Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CLK 500 - radost na osm (10/2002)

8. 10. 2002
19
Zobrazit náhledy (19)
Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK Mercedes-Benz CLK
Leden 1997 byl měsícem, kdy byla představena první generace kupé CLK. Nakonec se z tohoto modelu stalo nejprodávanější kupé mercedesu, když prodaným počtem 39 tisíc kusů v minulém roce překonalo modely SL, CL i C Sportcoupé....

Leden 1997 byl měsícem, kdy byla představena první generace kupé CLK. Nakonec se z tohoto modelu stalo nejprodávanější kupé mercedesu, když prodaným počtem 39 tisíc kusů v minulém roce překonalo modely SL, CL i C Sportcoupé. K tomuto počtu je navíc nutné připočítat i prodej 26 tisíc kabrioletů CLK.

Nový Mercedes-Benz CLK byl představen teprve nedávno na autosalonu v Ženevě na jaře tohoto roku. Základem jeho konstrukce je podvozek z modelu C. Nabírka motorů je hned od začátku velmi široká a zahrnuje zážehové i vznětové motory. My jsme na test získali druhou nejsilnější verzi (hned po CLK 55 AMG, 270 kW), osazenou pětilitrovým osmiválcem s výkonem 225 kW a neméně ohromujícím točivým momentem 460 Nm.

Hned nazačátku musím zmínit pozoruhodný detail tohoto vozu. Narozdíl od většiny kupé se totiž může CLK pochlubit absencí B-sloupku. Toto řešení vůz opticky odlehčuje a po stažení obou bočních oken vznikne skutečně ničím nerušený výhled do stran pro všechny členy posádky. Nevýhodou bezrámových oken je však fakt, že i při veškeré snaze konstruktérů mercedesu proniká ve vyšších rychlostech do interiéru více aerodynamického hluku než je obvyklé u bězného řešení. Když už mluvíme o této části CLK, musím vám popsat i jedno velmi příjemné zařízení. Pokud máte zkušenosti s jakýmkoliv kupé, většinou jste zaznamenali problém při "natahování se" pro bezečnostní pás. Sloupek na němž je pás uchycen je totiž hodně vzdálen díky delším dveřím. Toto je u CLK elegantně vyřešeno pomocí elektrického podavače, který vám i spolujezdci pás "podá" v okamžiku, když nastartujete motor. Pokud byste se nepřipoutali (což vám rozhodně nedoporučuji), tak se po několika vteřinách mechanizmus uvede do původní polohy.

Přestože je céelkáčko samo o sobě pozoruhodným vozem, v případě verze 500 je tím hlavím obdivovaným objektem motor. Přeci jen osmiválcový bumbrlíček s pětilitrovým objemem válců již dokáže vyvolat jistá očekávání. Výkon 225 kW, který je dosahován při 5.600 ot/min i točivý moment 460 Nm (v rozmezí 2700 až 4250 ot/min) totiž dokážou pořádně rozhýbat i podstatně těžší esko, céelko nebo i legendární SL. CLK je s tímto motorem dodáváno pouze s pětistupňovým automatem, což je však u mercedesu vcelku obvyklé. Přeci byste nechtěli každou chvilku mačkat velmi tvrdou spojku, která musí přenést 460 Nm...

Po nastartování se z výfuků ozve hluboký, sytý zvuk. Po zařazení "déčka" se po mírném škubnutí CLK rozjede a již první lehké přidání plynu ukazuje, co osmiválec umí. Po zahřátí motoru je možné vyzkoušet i maximální akceleraci a podobné hrátky. Zátah motoru je skutečně mohutný a akcelerace z klidu na jakoukoliv rychlost je vskutku požitkem. Automatické převodovka při maximální akceleraci precizně řadí v 5.500 otáčkách a ručička tachometru velmi rychle stoupá. Dosáhnout 160 km/h je pro pětistovku naprosto snadná záležitost odehrávající se v několika vteřinách. I poté rychlost bez známek slábnutí motoru stoupá až k 250 km/h, kdy jemně zasáhne elektronický omezovač rychlosti.

Pohon zadních kol sice dokáže přenést (na suchu) velký točivý moment, ale 460 Nm dává elektronice protiprokluzu zabrat a kontrolka na přístrojové desce se rozsvěcí snad až příliš často. Průjezd zatáček pod plným plynem je prakticky nemožný a o bezpečné jízdě na mokru či v zimě se bez elektronických pomůcek dá těžko hovořit. Však je také protiprokluz i ESP vždy standardně zapnut, ale pokud si někde na odlehlém parkovišti chcete zařádit není naštěstí problém tyto systémy vypnout. Poté vám CLK 500 ukáže jak umí jezdit... Ale pozor, přestože mají zadní sedmnáctipalcové pneumatiky velkou šířku 245/40 (přední jsou užší 225/55) není problém je během několika minut divokých smyků zcela zničit.

