Nová Mazda 3: Zoom na nižší střední (podrobné info + fotogalerie)
První generace modelu Mazda3 dosáhla za pět let 1,8 milionu vyrobených kusů. Převedeno do relativních čísel – třetinu automobilové produkce Mazdy tvořila právě trojka. Cílem konstruktérů nebylo tedy nic jiného než tento úspěšný model překonat a posunout filozofii zoom-zoom dále kupředu. Návrh nové generace probíhal ve spolupráci vývojových oddělení všech tří hlavních obchodních oblastí – Japonska, USA a Evropy.
Nová generace má svůj základ v té předchozí, což naznačuje srovnání vnějších rozměrů. Stejně jako v případě české Fabie se i v případě Mazdy3 ukazuje, jak nadčasová byla před lety tato původní konstrukce. Velký rozvor 2640 mm zůstává zachován, zvětšení celkové délky jde na úkor designových změn přídě a zádě. Základní charakter modelu se nemění, přibyly ale znaky nejnovější verze stylistického jazyka zoom-zoom. Nová příď nesená z větší části nárazníkem má centrálně umístěný velkoplošný pětiúhelníkový otvor pro sání a chlazení a po stranách menší designové prvky, zvýrazňující sportovní naturel vozu. Přední blatníky jsou po vzoru Mazdy2, RX-8, MX-5 i Mazdy6 zvýrazněny jednoznačným kruhovým prolisem. Silueta ani rozmístění oken se nemění. Záď je podstatně mohutnější díky více vysunutému nárazníku a agresivněji tvarovanému spoileru, který prodlužuje o několik centimetrů střechu, kvůli zlepšení aerodynamiky.
Nová Mazda3 Hatchback - Mezigenerační srovnání rozměrů | |||
Rozměr | Nová generace | Předchozí generace | Rozdíl |
Délka [mm] | 4460 | 4415 | 45 |
Šířka [mm] | 1755 | 1755 | 0 |
Výška [mm] | 1470 | 1465 | 5 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2640 | 0 |
Objem zav. prostoru [l] | - | 346 | - |
S růstem a všeobecným pokrokem, který nižší střední třída udělala, už nejsou parametry nové trojky tak výlučné jako před pěti lety, ale stále patří k nejlepším ve třídě. Větší karoserii dnes má v nižší střední třídě jen Mitsubishi Lancer Sportback a Lancia Delta, ale ta míří přeci jen na jiné zákazníky. Mazda ale nabízí asi nejsportovnější vzhled, který podporuje také nízká výška karoserie 1470 mm.
Nová Mazda3 Hatchback - Srovnání rozměrů s konkurencí | |||||
Rozměr | Mazda3 HB | Fiat Bravo | Ford Focus | Mitsubishi Lancer Sportback | VW Golf VI |
Délka [mm] | 4460 | 4336 | 4337 | 4585 | 4199 |
Šířka [mm] | 1755 | 1792 | 1839 | 1760 | 1779 |
Výška [mm] | 1470 | 1498 | 1500 | 1530 | 1479 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2600 | 2640 | 2635 | 2578 |
Objem zav. prostoru [l] | - | 400 | 396 | 344 | 350 |
Nabídka motorů zůstává velmi podobná té dosavadní. U Mazdy zatím nedošlo na zmenšování objemů, ba právě naopak, z nabídky vypadl základní čtyřválec 1,4 l a u vznětové palety se upouští od osvědčeného čtyřválce 2.0 MZR-CD, který nahrazují dvě výkonové verze nového motoru 2,2 MZR-CD. Ta prostřední se 110 kW bude vyhrazena pro sedan a druhá výkonnější se 136 kW bude zatím tvořit motorický vrchol nabídky nové Mazdy3.
Největší zájem se očekává o osvědčené jedna-šestky. Asi nejprodávanější motorizací bude 1.6 MZR (77 kW), která kupodivu přichází v nové generaci s nezměněnými parametry, přestože konkurence nejen z Japonska, se v této objemové třídě dostává na lepší maxima výkonu i točivého momentu. Technici se zřejmě soustředili na snižování emisí a spotřeby, protože s tímto motorem byla snížena kombinovaná spotřeba trojky mezigeneračně o 0,6 l/100 km. Bez výraznější proměny pokračuje svou dráhu také sdílený turbodiesel 1,6 MZR-CD (80 kW).
Výkonnější zážehový čtyřválec má konstrukci s klasickým zdvihovým objemem 2,0 l a novým katalyzátorem. Sportovně zaměřené zákazníky asi nepotěší, že má roli výkonného, ale komfortního modelu, neboť je dodáván výhradně s pětistupňovou automatickou převodovkou.
Nová Mazda3 Hatchback - Přehled motorizací | ||||
Motor | 1.6 MZR | 2.0 MZR AT | 1.6 MZR-CD | 2.2 MZR-CD |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1999 | 1560 | 2184 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/6000 | 110/6500 | 80/4000 | 136//3500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 145/4000 | 187/4000 | 240/1750 | 400/1800-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 205 | 185 | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | 7,7 | 4,5 | 5,6 |
Mazda sice zatím nezveřejnila konkrétní hmotnosti jednotlivých motorizací, ale slibuje, že přes větší rozměry došlo, podobně jako u Mazdy2 a Mazdy6, ke snížení pohotovostní hmotnosti až o 15 kg. Navíc procentuálně dvouciferně vzrostla tuhost karoserie v krutu i ohybu.
Na všech trzích má být model dodáván se šesti airbagy a stabilizačním systémem, v nabídce příplatkových položek bude mj. i systém RVM (Rear Vehicle Monitoring), varující řidiče před vozidly, která se nacházejí v mrtvém úhlu výhledu řidiče.
Přístrojová deska má zcela nový design, který kombinuje řešení přístrojového štítu tubusy, známé z předchozí generace (místo tří již jen dva tubusy) s novým výklenkem na horní části přístrojové desky, v němž je situována obrazovka palubního informačního systému. Přední sedadla mají nyní výraznější boční vedení ve spodní části a o 35 mm bylo prodlouženo opěradlo. Za příplatek dodávaná elektricky seřiditelná sedadla mají tři paměti nastavení, které lze svázat s jednotlivými klíči od vozidla pro řidiče různých postav. Jízda v nové Mazdě3 má být příjemnější i díky vnitřnímu hluku sníženému o 6 až 11 % proti předchozí generaci.