Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda - MX-Crossport, Sassou, Mazda2 facelift ve Frankfurtu 2005

Libor Zezulka
Mazda přijela vyzbrojena kompletní modelovou řadou zahrnující i pozitivně přijatou poslední generaci MX-5 a faceliftovanou Mazdu6, navrch přidala zcela novou studii Sassou, faceliftovanou Mazdu2 a studii MX-Crossport, jež se dočká sériové produkce.

MX-Crossport

Studie MX-Crossport neměla na německé půdě punc „obyčejné“ studie, nýbrž konceptu, který v roce 2006 vstoupí pod názvem CX-7 do sériové produkce. Většina dodávek zatím bude směřovat na americký trh, ale Evropané nemusí házet flintu do žita. I na ně se možná dostane. Nové písmeno v názvu vzniklo z módního slova crossover naznačujícího, že se nejedná o MPV ani SUV, ale jejich kombinaci.

Mazda připomíná, že modely s písmenem R v názvu (RX-8) jsou poháněny Wankelovými motory s rotujícími písty a sportovní modely rozpohybované klasickými pístovými motory nesou označení M (MX-5). Běžné modely mají jednoduché číselné označení uvážené spolu s jménem značky (Mazda2, Mazda3, atd.). Nutno říci, že v Evropě zbývá ještě několik neobsazených názvů (Mazda1, Mazda4, Mazda7), které zatím není čím obsadit.

Naopak zavedené modely Tribute nebo MPV si zatím ponechají stará jména. Zda se bude nový model Mazdy prodávat také v Evropě zatím není jasno, pokud ale dostane na starém kontinentu zelenou, očekávají se první dodávky v roce 2007.

Sassou

Mazda Motor Corporation odhalila ve Frankfurtu další studii. Tentokrát přišla řada na malé vozy, konkrétně třídveřový hatchback, jehož jméno na rozdíl od několika předchozích studií nenese označení MX. Mazdu Sassou pohání přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 DISI (Direct Injection Spark Ignition) s přímým vstřikováním paliva. Automobil s nízkým aerodynamickým odporem a malými emisemi je určen mladým řidičům, kteří si kupují automobil poprvé.

Mazda konceptem ukazuje, že ani v tomto cenově napjatém segmentu nemusí zákazník slevovat z hodnot filizofie Zoom-zoom. Pro pozitivně myslící posádku (z japonského Sassou) jsou připravena čtyři místa ve dvou variabilně měnitelných řadách sedadel. Ta zadní využívají stlačený vzduch a jsou sklopitelná do podlahy. Mladým bude údajně vyhovovat USB flashdisk místo klasického klíče a výstup pro připojení k palubnímu pevnému disku.

Po zasunutí USB klíče vyjede z palubní desky joystick, jímž bude řidič jednoduše ovládat všechny důležité funkce, na flash disk si bude ukládat hudbu a tu poté skladovat v pevném disku. Mazda Sassou je prvním letošním výtvorem designérů značky. Vznikla v německém designérském centru, další dvě studie se zrodí v Japonsku a Spojených státech pro autosalony v Tokiu a Detroitu.

Mazda Sassou měří na délku 3890 mm, na šířku 1740 mm, na výšku 1370 mm a má rozvor 2490 mm.

Mazda2 facelift

Po rodinné šestce prezentované na autosalonu v Ženevě upravila Mazda také kompaktní dvojku. Mazda2 se prodává na evropských trzích od roku 2003, což znamená, že prošla kosmetickými úpravami poměrně brzy. Zásahy do vzhledu dvojky nicméně nebyly zásadní, takže i zákazníci, jež si nestihli automobil koupit (ač se jim líbil), dostanou stále stejný vůz.

Změny exteriéru zahrnují nové přední a zadní svítilny, jinak tvarované mlhovky, černé obložení zadního sloupku, nové 16palcové disky z lehkých slitin, nový design 15palcových litých kol, tři moderní barevné odstíny karoserie a skládací klíč v standardní výbavě vozu. Uvnitř Mazda nachystala dva nové barevné odstíny, vybrala nové materiály čalounění a výplně dveří, vylepšila ovládání na volantu a přidala nový audiosystém s CD přehrávačem.

Modernizace neminula ani pohonné jednotky. Vznětový motor MZ-CD 1.4 litru s výkonem 50 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 160 Nm při 2000 otáčkách využívá systém vysokotlakého vstřikování paliva s novými tryskami s menšími otvory a vylepšený systém recirkulace výfukových plynů. Kombinovaná spotřeba činí 4,7 litru.


Libor Zezulka