Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz S 500 kupé – Trojcípá jachta

David Bureš David Bureš 16. 3. 2016 • 01:38
44
74
Zobrazit náhledy (44)
Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S
Největší kupé s trojcípou hvězdou ve znaku jsme vyzkoušeli se 4,7litrovým osmiválcem. Tolik pohodlí jsme si už dlouho neužili.


Design, interiér


Mercedes-Benz S kupé se světu poprvé ukázal už v únoru 2014, do redakčního testu na Auto.cz ale zamířil poprvé až nyní. Může být překvapující testovat dva roky staré auto, máme pro to ale dobrý důvod. Český importér nabídl tuzemským novinářům toto luxusní kupé až po takto dlouhé době. Čím to? Poptávka po velkém kupé byla tak velká, že se zkrátka okamžitě prodal i původně novinářský kousek...

Jen za loňský rok statistiky Svazu dovozců automobilů evidují v kategorii sportovních aut 101 registrovaných exemplářů Mercedesu třídy S, což je opravdu hodně. Úspěšnějším sporťákem za rok 2015 bylo na českém trhu pouze BMW řady 4 s 494 registracemi.

I kvůli prodejnímu úspěchu jsme se na setkání s S-Klasse těšili. Opravdu nás zajímalo, zda zákazníky láká jen jeho vzhled, nebo zda dokáže nabídnout i něco jiného, jak Mercedes slibuje. Po týdenní zkušenosti máme jasno – S kupé patří mezi vůbec nejlepší auta na trhu.

Naprosto ladné křivky

Zatímco v minulosti Mercedes nabízel velké kupé s označením CL, aktuálně je vůz součástí modelové řady S. Na vnějších tvarech to ale vlastně není vůbec znát, protože kupé se od sedanu výrazně liší. Designéři kupé vetknuli naprosto elegantní křivky, hodné takto luxusního auta. Vepředu ohromí výrazná maska chladiče, kterou v případě AMG paketu zdobí malé chromované šestiúhelníky. Z boku zase zaujme dlouhatánská kapota ukrývající velký agregát a chybějící středové sloupky karoserie. Záď je pak designově čistá s nádechem retra.

Tvary auta navíc dobře maskují jeho velikost. S kupé je dlouhé 5.027 mm a široké 1.899 mm, z vnějšího pohledu to ale není vůbec znát, kupé působí nečekaně kompaktně. Při nástupu do interiéru a rozjezdu se to ale změní, řidič rázem ví, že sedí ve voze s velice majestátními rozměry.

mercedesbenz testy luxusni kupe mercedesbenz testy luxusni kupe
 

Pohled dovnitř přece jen dokazuje zařazení kupé mezi modely třídy S, protože palubní deska je prakticky shodná se sedanem. Čtyři kulaté výdechy ventilace na středovém panelu, dva obří displeje nebo poněkud barokní tvary jsou dobře známé. Volicí páka na středovém tunelu chybí, její funkci zastává pravá páčka pod volantem, což je pro Mercedesy už typický prvek. Na středovém tunelu se místo toho nachází touchpad od multimediálního systému, který je dobře po ruce. Systém ale není z nejrychlejších, navíc jeho ovládání není zrovna intuitivní.

To všechno je zabaleno do materiálů, k jejichž kvalitě nebo zpracování není možné mít sebemenších výhrad. Škoda, že k této luxusní atmosféře vůbec nesedí obyčejný klíček, který je stejný jako v nejmenší třídě A.

Naprosto perfektní jsou však přední sedadla, v našem případě příplatková komfortní (+54.099 Kč). Pohodlně se v nich usadí snad každý, sedáky jsou příjemně dlouhé, bočnice v zatáčkách perfektně podrží, čemuž pomáhá i jejich přifukování. A kdyby posádku přece jen zabolela na dlouhé cestě záda, mají sedačky v rukávu naprosto dokonalou masážní funkci. Masáž dnes nabízejí i mnohé vozy mainstreamových značek, ani zdaleka ale nedosahují kvalit Mercedesu. Tady se o masírování nestará pohybující se bederní opěrka, nýbrž 14 speciálních vzduchových polštářů, které jsou navíc vyhřívané. Pohodlnější sedačky seženete jen těžko – kdokoliv si masáž pustil, už odmítal z Mercedesu vystoupit.

mercedesbenz testy luxusni kupe mercedesbenz testy luxusni kupe
 

Navzdory vnějším rozměrům se v S kupé bude patrně jezdit hlavně ve dvou, a tak zadní sedačky mohou pouze mile překvapit. Dvojice křesel oddělených středovým tunelem rozhodně není nouzová záležitost. Jsou pohodlná a s místem to není nejhorší, omezující je pouze prostor pro kolena. Dozadu se snadno nastupuje díky předním sedadlům, které se po sklopení opěradla automaticky posunou vpřed a následně vrátí do původní polohy. Výstup je však už poněkud krkolomný, obzvlášť ženy musejí dávat pozor na svoji důstojnost.

