Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Melkus končí, východoněmecké sporťáky další nástupce nedostanou

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Malí výrobci sportovních vozů krachují jeden po druhém. Po šesti letech se uzavírá i historie obnovené firmy Melkus.

Společnost Melkus Sportwagen GmbH se dostala do platební neschopnosti a u drážďanského okresního soudu byl 20. srpna 2012 podán návrh na její konkurs. Úřad tedy jmenuje patřičného správce a ten rozhodne, co bude dál. Není vyloučen ani příchod nového investora a případné obnovení výroby, ale pravděpodobnější je rozprodání zbylých aktiv, aby byly vyrovnány dluhy.

Sepp Melkus, vnuk Heinze Melkuse, navázal na práci svého děda v roce 2006. Nejprve s dalšími devíti zaměstnanci postavili několik kopií (nejspíš 15) originálního modelu RS 1000. Nové kupé RS 2000, taktéž se vzhůru výklopnými dveřmi, mělo od roku 2009 vznikat se 25 exemplářích za rok, vždyť se stavělo ručně. Existuje dokonce i v závodní verzi. Počet skutečně vyrobených vozů ovšem v tuto chvíli není znám. „Prodeje nebyly dostatečně velké na to, abychom se prosadili na trhu,“ zaznělo diplomaticky, ale oficiálně ze Saska.

Automobil konstrukčně vycházel z Lotusu Elise a v nejkrotší variantě za 115.000 eur (dnes 2,85 milionu korun) nabídl přeplňovaný motor Toyota 1,8 l s výkonem 201 kW (274 k). Vrchol představoval model GTS s dvoulitrovým turbomotorem od VW, který za 140.000 eur (3,47 mil. Kč) nabídl až 261 kW (355 k) a sprint z 0 na 100 km/h během 3,9 s.

Heinz Melkus (1928-2005) byl šestkrát mistrem NDR a třikrát vyhrál Pohár míru a přátelství, seriál závodů pořádaný v bývalých socialistických zemích. V polovině padesátých let se pustil do konstrukce vlastních monopostů. První formuli s motocyklovým motorem JAP záhy vystřídaly stroje pro kategorii Junior a F3, už s tříválci Wartburg. Jezdili s nimi i českoslovenští piloti.

Na konci další dekády následovalo kupé Melkus RS 1000 pro běžný provoz s plastovou karoserií vyztuženou skleněnými vlákny. Čtyřmetrovému sporťáku poskytl techniku Wartburg 353. Konkrétně pětistupňovou převodovku, rám, nápravy, hřebenové řízení a brzdy, ale například i čelní sklo. Dvoutaktní tříválec byl ale umístěn uprostřed, tedy před zadní nápravou. Zdvihový objem narostl postupně z původních 992 na 1119 cm3, ale výkon zůstal po celou dobu nezměněn: 51 kW (70 k). Pouze použitím závodního výfuku jej bylo možné zvýšit o dalších 20 koní.

850 kg lehký RS 1000 akceleroval z 0 na 100 km/h za 12 s a jeho maximální rychlost atakovala hranici 160 km/h. Spotřeba benzinu se pohybovala mezi 10 a 12 l na 100 km. Auto stálo 28 tisíc východoněmeckých marek (tehdy zhruba 87.000 Kčs). V letech 1969-1980 spatřilo světlo světa 101 exemplářů, několik z nich i se čtyřválcem 1,3 l z VAZu 21011.

Mimochodem, závodníkem se stal také Heinzův syn Ulli, který byl východoněmeckým šampionem celkem pětkrát. Jeho život však v roce 1990 předčasně ukončila smrtelná havárie.




Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - KubikCv
23. 8. 2012 16:39
Re: Kto si spomenie?
Amen!

