Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda ve Frankfurtu 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ze tří novinek Mazdy, které byly vidět ve Frankfurtu, se můžeme těšit na jedinou.

MX-5 Superlight

Japonská automobilka ve Frankfurtu vystavuje výroční koncept MX-5 Superlight. Tento puristický speedster bez čelního skla si Mazda nadělila k dvacátým narozeninám roadsteru MX-5. Ten se v současné době vyrábí již ve třetí generaci, která byla před rokem decentně zmodernizována.

Koncept Superlight se od sériového modelu odlišuje již na první pohled. Dveře a dvoumístný interiér mu sice zůstaly, chybí mu ovšem taková zbytečnost, jakou je čelní sklo. Vůz nemá pochopitelně ani střechu, která by nešla nikam natáhnout, boční okna vzala též zasvé. Na obvyklých místech nenajdeme zpětná zrcátka, jedno centrálně umístěné zcela postačuje.

V interiéru je pouze to nejnutnější a v rámci odlehčování je zde nová karbonová palubní deska, v níž jsou umístěny přístroje ze sériového modelu. V této Mazdě můžete zapomenout na audiosystém, klimatizaci a dokonce i odhlučnění a koberce. Za dvojicí anatomických sedadel, jejichž karbonová kostra je čalouněna hnědou kůží, jsou ochranné oblouky. Za trubkovou konstrukcí je ještě prodloužení z karbonu, které má minimalizovat turbulence okolo hlav řidiče a spolujezdce.

Pod hliníkovou kapotou má své místo zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru ze sériového modelu. Maximální výkon je tedy 93 kW (126 k) při 6500 min -1 a točivý moment vrcholí hodnotou 167 Nm při 4500 min -1. Jediné změny jsou provedeny na sání a sériový výfukový systém nahrazuje nový od Mazdaspeed, který má zaručit sportovnější zvukový projev. Motor se startuje tlačítkem na přístrojové desce, dalšími dvěma lze vypnout přívod paliva a elektroinstalaci. Síla pohonné jednotky je přenášena na kola zadní nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.

Podvozek disponuje rozvorem 2330 mm. Vpředu jsou dvojité lichoběžníky, zadní zavěšení je typu Multi-link. Tlumiče B16 dodal Bilstein, na úpravách šasi se podíleli také specialisté z firmy Eibach, tuto značku nesou oba stabilizátory. Brzdový systém dostal nové kotouče o průměru 300 mm vpředu, což je o 10 mm více než u sériového modelu, zatímco vzadu mají nezměněných 280 mm. 17palcová litá kola s pneumatikami 205/45 R17 pocházejí ze sériového modelu s dvoulitrovým motorem.

995 kg vážící Mazda MX-5 Superlight Concept zachovává celkovou délku 4020 mm i šířku 1720 mm, zatímco výška se snížila z 1245 mm na 1110 mm. Oproti sériovému modelu s plátěnou střechou a osmnáctistovkou se citelně zkrátil čas potřebný k akceleraci z 0 na 100 km/h a snížila spotřeba paliva. Concept zrychluje za 8,9 s a spotřebuje 6,3 litru benzinu na 100 km. Sériový model zrychlí za 9,9 s a spálí 7,0 l benzinu na 100 km.

Koncept byl navržen v Evropě, postavili jej ve výzkumném a vývojovém centru v německém Oberurselu nedaleko Frankfurtu. Do místa světové premiéry to tak neměla bílá ultimativní MX-5 příliš daleko. Tým vedl Hasip Girgin, který byl přímo podřízen současnému šéfdesignérovi Mazda Motor Europe. Tím je Peter Birtwhistle, který k celému projektu řekl: „O radikální verzi MX-5 jsem snil dlouhou dobu.“ Mazda MX-5 Superlight Concept určitě nadchne mnoho příznivců lehkých sportovních roadsterů, bohužel automobilka nepřipravuje jeho produkci.

CX-7

Mazda na IAA přivezla i modernizovaný model CX-7 se vznětovým agregátem 2,2 MZR-CD, který se v nabídce zařadí po bok zážehové jednotky MZR 2,3 DISI Turbo. Tento model dostal v rámci faceliftu rovněž dva nové prvky aktivní bezpečnosti: systém monitorování mrtvého úhlu RVM a signalizaci prudkého brzdění (ESS).

Pětiúhelníková maska chladiče nové Mazdy CX-7 získala nový vzhled, který vizuálně začleňuje tento nový vůz do stávající modelové řady. Mřížka je lemována lištou kovového vzhledu a její větší rozměry přispívají k lepší účinnosti chladicí soustavy. Facelift se dotkl rovněž předních světlometů do mlhy.

Zájemci o inovovanou Mazdu CX-7 budou moci vybírat ze sedmi odstínů laku karoserie, tři z nich jsou zcela nové: stříbrná metalická Aluminium, modrá Stormy a černá Sparkling. Interiér může být laděn do černých nebo béžových odstínů, jako dosud. Faceliftovaná CX-7 stojí na nově navržených osmnáctipalcových, popřípadě na nových devatenáctipalcových kolech z lehkých slitin.

