Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
01Matrace do auta: Pohodlí kdekoliv
Matrace do auta: Pohodlí kdekoliv
Matrace do auta: Pohodlí kdekoliv
Rozkládání začíná sklopením zadních sedaček
35 Fotogalerie

Matrace do auta: Víme, jak si zajistit pohodlí kdykoliv a kdekoliv

Auto nemusí být jen prostředkem na přemisťování z bodu A do bodu B. Dá se v něm i pohodlně přespat. Přinášíme několik možností, jak na to.

Jsem volnomyšlenkář, baví mě příroda i cestování a chci být nezávislý – to říká Petr Mráz, vynálezce automatrace Space Bed, když se potkáváme v lesích kousek za Prahou. S prvním nápadem udělat si spaní do interiéru svého roomsteru přišel před deseti lety. Nyní jeho společnost nabízí širokou paletu rozměrů do všech možných vozidel. „Spát se dá třeba i ve Škodě Yeti nebo Kie Venga. Chce to ale, aby vzdálenost mezi předními sedačkami a víkem kufru byla alespoň 170 centimetrů,“ popisuje.

Dvě minuty

V kufru demonstračního Renaultu Espace už vidíme úhlednou kvádrovou tašku. Právě v ní je ukryta budoucí lůžková úprava. „Stačí sklopit sedačky a pak už je to hned,“ ukazuje Mráz. A skutečně – rozložíme mikroplyšem potaženou matračku, následně už jen stačí na suchý zip přichytit boční ucha, vyplňující širší prostor zadních dveří. Z kufru velkého renaultu je rázem letiště.

„Proti stanu je zde výhoda, že můžete zastavit zcela kdekoliv, nikdo o vás nemusí vědět. Přitom komfort je nesrovnatelný. Navíc stejně rychle se

matrace i balí,“ říká Mráz.

Léta vývoje

Matraci si blíže prohlížíme. „Jsou to roky testování a zkoumání, jakou látku zvolit, které zipy jsou nejodolnější a podobně. I proto dnes na výrobek poskytujeme desetiletou záruku,“ vysvětluje tvůrce. Když rozepínáme matraci, nacházíme uvnitř kromě polyuretanové pěny také čalounické rouno, které zajišťuje lepší prodyšnost i tepelnou izolaci, ale také překližkovou desku. „Jde o speciální březový výrobek, který si necháváme posílat z Ruska. Může být lehčí a tenčí, přitom zůstává pevný,“ popisuje Mráz. Proč je v matraci překližka? Přece aby držela pevnost i v prostoru mezi sedačkami, kde je vlastně ve vzduchu. Zároveň vytváří v kufru zcela rovnou plochu.

Naměkko

Zkoušíme si do vozu lehnout a po pravdě nemáme nejmenších námitek. Postel je široká, pohodlná, nerovnosti kufru vyrovnané a pratelný potah příjemný na dotek. Dovedeme si představit, že bychom takto ve voze strávili i delší čas. „Nocoval jsem v autě mnohokrát, například v toskánských

vinicích, ale i na lyžích ve Špindlu,“ vzpomíná Mráz.

Svůj vůz si dokonce pro pohodlné a nenápadné kempování dovybavil policí na věci, závěsem se záclonou i dalším akumulátorem, který pohání měnič na 220 V nebo větrák.

Právě ke spaní a vzduchu míří další otázka – vždyť kdo to zkoušel, ví, že auto se rychle zamlží. „Ideální je mít vůz se střešním oknem. Samozřejmě si ale můžete i pootevřít to boční,“ dodává. Zabalit matraci, která stojí podle velikosti od jedenácti do třinácti tisíc korun, je opět záležitostí pár vteřin.

Myšlenka moci rychle a kdekoliv přespat a pak stejně kvapně zmizet se nám líbí, stejně jako kvalitní zpracování i celková promyšlenost konstrukce – byť se odráží ve vyšší ceně. Zájem o produkt ale je. „Už jsme prodali stovky kusů, především do Německa, Rakouska a Švýcarska. Naše matrace jsou ale i v ČR, USA, skandinávských zemích, Španělsku či jižní Evropě,“ loučí se Petr Mráz.

Další možnosti spaní ve voze: Autostan

Jinou možností, jak skloubit nezávislost na hotelech a kempech s vysokým komfortem, je rozkládací stan na střešní nosič vozu. Na první pohled vypadá jako rozměrný střešní box, jenže stačí zatočit klikou a nad hlavou vám vyroste domeček s pevnou laminátovou střechou a pohodlnou matrací uvnitř. Nezbytnou součástí je i skládací žebřík. Minus představuje vysoká pořizovací cena od třiceti tisíc výše. Stan si jde i půjčit. Ani to ale není právě levné. Sazby činí od 450 Kč za den. Také upevnění na předem připravené příčníky trvá asi tři čtvrtě hodiny.

Další možnosti spaní ve voze: Úprava kombi svépomocí

Přespat se dá i ve voze, který se na to zdánlivě nehodí. Jak vytvořit za pár korun dvoulůžko v jedné z nejprodávanějších ojetin: Fabii Combi první generace? To jsme ukázali už před několika lety, kdy nám ji popsal čtenář Jiří. Nejprve je potřeba vyjmout zadní sedák, stačí ho přitom vyháknout z úchytů. „Když se vyndá, vznikne sice dostatečně dlouhá plocha, stále však není rovná. Proto jsem si nechal na míru uříznout dřevoštěpkovou desku,“ říká Jiří.

Ta vyšla zhruba na 250 korun. Jelikož je však deska ve voze mírně nakřivo, bylo nutné auto dostat do roviny. „K tomuto účelu používám dřevěné klíny,“ prozrazuje majitel. „A aby mi v noci dovnitř nenalétali komáři, vyrobil jsem si moskytiéru, kterou přidělávám na suchý zip do zadních oken,“ dodává. Večer potom stačí posunout přední sedačky co nejvíce dopředu a nastavit je kolmo, posunout desku až k nim a rozložit molitan, který si můžete vystřihnout přímo na míru – a můžete jít spát. Ložná plocha má přes 190 cm.