Mazda bude hlavní hvězdou letošního Goodwoodu
Hlavními hvězdami Mazdy na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném od 25. do 28. června letošního roku, se stanou vozy, které psaly historii v Le Mans i při vývoji motoru Wankel a chybět nemohou roadstery MX-5, jimž budou dělat společnost další modely ze současné nabídky této japonské značky.
Samozřejmostí a tradicí každého ročníku Festivalu rychlosti v Goodwoodu je speciální skulptura, odkazující na hlavní značku daného roku. Nejinak tomu bude i letos, kdy tuto plastiku ve spolupráci s Mazdou připraví sochař Gerry Juda.
Největší pozornost má přitahovat Mazda 787B z roku 1991, která je stále jediným japonským vozem, jemuž se podařilo zvítězit v Le Mans. Tento prototyp skupiny C se v Goodwoodu sice nepředstaví poprvé, ale opět zde vyrazí na trať a předvede se divákům v akci.
Další důležitou epizodou z historie Mazdy související i se slavným vytrvalostním prototypem je její vývoj motorů s krouživým pístem. Ten byl zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu.
Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.
Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.
Minulost se současností spojí Mazda prostřednictvím roadsteru MX-5, který má být v Goodwoodu zastoupen všemi generacemi od té první z přelomu osmdesátých a devadesátých let až po tu nejnovější, jejíž premiéra se odehrála v loňském roce.
Vedle závodních a sportovních vozů hodlá Mazda na Festivalu rychlosti prezentovat i své nejnovější sériové modely. Mezi nimi se má hlavní pozornost soustředit především na novou generaci hatchbacku Mazda 2 a malého SUV CX-3.