Úpravám se nevyhnula ani palubní deska, jejíž horní plocha již není rovná, ale jemně zakřivená. Designéři tak získali prostor pro instalaci nového informačního displeje, umístěného na ergonomicky ideálním místě uprostřed horní části palubní desky. Postranní lišty středového panelu mohou mít buď kovový, nebo černý lakovaný vzhled.

Vybraná provedení Mazdy CX-7 jsou osazena zadní parkovací kamerou, která významně usnadňuje couvání. Obraz z kamery se přenáší na barevný displej o úhlopříčce 4,1 palce, dodávaný spolu s kompaktním navigačním systémem.

Mazda CX-7 bude nově dodávána se vznětovým motorem, který se zařadí po bok přeplňovaného zážehového motoru 2,3 l DISI Turbo. Turbodmychadlem přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC, známý také z Mazdy6, odevzdává v novém provedení maximálních 400 Nm točivého momentu již při 2000 min -1, výkon dosahuje nejvyšší hodnoty 127 kW (173 k) při 3500 min -1.

Pohon ventilového rozvodu DOHC je řešen bezúdržbovým řetězem, vstřikování common-rail pracuje s tlakem až 200 MPa. Vibrace a nežádoucí hluk motoru potlačuje vyvažovací hřídel kazetového typu.

Nový filtr pevných částic těží z použití speciálního keramického materiálu a zejména nové vnitřní struktury keramického nosiče, která umožňuje průchod velkého množství kyslíku, potřebného k hoření částic. Ve srovnání se stávajícími filtry vyžaduje nový systém poloviční počet regeneračních cyklů a samotná regenerace proběhne o třetinu rychleji.

Agregát 2,2 MZR-CD je osazen systémem čištění spalin SCR (Selective Catalytic Reduction, selektivní katalytická redukce snižující množství NO x), který Mazda použila vůbec poprvé. Oxidy dusíku se díky speciálnímu aditivu na bázi močoviny mění v neškodný dusík a vodu.

S novým turbodieselem pod kapotou dokáže faceliftovaná Mazda CX-7 akcelerovat z klidu na 100 km/h za 11,3 s a vyvinout nejvyšší rychlost 200 km/h. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu je 7,5 litru nafty na 100 km.

Provedení se zážehovým motorem MZR 2,3 DISI Turbo disponuje výkonem 191 kW (260 k) při 5500 min -1 a točivým momentem 380 Nm při 3000 min -1. Crossover s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 210 km/h, akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,0 s a má spotřebu paliva 10,2 l benzinu na 100 km v kombinovaném provozu.

RX-8

Modernizovaná Mazda RX-8 se poprvé představila v lednu na autosalonu v Detroitu a ve Frankfurtu se tedy odehrála evropská premiéra. Mazda RX-8 je na trhu už šest let a přesto její design neztratil nic ze svého kouzla.

Nový design přídě představuje narušení dosavadních uhlazených tvarů – širší maska chladiče nyní přidává agresivnější výraz. Pod pozměněnými předními světly se nachází větší otvory pro chlazení brzd a kruhové mlhovky jsou nahrazeny modernějšími podélně orientovanými. Dále zmizely otvory v blatníku za předními koly, změny se dotkly také grafiky zadních světel a tvaru zadního nárazníku.

Změny pod kapotou znamenají konec slabšího provedení Wankelova motoru o výkonu 141 kW (192 kW). V nabídce zůstane jen silnější provedení s objemem 2 x 654 cm3, který dosahuje výkonu 170 kW při 8200 min -1, motor točí nejvýše 9000 min-1. Při modernizaci došlo k nahrazení mechanického olejového čerpadla, elektromagneticky ovládaným zařízením a vylepšení tvaru olejové vany. K větší účinnosti spalování a kultivovanosti chodu přispějí dodatečné senzory klepání.

Změny dále zahrnují nový kardanový hřídel s o 30 % větší pevností v krutu, upravenou šestistupňovou převodovku původem z faceliftované MX-5 a zkrácený stálý převod v samosvorném diferenciálu. Akcelerace z 0 na 100 km/h se zkrátí o 0,3 s na 6,4 s a nejvyšší rychlost je 234 km/h. K lepší ovladatelnosti přispějí standardně dodávané tlumiče Bilstein a tužší karoserie – o 5,4 % v krutu a o 8,7 % v ohybu.

V interiéru nalezneme modifikované přístroje, nový tříramenný sportovní kožený volant s ozdobným červeným obšitím, přední sedadla Recaro v kombinaci látka/kůže, rádio Bose s devíti reproduktory a Bluetooth systémem.

Na český trh ovšem modernizovaná Mazda RX-8 nedorazí a v Evropě má být nabízena jen v Německu, Velké Británii a v Řecku.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)