Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda v Ženevě 2007

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Mazda si pro Ženevu připravila premiéru svého nejmenšího modelu s označením 2, pro model 3 připravila nový motor, již v Paříži uvedené SUV CX-7 se představilo v evropské specifikaci a koncept Hakaze předváděl schopnosti designérů Mazdy.

Mazda 2

Zapomeňte na nudný předchozí model, protože nová nejmenší evropská Mazda přichází v atraktivním kabátě vylepšit prodejní statistiky. Při návrhu této generace v Mazdě pochopili, že v Evropě prodává vzhled. Nová Mazda 2 je stejně jako další modely v nabídce značky navržena ve stylu Zoom-Zoom. Novinka je dlouhá 3885 mm, široká 1695 mm, vysoká 1475 kg a má rozvor 2490 mm. Oproti předchozímu modelu je o 40 mm kratší, o 100 kg lehčí a má v průměru o 15% nižší spotřebu. Pod kapotou jsou zatím pouze zážehové jednotky MZR 1.3 o výkonu 55 kW (75 k) nebo 62 kW (84 k) a MZR 1.5 o výkonu 76 kW (103 k). O několik měsíců později dorazí diesel MZ-CD 1.4. Přes pětistupňovou převodovku jsou poháněna kola přední nápravy. Interiér pojme pět cestujících, má zadní sedadlo dělené v poměru 60:40 a zavazadlový prostor v základu pojme 250 litrů. V bezpečnostní výbavě jsou standardem čelní airbagy řidiče a spolujezdce, na přání se budou dodávat přední boční a hlavové airbagy a také ESP.

Mazda 3 2.0MZR-CD

Úspěšná kompaktní Mazda 3 prošla lehkou modernizací, jejímž vyvrcholením je představení nového, sportovně laděného dvoulitrového turbodieselu 2.0 MZR-CD SOHC Common Rail se vstřikovacím tlakem až 1800 bar, kompresním poměrem 16,7:1 a bezúdržbovým filtrem pevných částic. Nová pohonná jednotka produkuje výkon 105 kW (143 k) při 3500 ot./min. a točivý moment 360 Nm při 2000 ot./min.. Sportovní zážitky za volantem turbodieselu umocňuje sportovní šestistupňová manuální převodovka, odvozená od Mazdy 3 MPS, přes níž jsou poháněna kola přední nápravy. Pro zvýšení komfortu dostal chladící okruh ohřívací spirálu, ve standardní výbavě nechybí zvětšené brzdy a zasílené podvozkové komponenty, spolu s ESP, EBD, TCS, brzdovým asistentem a hydraulickým posilovačem řízení. Mazda 3 s tímto motorem zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,9 s, dosahuje maximální rychlosti 203 km/h (Hatchback), resp. 205 km/h (sedan) a kombinované spotřeby 6 l nafty na 100 km.

Mazda CX-7

Evropané si mohli na CX-7 sáhnout poprvé už v Paříži, ale tam ještě nebyla v evropské specifikaci. Prodej na trzích starého kontinentu začne v druhé polovině letošního roku. Mazda bude CX-7 nabízet pouze s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem MZR 2.3 DISI Turbo s přímým vstřikováním. Tato pohonná jednotka podává výkon 190 kW (258 k) při 5500 ot./min. a točivý moment 380 Nm při 3000 ot./min.. Síla motoru je přes šestistupňovou převodovku přenášena na pohon všech kol řízený elektronikou, která rozděluje točivý moment mezi nápravy podle aktuálních podmínek. Mazda CX-7 dosahuje maximální rychlosti 210 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 8 s. Podvozek s přední nápravou MacPherson a zadní typu multilink má rozvor 2750 mm. Celkové vnější rozměry CX-7 jsou délka 4675 mm, šířka 1870 mm a výška 1645 mm. Mazda se pohybuje na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 235/60.

Interiér je dimenzován pro pět cestujících, zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40. Mazda přichází s novým systémem Karakuri, kdy po sklopení sedadel druhé řady vznikne rovná ložná plocha, která je chráněna otočným dílem podlahy, je dlouhá 176 cm a pojme např. jízdní kolo. V základní výbavě Mazdy CX-7 bude kromě ABS, TCS a DSC také rádio s CD-přehrávačem, na jeden dotyk reagující ovládání všech oken a dálkové centrální zamykání. Za příplatek bude k dispozici Hi-Fi Bose Centerpoint s devítireproduktorovým surroundem a CD-měničem, xenonové světlomety, dešťový a světelný senzor a bezklíčový vstup Keyless Entry.

