McLaren P1: Produkční hypersport konečně na oficiálních fotkách
V pořadí třetí skutečně sériový silniční vůz od McLarenu se nám ukazoval postupně. Loni v Paříži jsme viděli oranžovou studii. Výrobce sám později řekl, že už byla funkční, jen interiér se nacházel před dokončením. Britská střela absolvovala americké privátní turné a od začátku února se objevují další snímky. Nejdříve zamaskovaný prototyp při zkouškách, pak vnitřek auta, několik rentgenových snímků... a také první oficiální čísla. Nyní tu máme konečně sériovou verzi.
Od konceptu se liší jen v detailech, změnil se zadní vstup vzduchu, přibyly také dva další otvory v karbonovém předním nárazníku a dostala silniční pneumatiky. Nutné úpravy byly koneckonců už ohlášeny na jednom ze soukromých představení v New Yorku loni v prosinci. Produkční P1 také dostal světlejší odstín oranžové místo jedovaté metalízy Volcano, kterou byla lakována studie. Tradice je třeba ctít, Bruce McLaren by měl určitě radost!
Ještě ke zmíněným číslům. McLaren 20. února oficiálně oznámil, že P1 je hybrid. Vidlicovému osmiválci se dvěma turbodmychadly zůstal objem 3,8 l z již prodávaného MP4-12C, podporuje jej ovšem navíc ještě elektromotor. Společně poskytují 674 kW (916 k). Točivý moment kulatých 900 N.m při 4.000 otáčkách přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka na zadní nápravu.
Benzinová jednotka sama o sobě dává 542 kW (727 k) při 7500 min-1 a 720 N.m/4000 min-1. Elektromotor s parametry 132 kW (179 k) a 260 N.m pochází z vlastního vývoje, tedy konkrétně od divize McLaren Automotive. Původ v královně motoristického sportu mají nastavitelné křídlo včetně DRS (Drag Reduction System) a systém IPAS (Instant Power Assist System), který dává elektromotoru krátkodobě až dvojnásobek jeho výkonu. Oba se ovládají tlačítky na volantu. Akumulátory v karbonové skořepině váží 96 kg a palubní nabíječkou je lze doplnit zpět na plnou kapacitu během dvou hodin. Hypersport je schopen pouze na „čistý“ zdroj pohonu ujet zhruba 10 km.
Konstrukci podvozku doplňují hliníkové deformační zóny, panely karoserie jsou z uhlíkových vláken, kovové vnější části pak z titanové slitiny. McLaren P1 by měl vážit zhruba 1,3 tuny. Nevznikne více než 500 kopií a každá z nich má stát 1,2 milionu dolarů, tedy necelých 23,5 milionu korun.
Výkony zůstávají dosud v tajnosti, ale počítejme se sprintem z 0 na 100 km/h za maximálně 3 s, spíše s ještě nižší hodnotou. Nejvýše by měl bolid uhánět až 350 km/h. I počítačový hráč si však vzpomene, že v klasické Need For Speed 2 vymáčkl z legendárního F1
o nějakých 20 km/h více...