Jednoduše tvarovaný zavazadelník nabízí slušný objem 400 litrů, který bohatě stačí na romantický víkend ve dvou. Mercedes navíc počítá s tím, že majitelé kupé nebudou jezdit jen na Riviéru, ale také třeba do Svatého Mořice, protože auto nabízí i průvlak do kabiny a příplatkový vak na lyže. Kupé potěší i množstvím odkládacích prostor v interiéru, upozornit musíme třeba na doslova obří prostor v loketní opěrce mezi předními sedadly. Díky speciálnímu mechanismu se navíc víko opěrky může otevírat na obě strany.

Motor, jízdní vlastnosti


Klidná síla

Pod kapotou testovaného exempláře pracuje dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec naladěný na 335 kW a 700 N.m. Jedná se o druhou nejslabší jednotku nabízenou pro S kupé, základem je šestiválec biturbo s 270 kW a 500 N.m (S 400). Nad verzí S 500 pak stojí už jen modely AMG – osmiválcové S 63 (430 kW) a dvanáctiválcové S 65 (463 kW). V testované verzi Mercedes vlastně nemá rovnocennou konkurenci. Audi a BMW tak velké kupé vůbec nenabízejí, Bentley Continental GT a Rolls-Royce Wraith jsou zase o řád silnější, a tak jsou spíše konkurenty pro S-Klasse z díly AMG.

Přestože zkoušený osmiválec o objemu 4663 cm3 patří mezi ty slabší agregáty v nabídce pro S kupé, energie má na rozdávání. Při jízdě nenastane chvíle, kdy by se řidiči nedostávala síla, motor s vysokým zápalem táhne už nízko nad volnoběhem a nechá se točit až k omezovači. Vrchol točivého momentu je ostatně dostupný mezi 1800 a 3500 otáček. Proto nijak nevadí, když motor ve městě na pětku točí jen 1000 otáček.

Předjíždění se stává samozřejmostí. Zátah je nenucený, agregát dává najevo svoji sílu tak nějak samozřejmě. Pokud ale není potřeba, posádku nekousne a blaženě si vrní pod kapotou. Třeba na dálnici motor točí lehce pod 2000 otáčkami. Třeba v tento moment posádka o motoru vůbec neví, tak skvěle je odhlučněn. Když však pravou nohou dá řidič pokyn, ozve se lahodné hluboké brumlání, které se postupně zesiluje. Nikdy však není nepříjemné nebo zbytečně hlasité. Tady se zkrátka hraje na komfort za všech podmínek.

mercedesbenz testy luxusni kupe mercedesbenz testy luxusni kupe
 

Krásné zabrumlání se od výfuků ozve už při nastartování. Naopak pokud auto „zdechne“ na semaforu kvůli standardně dodávanému stop-startu, řidič si toho vůbec nevšimne. Mercedesu se totiž povedlo “chcípák” vyladit k dokonalosti - není vůbec otravný a vypnutí motoru je nepostřehnutelné.

V našem případě osmiválec spolupracoval se sedmistupňovým automatem. To je způsobeno použitím příplatkového pohonu všech kol (+105.270 Kč), výchozí zadokolka používá vyspělejší devítikvalt. Ve většině případů jsme k převodovce neměli výhrady, čas od času ale automat přeřadil poněkud hrubějším způsobem, který nám k celkovému charakteru auta neseděl. Nemluvíme přitom o sportovním módu, kdy je drsnější změna převodu žádoucí, citelněji automat řadil i ve výchozím nastavení. Nejčastěji k tomu docházelo, když převodovka podřazovala při jízdě do kopce. Je to jeden z mála detailů, na němž by Mercedes měl u S kupé zapracovat. Manuální mód ale potěší, po přepnutí do něj automat poslouchá na slovo a při pokynu páčkou pod volantem nezaváhá.

Mercedes zkoušený agregát označuje za jeden z nejúspornějších osmiválců na trhu. Na spotřebě to je opravdu znát, protože s ohledem na velikost motoru je spotřeba doslova skvělá. Při ostřejší jízdě se sice dá dostat nad 16 litrů, stačí se ale uklidnit a není problémem spotřeba kolem 11 litrů. Na dálnici jsme jezdili za 10,5 litru, na okresní silnici se pak při jemném lechtání plynu dá dostat i pod deset, to už ale znamená hodně odříkání – stačí párkrát více sešlápnout plyn kvůli předjetí pomalejších aut a jste rázem zpět na 11 litrech.

