Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Atego: Truck of the Year 2011

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Nové Atego tak navázalo na úspěch první generace z roku 1998, která je držitelem titulu Truck of the Year 1999.

Titul udělila společnosti Mercedes-Benz Trucks porota, složená z odborných motoristických novinářů třiadvaceti evropských zemí, na výstavě užitkových vozidel IAA v Hannoveru. Všichni členové zohledňují při výběru nejlepšího nákladního automobilu ekonomiku provozu, dopad na životní prostředí, bezpečnost a v neposlední řadě i pohodlí řidičů na jejich dlouhých cestách.

Letošním vítězem se stal nový 12tunový Mercedes-Benz Atego, který získal celkem 127 bodů, zatímco Volvo FM/FMX na druhém místě mělo 82 bodů.

Odborná porota ocenila všestrannost Atega, ideální i pro použití na krátké vzdálenosti a také sériový Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid, který podle poroty razí cestu alternativním pohonným systémům.

Mercedes-Benz Atego je nabízen v řadě verzí, které spojuje rámový podvozek s přední i zadní tuhou nápravou, vpředu podélně uložený vznětový motor pohánějící zadní kola a trambusová budka. Výrobce nabídku rozděluje na rozvážková provedení a vozy pro stavebnictví. Jednoduchý systém rozdělení nabízí i dělení podle hmotnosti. Lehké Atego má celkovou hmotnost 6,7 tuny, střední 12 tun a těžké do 16 tun.

Zákazníci si mohou vybírat ze čtyřválcových a tří šestiválcových vznětových motorů. Čtyřválec o objemu 4,25 litru nabízí výkony od 95 kW přes 115 kW až po 130 kW. Nejvyššího výkonu je u všech tří verzí dosahováno při 2200 min-1. Točivý moment nabízí hodnoty 500 Nm, 610 Nm a 675 Nm dostupné vždy od 1200 do 1600 min-1. Následuje čtyřválec o objemu 4,8 litru s výkonem 160 kW a točivým momentem 810 Nm. Těchto hodnot je dosahováno při stejných otáčkách jako u menšího čtyřválce.

Řadové šestiválce o objemu 6,37 litru disponují výkony 175 kW, 188kW a 210 kW. Ty jsou k dispozici při 2200 min-1. Maximální točivý moment 850 Nm, 970 Nm a 1120 Nm je dostupný stejně jako u čtyřválců od 1200 do 1600 min-1.

Hlavní pozornost byla na IAA ovšem věnována Ategu 1222 L EEV BlueTec Hybrid. To má podle oficiálních informací automobilky při jízdě na krátké vzdálenosti spotřebu paliva a emise CO2 o 10 – 15 % nižší než vozy s konvenčními motory.

Mercedes-Benz Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid je vybaven čtyřválcovým motorem OM 924 LA o objemu 4,8 litru. Tento agregát disponuje výkonem 160 kW a točivým momentem 810 Nm. Za dieselem je mezi spojkou a šestistupňovou automatickou převodovkou Mercedes-Benz G 85-6 umístěn třífázový vodou chlazený elektromotor s permanentními magnety o výkonu 44 kW a točivém momentu 420 Nm. Elektromotor může pracovat nezávisle na vznětovém motoru a v případě potřeby mohou oba motory spolupracovat.

Elektrickou energii elektromotoru dodávají lithium-iontové akumulátory umístěné na levé straně šasi před zadním kolem. Elektromotor při brzdění pracuje jako generátor a dobíjí akumulátory. Součásti výbavy hybridního Atega je i start/stop systém, který přispívá k snížení spotřeby paliva především v městském provozu.

Díky zájmu zákazníků bylo na konci loňského roku v Německu prodáno prvních 50 vozů s hybridním pohonem. Mercedes-Benz očekává, že zájem o nákladní automobily s hybridním pohonem bude v Evropě nadále vzrůstat.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)