nejvyšší hmotnost přívěsu (kg) | 1.000 | 1.000 | 1.200 |
Objem zavazadelníku (l) | 585/1.710 | ||
Pohon | zadních kol | zadních kol | všech kol |
* - předběžné hodnoty |
Pro elektromobil kromobyčejně důležitá mobilní aplikace, zde s názvem MyŠkoda, také prošla vylepšením. Nově je možné na dálku vůz odemknout či zamknout. Novinkou je také funkce dálkového parkování, která funguje na kolmá i podélná místa; řidič se jen musí s klíčkem v kapse nacházet v blízkosti auta, protože mobil s autem v této situaci komunikuje přes bluetooth. Je také možné uložit parkovací manévr s příjezdem o délce až 50 metrů.
Její součástí je také služba Powerpass, která umožní nabíjení na stovkách tisíc nabíjecích bodů po celé Evropě. Její součástí je funkce Plug & Charge, díky níž u kompatibilních stojanů stačí vůz připojit a on sám autorizuje nabíjení, není nutné dále ke stojanu přikládat čip nebo nabíjení aktivovat skrz další mobilní aplikaci.
Drobnými změnami prošel také infotainment, jehož 13“ displej dostal virtuální tlačítko „Výhřevy“, které zapne veškeré vyhřívání jedním stisknutím. Změnila se také struktura některých menu a přibyly zkratky pro často používané funkce, jako je aktivace předehřevu baterie pro nabíjení nebo vypnutí „eurohlásítka“ překročení rychlostního limitu.
A konečně, ve standardní výbavě je proaktivní ochrana cestujících, sledování mrtvého úhlu včetně upozornění na příčný provoz při vycouvávání z parkovacího místa, prediktivní asistent nouzového brzdění před nepozornými chodci a nevychovanými cyklisty či asistent změny jízdního pruhu a řada dalších, dnes již běžných prvků.
Novinkou je rozšíření příplatkové funkce Asistovaná jízda o „využití rojových dat získaných od vozů koncernu Volkswagen. Vůz si tak průběžně stahuje mapu svého okolí, která je zmapována vozy, které tudy dříve projely. Sesbíraná data, která jsou anonymizována ve dvou fázích, zvyšují efektivitu a adaptabilitu systému v různých jízdních situacích“, uvádí tisková zpráva.
Představené verze enyaqu a enyaqu Coupé se začnou prodávat již zítra, ve čtvrtek 9. ledna, kdy bude spuštěn internetový konfigurátor. S největší pravděpodobností tedy bude na světě i ceník; zatím je známa jen základní cena 1.015.000 korun vč. DPH.