Mazda Hakaze

V Ženevě se představil koncept Hakaze, který navazuje na studie Nagare a Ryuga. Za vznikem vozu stojí evropský designérský tým, sídlící nedaleko Frankfurtu nad Mohanem. Mazda Hakaze v sobě spojuje tři koncepce: crossover, kupé a roadster. Jedním z klíčových prvků designu je vyjádření „toku“, které se u Hakaze realizovalo pomocí povrchu připomínajícího písečné duny. Vše dokreslují detaily vytvořené tak, aby ilustrovaly pohyb stroje vodou nebo vzduchem. Jak říká Peter Birtwhistle, hlavní designér Mazdy v Evropě: „Mazda je především o emocích“. Mazda udělala vše proto, aby vytvořila iluzi neustálého pohybu.

Rozměrově se vůz přibližuje tradičním proporcím typickým pro vozy segmentu C, tedy nižší střední třídy. Studie je 4420 mm dlouhá, 1890 mm široká, 1560 mm vysoká a má rozvor 2650 mm. V porovnání s Mazdou 3 je o 15 mm delší, o 135 mm širší a o 95 mm vyšší. Hakaze zaujme také tím, že postrádá vnější kliky dveří a zpětná zrcátka. Místo zrcátek je vůz vybaven kamerami. Studie také nemá B sloupek a dvě třetiny skleněné střechy je možné vyjmout a tak kupé přeměnit na roadster. Vtipné je úložné řešení pro dva vyjmuté skleněné panely, neboť ty se skládají do vysouvací „přihrádky“ v zadním nárazníku.

Mickael Loyer a Luca Zollino jsou designéři, kteří pracovali na vnějším designu a mají za sebou práci například na studii Sassou. Přídi dominuje rozměrná mřížka chladiče a úzké reflektory. Zadní světla se volně spouští do středu zadního okna, což vytváří dojem plovoucích světel. Od přední kapoty se až k zadním dveřím zavazadlového prostoru objevují designérské křivky „Nagare“, které opět mají navodit dojem toku. Oproti Nagare se však designéři neinspirovali jen v přírodě, ale také u vrtulníků, lodí nebo stíhacích letounů. Základní inspirací pro zlatavou barvu karoserie byla poušť. Dojem písečných dun byl vytvořen kombinací barevných přechodů spolu se zvláštní technikou zakřivení jednotlivých částí karoserie.

Interiér působí velmi vzdušně díky velkému čelnímu sklu, které končí až za předními sedadly. Přístup k nim zajišťují dvoje vyklápěcí boční dveře, které se otevírají pouhým dotykem. Přímo před řidičem, na kterého je celý interiér asymetricky zaměřen, se nachází tachometr a otáčkoměr a mezi nimi LCD obrazovka, kde se zobrazují údaje navigačního systému a obrazy ze zadní kamery a bočních kamer. Unikátní je ovládací systém na středovém panelu, kde se nacházejí tři podsvícené posuvné dotykové ovladače, které mají tvar písečné duny. Řidič se po nich pohybuje prstem a tím ovládá nastavení sedadel, klimatizace a multimédií. Další ovladač slouží pro práci s pevným diskem a druhým LCD displejem, který se vysouvá z palubní desky před spolujezdcem. Hakaze je vybaveno systémem datové schránky, který je znám již se studie Sassou. Datová schránka je vlastně jakási USB paměť rozšířená o bezdrátovou komunikaci Bluetooth. Kromě možnosti přenosu dat z domácího počítače slouží datová schránka také jako dálkové ovládání dveří a startovací klíč. Po zasunutí datové schránky do středového panelu se totiž aktivuje zapalování. Datové schránka navíc pracuje také jako řadicí páka automatické převodovky. Součástí výbavy je také nabíječka pro mobilní telefony, PDA přístroje, kamery nebo MP3 přehrávače. V interiéru použili designéři tři barvy. Podlaha je tmavě hnědá, výplně dveří, palubní deska a středový panel mají zeleno-béžovou barvu a všechna sedadla tmavě modrou barvu. Díky technologii Flotek dostaly materiály v interiéru specifický zrnitý povrch. Např. přístrojová deska připomíná při dotyku písek, zatímco sedadla byla potažena kůží, jejíž povrch připomíná neopren. Cílem bylo, aby materiály působily přirozeně a tedy v jistém smyslu nedokonale.

Pod kapotou Hakaze je umístěn přeplňovaný zážehový motor DISI (Direct Injection Spark Ignition) o objemu 2,3 l s přímým vstřikováním. Šestistupňová automatická převodovka přenáší hnací sílu na všechna čtyři kola. Studie Hakaze dostala modifikované vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení multi-link vzadu.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)