I když určitá pravidla podobně jako v koncernu existovala.V rámci RVHP spolupracovala Škoda s NDR,ale např. mulu Favorita si kompletně vyrobili a odladili Škodováci !!! Bertone jen ušil kabát.Podvozek,uchycení a odhlučnění agregátu to všechno bylo udělané u nás.Kvůli velkému zadlužení při vývoji Favoritu nakonec byl zakázán dovoz Wartburgu 1.3 z NDR i když byly už vytištěné brožury a reklamy.Snad jeden jediný byl jako hlavní cena státní loterie.Byl totiž pro Favorit velkou konkurencí a možná by ho na domácím trhu zastínil.V době kdy byl Favorit jen 5dvířko,tak AWE měli kompletní portfolio sedan,kombi,pickup (Trans) a prodloužený pickup (Trans Ihling). I když měl zastaralou rámovou konstrukci,tak díky ní vydržel to co by běžné Fávo zničilo.
23. 8. 2012 01:00
Re: Kto si spomenie?
Porovnávejte porovnatelné. Jaké byly výrobní náklady na výrobu Škodovky 120 a Mercedesu z té doby? A jaká koncová cena pro zákazníka? Auta vyráběná ve východním bloku byla vyráběná pro určitý účel který splňovala. Sice nevydržely tolik jako 5x dražší Mercedes, ale zase generálka motoru byla za pár korun stejně jako všechny ND. Vše jsme tvořili sami, nevozili jsme polovinu auta z číny a druhou ze zbytku světa s tím, že u nás se to smontuje a budeme se plácat po zádech jací jsme skvělí, že vyrábíme české auto.
Taky nebylo tolik peněz na vývoj jako už v té době zadluženém západě. Mohli jsme do vývoje investovat jen tolik, kolik jsme vydělali. Neměli jsme naprosto žádné dluhy - stát ani fabriky. A i přes to všechno jsme např. silnice měli v lepším stavu než dnes... Kdo nevěří, může se podívat na libovolný starý film.
Avatar - KubikCv
22. 8. 2012 22:38
Re: Melkus
Chtěli se svézt na vlně ostalgie i s RS2000,ale zakázková ruční výroba něco stojí.Ta cena nebyla mimo,na to že každý vůz je unikát a skoro ve všem se dalo splnit zákazníkovo přání.
RS1600 byl původní Melkus jen motor a převodovka Wartburg byla nahrazena motorem 1.6 VW a převodovkou Audi...obojí kvůli podobné hmotnosti s originálem.Pro Melkuse byl s reedicí docela problém sehnat panty na otvírání zadní kapoty...ty byly totiž i původně ze Škody 1000MB
Avatar - KubikCv
22. 8. 2012 22:28
Re: Kto si spomenie?
jo jo :-) Dneska takové Lancie...Alfy....Fiaty Ritmo...akorát tak smetu na lopatu,jelikož jsou už dávno v prachu.
Díky všeobecnému nedostatku za socialismu se tato auta dochovala do dnešních dnů...nebýt ekoteroristického poplatku který zabil kolikrát úloženky po důchodcích...
Avatar - KubikCv
22. 8. 2012 22:25
Re: Kto si spomenie?
něco z Frankfurtu

[odkaz]

V článku byla menší nepřesnost. Těch 160 km/h zvládal téměř sériový Melkus s obyčejným motorem a 5kvaltem.
Vrcholem byl motor o objemu cca 1100 s Motorem kolem sta koní.Se třemi karburátory a otevřeným výfukem.Ten atakoval 200 km/h !!!

Další skvost jsem potkal loni na sraze v Eisenachu
[odkaz]

[odkaz]

trochu bastl cabrio,ale hlavně dvěma spřaženými motory Wartburg

To co dokázal pan Melkus v té době bylo něco neskutečného.Z dostupných dílů udělal na koleně supersport.Peter Melkus dával vždycky k dobru historku o výklopných dveřích.Nebyla to žádná frajeřinka,ale znouzectnost.. v NDR byly malé garáže a pro nastupování byl potřeba dlouhý vlez.Klasické dveře by nešly v malé garáži otevřít,tak proto výklopné dveře.