Vyšší spotřeba se vzhledem k pětilitrovéu objemu se dala očekávat, ale přeci jen nás trochu překvapila. Při jízdě mimo město jsme se pohybovali v rozmezí 15-16 l na 100 km, v městském provozu si pak osm válců mezi sebe běžně rozdělilo i 20 litrů benzínu na 100 km. Nutno však přiznat, že jsme výkonu motoru využívali poměrně často, takže při běžné jízdě, ve městě i mimo město, by měla být průměrná spotřeba přibližně o 2 litry na 100 km nižší. Na druhou stranu je nutno přiznat, že spotřebu vyvažují ostatní vlastnosti motoru, jako je maximální kultivovanost, zvuk či enormní síla.

Jízdní vlastnosti CLK jsou výborné a dobře sladěné s přiměřeným komfortem odpružení, řízení je přesné a účinnost bohatě dimenzované brzdové soustavy vynikající (brzdové kotouče s vnitřním chlazením vpředu i vzadu).

Interiér CLK je příkladně zpracován, na přístrojové desce, která má svůj základ v modelu E (přístrojový panel) zaujmou kulaté výdechy vzduchu a především pohodlná přední sedadla s výborným bočním vedením. Vzaduje místo pro dva cestující. Vzhledem k omezenému prostoru by však jejich výška, pro delší cesty, meměla přesáhnout 170 cm.

Mercedes-Benz CLK 500 stojí v základní výbavě 1.889.000 Kč, testovaný kus však díky další výbavě překonal hranici 2,3 milionů korun. Proto vám také dopručuji - pokud zahlédnete CLK 500 pořádně si jej prohlédněte, zřejmě tento pozoruhodný vůz neuvidíte příliš často.

Témata
Cena základní sestavy 1 889 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, BAS, ETS, ASR, ESP, airbag pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy v předních dveřích, centrální dálkové zamykání vč. imobilizéru, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, dělená a sklopná zadní sedadla, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaná boční okna, el. nastavitelné přední sedáky a opěradla, chromované lišty na madlech vnějších dveří, kontrola stavu provozních kapalin, kontrolka opotřebení brzdového obložení, kožený potah multifunkčního volantu a řadící páky, lékárnička a varovný trojúhelník, mlhová světla vpředu a vzadu, oddělené topení pro řidiče a spolujezdce s prachovým filtrem, osvětlení make-up zrcátek, osvětlení dveří při výstupu, otáčkoměr, palubní počítač, parkovací světla, pneumaticky sklápěné opěrky hlavy vzadu, rádio MB Audio 10 CC vč. 8 reproduktorů, servořízení a posilovač brzd, střední loketní operka vpředu a vzadu, tempomat, tónovaná skla, ukazatel servisních intervalů (ASSYST), ukazatel venkovní teploty, vnitřní chromované prahové lišty s nápisem MB, vyhřívané trysky ostřikovačů, zadní vyhřívané okno, matnice přístrojové desky v šedé barvě, madla dveří v barvě vozu, alu disky, tónovaná skla modrá, vzory polstrování "Mescalero, automatická 5 st. převodovka s tiptronicem, automatická klimatizace, el. ovládání předních sedadel s pamětí, multifunkční volant, alarm včetně ochrany proti odtahu Kč
Cena testované sestavy 2 355 562 Kč
Výbava testované sestavy základní + Lolith modrá metalíza (+30.594,-), kůže Anthrazit/Alpaka (+72.816,-), parkovací systém (+29.997,-), navigační systém Comand (+96.914,-), strešní anténa pro telefon (+3.681,-), spodní kryt motoru (+4.395,-), sportovní podvozek (+8.296,-), bi-xenon světlomety včetně ostřikovačů (+44.556,-), alu disky 5ti loukoťové (+79.828,-), sound systém Bose (+25.822,-), CD měnič v přihrádce před spolujezdcem (+18.020,-), příprava pro telefon Nokia v loketné opěrce (+23.514,-), el. vytápění sedadel vpředu (+13.625,-), vyhřívaná nádobka ostřikovače (+7.142,-), ochrana vnitřního prostoru (+7.362,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 3
Zdvihový objem (ccm): 4966
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 2700 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 8.4 / 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 435 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1660 / 455
Rozměr pneu: 225/55 R17 vpředu, 245/40 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4638
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1413
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1497
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku