Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda 110S z autosalonu v Paříži 1968 je k mání na eBay

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 22. 1. 2014 • 18:41
11
3
Zobrazit náhledy (11)
Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda
V roce 1968 vystavovala Mazda na autosalonu v Paříži bílé kupé 110S s motorem Wankel. Tento exemplář je nyní ke koupi na eBay.

Mazda Cosmo Sport je jedním z nejznámějších japonských sporťáků druhé poloviny šedesátých let. Design z pera Heijiho Kobayashiho a Kenichiho Yamamota vzbuzuje emoce i dnes, auto si prostě s žádným jiným nespletete. V pořadí třetí postavený prototyp se ukázal už na autosalonu v Tokiu v roce 1964, sériová výroba začala o tři léta později, v květnu 1967. Cosmo proslulo svébytnými a originálními tvary a hlavně rotačním motorem. Na dílo Felixe Wankela získala japonská automobilka licenci. Dvoukomorový agregát typu 10A měl zdvihový objem 2 x 491 cm3 a výkon 81 kW (110 k) díky čtyřhrdlovému karburátoru Hitachi. Dvoumístné 4140 mm dlouhé, 1595 mm široké a jen 1165 mm vysoké kupátko o hmotnosti 940 kg se čtyřstupňovou převodovkou a pohonem zadních kol s ním uhánělo až 185 km/h. Podvozek tvořila nezávisle zavěšená přední kola s rameny tvaru písmene A, vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem. Vzadu bychom našli nápravu De Dion s vlečenými rameny a půleliptickými listovými pery.

Exempláře z druhé série počínaje červencem 1968 dostaly motor vyladěný na 96 kW (130 k) a maximální rychlost byla mírně vyšších 193 km/h. Daleko důležitější věc představovalo zlepšení jízdních vlastností a prostoru v kabině, vzdálenost mezi nápravami se natáhla o těžko uvěřitelných 38 cm a došlo i k stylistickým změnám. Zvětšila se přední mřížka a na obou stranách přibyly větrací otvory. Kola už byla patnáctipalcová a v rychlostní skříni se objevilo ještě jedno ozubené kolečko navíc. Přední kotoučové i zadní bubnové brzdy dostaly konečně posilovač. Do září 1972 bylo vyrobeno v hirošimské továrně 1.519 kusů, dále se zrodily zmíněné tři prototypy a 80 předsériových aut pro firemní testování a dealery. No, spíše postaveno, protože při jejich vzniku měla hlavní slovo ruční práce. Zúčastnily se dokonce v osmašedesátém roce Marathonu de la Route na Nürburgringu a jeden ze dvou nepříliš upravených vozů s motory o 130 k dorazil do cíle čtvrtý. Připomeňme, že závod nebyl žádnou procházkou růžovým sadem, trval totiž 84 hodin, tedy tři a půl dne! Vozy s belgickou a japonskou posádkou startovaly jako tovární.

Mazda se rozhodla vystavit svůj poklad tehdy i na autosalonu v Paříži. Exemplář s číslem podvozku 10425 a pravostranným řízením je momentálně k mání na aukčním serveru eBay, prodává ho majitel z britského Newbury v hrabství Berkshire za 18 tisíc liber, tedy necelých 603 tisíc korun. Že jde o konkrétní showcar, dokazuje i štítek francouzského importéra. Vůz s označením 110S (název Cosmo Sport se používal jen na domácím trhu) už není bílý, nýbrž červený a celkem unavený. Byť třeba hnědý mor dosud nenačal podvozek, na karoserii se nějaká ta bublinka najde. Nemá také pod kapotou původní agregát, ale mladší ročníku 1974 typu 13B s karburátory Dell'Orto. Navíc nefunkční. Spolu s jeho instalací si vyžádal úpravy i středový tunel, pochopitelně kvůli převodovce. Interiér také nevypadá bůhvíjak valně, čeká ho přečalounění, ale většina dílů je díkybohu původních a stačí je jen oživit. Navíc jde o auto před modernizací ze série L10A ještě s krátkým rozvorem 2,2 m, ale příď vizuálně odpovídá druhé sérii L10B. Majitel neuvádí, zda šlo o úpravy z továrny, nebo pozdější. Má však dva černobílé snímky původního stavu. Alespoň černá kola jsou originál. Fotky ukazují, že chybí i zadní světla, současný vlastník je má s novějšími žárovkami, ale bez chromů.

Zájemce, který si raritní 110S koupí, tak čeká nákladná renovace, pokud ji bude chtít uvést do původního stavu včetně shánění originálního motoru. Ale těchto aut je v Evropě opravdu hrstka, ani v USA jich moc nenajdete. Většina z nich zůstala doma v Japonsku. A ruku na srdce, prostě za všechny jistě nemalé náklady i strávený čas takový vzácný exemplář stojí.

Témata
Avatar - šmoula nešika
22. 1. 2014 17:37
Re: Hezký projekt
>:D >:-[] :yes:
Krásný auťák. Z některých úhlů uhh... Lak drží, ale jinak je to bída. ;-\ Snad se někdo takový najde...
Avatar - Pekelná Micinka
22. 1. 2014 14:22
Re: Hezký projekt
...když se přestěhujete za polární kruh. ;-) >:-[]
Avatar - Emel
22. 1. 2014 10:54
Hezký projekt
...na dlouhé zimní večery...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud