Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Mazda 3: Zoom na nižší střední (podrobné info + fotogalerie)

Ondřej Láník
Diskuze (74)
V Boloni se představila nová pětidveřová Mazda3. Primát největšího hatchbacku ve třídě jí sice vzal Lancer Sportback, ale přesto bude patřit k největším ve třídě. A to i přes fakt, že užitné vlastnosti nemají pro klienty Mazdy nejvyšší prioritu.

První generace modelu Mazda3 dosáhla za pět let 1,8 milionu vyrobených kusů. Převedeno do relativních čísel – třetinu automobilové produkce Mazdy tvořila právě trojka. Cílem konstruktérů nebylo tedy nic jiného než tento úspěšný model překonat a posunout filozofii zoom-zoom dále kupředu. Návrh nové generace probíhal ve spolupráci vývojových oddělení všech tří hlavních obchodních oblastí – Japonska, USA a Evropy.

Nová generace má svůj základ v té předchozí, což naznačuje srovnání vnějších rozměrů. Stejně jako v případě české Fabie se i v případě Mazdy3 ukazuje, jak nadčasová byla před lety tato původní konstrukce. Velký rozvor 2640 mm zůstává zachován, zvětšení celkové délky jde na úkor designových změn přídě a zádě. Základní charakter modelu se nemění, přibyly ale znaky nejnovější verze stylistického jazyka zoom-zoom. Nová příď nesená z větší části nárazníkem má centrálně umístěný velkoplošný pětiúhelníkový otvor pro sání a chlazení a po stranách menší designové prvky, zvýrazňující sportovní naturel vozu. Přední blatníky jsou po vzoru Mazdy2, RX-8, MX-5 i Mazdy6 zvýrazněny jednoznačným kruhovým prolisem. Silueta ani rozmístění oken se nemění. Záď je podstatně mohutnější díky více vysunutému nárazníku a agresivněji tvarovanému spoileru, který prodlužuje o několik centimetrů střechu, kvůli zlepšení aerodynamiky.

Nová Mazda3 Hatchback - Mezigenerační srovnání rozměrů
RozměrNová generacePředchozí generaceRozdíl
Délka [mm]4460441545
Šířka [mm]175517550
Výška [mm]147014655
Rozvor [mm]264026400
Objem zav. prostoru [l]-346-

S růstem a všeobecným pokrokem, který nižší střední třída udělala, už nejsou parametry nové trojky tak výlučné jako před pěti lety, ale stále patří k nejlepším ve třídě. Větší karoserii dnes má v nižší střední třídě jen Mitsubishi Lancer Sportback a Lancia Delta, ale ta míří přeci jen na jiné zákazníky. Mazda ale nabízí asi nejsportovnější vzhled, který podporuje také nízká výška karoserie 1470 mm.

Nová Mazda3 Hatchback - Srovnání rozměrů s konkurencí
RozměrMazda3 HBFiat BravoFord FocusMitsubishi Lancer SportbackVW Golf VI
Délka [mm]44604336433745854199
Šířka [mm]17551792183917601779
Výška [mm]14701498150015301479
Rozvor [mm]26402600264026352578
Objem zav. prostoru [l]-400396344350

Nabídka motorů zůstává velmi podobná té dosavadní. U Mazdy zatím nedošlo na zmenšování objemů, ba právě naopak, z nabídky vypadl základní čtyřválec 1,4 l a u vznětové palety se upouští od osvědčeného čtyřválce 2.0 MZR-CD, který nahrazují dvě výkonové verze nového motoru 2,2 MZR-CD. Ta prostřední se 110 kW bude vyhrazena pro sedan a druhá výkonnější se 136 kW bude zatím tvořit motorický vrchol nabídky nové Mazdy3.

Největší zájem se očekává o osvědčené jedna-šestky. Asi nejprodávanější motorizací bude 1.6 MZR (77 kW), která kupodivu přichází v nové generaci s nezměněnými parametry, přestože konkurence nejen z Japonska, se v této objemové třídě dostává na lepší maxima výkonu i točivého momentu. Technici se zřejmě soustředili na snižování emisí a spotřeby, protože s tímto motorem byla snížena kombinovaná spotřeba trojky mezigeneračně o 0,6 l/100 km. Bez výraznější proměny pokračuje svou dráhu také sdílený turbodiesel 1,6 MZR-CD (80 kW).

Výkonnější zážehový čtyřválec má konstrukci s klasickým zdvihovým objemem 2,0 l a novým katalyzátorem. Sportovně zaměřené zákazníky asi nepotěší, že má roli výkonného, ale komfortního modelu, neboť je dodáván výhradně s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Nová Mazda3 Hatchback - Přehled motorizací
Motor1.6 MZR2.0 MZR AT1.6 MZR-CD2.2 MZR-CD
Zdvihový objem [cm3]1598199915602184
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/6000110/650080/4000136//3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4000187/4000240/1750400/1800-3000
Max. rychlost [km/h]184205185213
Zrychlení 0-100 km/h [s]----
Komb. spotřeba [l/100 km]6,37,74,55,6

Mazda sice zatím nezveřejnila konkrétní hmotnosti jednotlivých motorizací, ale slibuje, že přes větší rozměry došlo, podobně jako u Mazdy2 a Mazdy6, ke snížení pohotovostní hmotnosti až o 15 kg. Navíc procentuálně dvouciferně vzrostla tuhost karoserie v krutu i ohybu.

Na všech trzích má být model dodáván se šesti airbagy a stabilizačním systémem, v nabídce příplatkových položek bude mj. i systém RVM (Rear Vehicle Monitoring), varující řidiče před vozidly, která se nacházejí v mrtvém úhlu výhledu řidiče.

Přístrojová deska má zcela nový design, který kombinuje řešení přístrojového štítu tubusy, známé z předchozí generace (místo tří již jen dva tubusy) s novým výklenkem na horní části přístrojové desky, v němž je situována obrazovka palubního informačního systému. Přední sedadla mají nyní výraznější boční vedení ve spodní části a o 35 mm bylo prodlouženo opěradlo. Za příplatek dodávaná elektricky seřiditelná sedadla mají tři paměti nastavení, které lze svázat s jednotlivými klíči od vozidla pro řidiče různých postav. Jízda v nové Mazdě3 má být příjemnější i díky vnitřnímu hluku sníženému o 6 až 11 % proti předchozí generaci.

Ondřej Láník
Diskuze (74)
Avatar - Ham.
26. 12. 2008 19:03
Benzíny pod psa.
Ty benzíny jsou jak z minulýho století. Žádný výkon, krouťák malej, hrůza. Nasazení slušného dieselu je fajn ale v době kdy ostatní si zájemce o diesely už rozebrali je to trochu málo protože pravověrní benzíňáci utečou k moderní konkurenci.
4. 12. 2008 21:19
Re: Posadila me
Absolútne nepodarený interiér bez svojej identity, rozpačitý. Exteriér je pekný.
4. 12. 2008 09:37
Re: Tak trochu sklamani
No, myslím, že Japonci se už vrhají k rýsovacím prknům, aby ti něco hezkého nabídli. Přece nepřijdou o věrného zákazníka, že? >:-[]
4. 12. 2008 07:23
Re: Tak trochu sklamani
Když se ti nechce řadit, tak si kup naftu 2.2 - 120 kW!!! ;-)
4. 12. 2008 01:09
Re: AGRESIVNI / USMEVAVY
:yes: :yes: