Martin Vaculík řval blahem z Hyundaie Ioniq 5 N: Jede jak ďábel a u toho vysvětluje fyziku
Hyundai Ioniq 5 N, elektromobil s výkonem 650 koní, zrychlením z klidu na 100 km/h za 3,4 s a nejvyšší rychlostí 260 km/h sbírá samou chválu, a to překvapivě nejen za dynamiku, ale i za ovladatelnost. Martin Vaculík zkoumal, čím jsou fantastické vlastnosti podvozku dány a jak se podařilo kompenzovat vysokou hmotnost.
Vůbec tématu hmotnosti elektromobilů se v tomto videu Martin věnuje opravdu hodně. Asi vás překvapí, že z pohledu základní fyziky tato nemá vliv na brzdnou dráhu ani příčnou dynamiku vozidla. Neboť síla třecí rovná se síla přítlačná krát součinitel tření. A když je vozidlo těžší, tak sice generuje větší setrvačné a odstředivé síly, ale také má k dispozici větší sílu přítlačnou a tudíž i vyšší sílu třecí mezi vozovkou a pneumatikou.
Problémem je, že pneumatika nemá součinitel tření stabilní a vystaven příliš vysokým silám má tendenci klesat. Nerovnosti vozovky se totiž začnou vytrhávat z pneumatiky, dalším vlivem pak může být měknutí směsi přehřátím. Základní kompenzací vyšší hmotnosti jsou širší pneumatiky, což má však u obyčejné přední nápravy s tlumičovou vzpěrou a rozvidlenými spodními rameny smysl jen do určité míry, neboť pak se pneumatika začne při kompresi stavět na hranu, styčná plocha poklesne a tím i součinitel tření. Jedním z největších překvapení, které uvidíte při obvyklé prohlídce na zvedáku, tak je řešení přední nápravy - u modelu N zcela odlišné proti standardní verzi.
Nad kompenzací 2,3tunové hmotnosti se Martin rozplýval, i on však musel uznat, že v přímce a na zimní pneumatikách se autu před zatáčkou zpomalovat někdy nechce. Je to dáno negativními odklony předních kol 1,5 stupně (standardní model 0,5), kdy kola v přímce jedou více po vnitřních hranách. Naopak při závodním způsobu jízdy, kdy plynule přestáváte brzdit teprve v nájezdu do zatáčky, jste šokováni, jak silné současné zpomalení i při zatáčení vůz vyvolá. Boční síla totiž už přitiskne 275 mm širokou pneumatiku k vozovce celou plochou. U elektromobilů totiž obecně platí, že díky zcela spojitém řízení trakce a motorům bez bez torzních kmitů mají neuvěřitelnou akceleraci i na kluzkém povrchu, brzdí však jen stejně jako spalovací auta. Podle akcelerace vozidla na sněhu přitom řidič předpokládá i jeho brzdnou dráha a může pak být nemile překvapený. Vše toto technik Světa motorů ve videu vysvětluje.
Pokud se radši díváte na někoho, kdo umí řídit, tak v rámci testování Světa motorů si vůz vyzkoušel i mistr driftu Marco Zakouřil. V jaké shodě bude jeho komentář s tím Martinovým?