Závěrečný průměr po týdnu testování činil 13,5 litru na 100 km, což je s ohledem na jízdu v různých podmínkách včetně zkoušení dynamických schopností vozu stále slušné číslo. V tomto ohledu potěší i dlouhý dojezd, protože palivová nádrž auta činí 80 litrů. Motor navíc bez problémů pracuje na běžný natural, a tak není potřeba tankovat „stovku.“

Naprosté ticho

Už odhlučnění motoru dává najevo, že S kupé je hlavně o komfortní jízdě a nikoliv o drsném zacházení. Je to znát i při jízdě, automobil sice umí jet „pilu,“ pokud na něj řidič zatlačí, dává ale najevo, že se mu to moc nelíbí – chce se zkrátka kochat a ne sprintovat. Přestože je těžkopádnost i díky pohonu všech kol dobře maskována, přece jen jsou na úzkých okreskách vnější rozměry auta a váha přes dvě tuny zřetelné. Řidič si ale na pohodové ladění rychle zvykne, přistoupí na něj a nechá se vézt.

Auto dokonce nabízí i autonomní jízdu, a to díky příplatkovému systému adaptivnímu tempomatu Distronic Plus doplněným o funkci Steering Assist. Systém zvládne udržovat rychlost, udržovat vzdálenost od vozu před sebou a zatáčet, a to až do rychlosti 200 km/h. Řidič nadále musí nechat ruce na volantu, jakmile je sundá, systém se po chvíli vypne. Systém funguje spolehlivě, v zatáčkách se ale často až příliš přiblíží vodorovnému značení.

mercedesbenz testy luxusni kupe mercedesbenz testy luxusni kupe
 

Na dálnici doslova nadchne odhlučnění, jestliže Mercedes v případě S-Klasse kupé v době premiéry mluvil jako o nejtišším sériovém autě na světě, rozhodně to nebyla slova do větru. Skvělá aerodynamika a vhodně zvolené těsnící materiály znamenají, že svist větru kolem kabiny je na dálnici neznatelný. Uvnitř zůstává ticho i při jízdě vysoko nad povoleným limitem. Práce konstruktérů zaslouží obdiv i s ohledem na to, že kupé má bezrámové dveře nebo standardně dodávanou panoramatickou střechu, které obvykle přispívají k hluku.

Komfortu pomáhá rovněž adaptivní podvozek, který už v základu používá vzduchové odpružení. Kupé naprostou většinu nerovností vyžehlí k dokonalosti, rozbité české silnice jej ale občas nepříjemně překvapí a auto se na nich náhle zdá zbytečně tvrdé. Tento charakter dále zvýrazní přepnutí do sportovního režimu. Po takové zkušenosti jsme se hned podívali na rozměr kol – očekávali jsme alespoň dvacítky, číslo na pneumatikách ale hlásilo 19 palců. To bylo trochu zklamání, protože jsme od S-Klasse čekali vyšší komfort odpružení. Neznamená to ale, že by S kupé bylo nepohodlné – v oblasti komfortu stále patří mezi premianty, jen to zkrátka není jednička s hvězdičkou, ale jedna minus.

Výbavy, závěr


Bohatá výbava

Mercedes S kupé hýčká svoji posádku i velice bohatou výbavu. Ta už je v základu velice bohatá, tlustý ceník ale nabízí bezpočet dalších příplatků. Díky tomu si zákazník může objednat prakticky vše, na co si vzpomene. To znamená, že cena S 500 4Matic z výchozího 3,4 milionu může snadno přesáhnout hranici čtyř milionů.

O perfektních masážních sedačkách nebo autonomním řízení byla již řeč, a tak se zaměřme na další systémy. Barevný head-up displej promítá údaje přímo na čelní sklo. Obraz je tak perfektně ostrý a čitelný za jakýchkoliv podmínek, přičemž řidič nemusí tolik přeostřovat. Dokonale ostré je i noční vidění, které jasný obraz promítá na displej v kapličce s přístroji. Chodci jsou v něm červeně zvýrazněni, a tak je řidič opravdu nepřehlédne.

Závěr

Mercedes-Benz S 500 4Matic kupé v mnoha ohledech nemá konkurenci. Dokonalé odhlučnění kabiny, silný motor pod kapotou umožňující naprosto samozřejmé předjíždění nebo bohatá výbava poskytující naprostý komfort doslova nadchnou a dělají z eSka jedno z nejlepších aut na trhu. Přesto tu jsou dva detaily, které S-Klasse kupé stály plný počet hvězd.

Tím prvním je sedmistupňový automat, který sice ve většině případů řadí naprosto hladce, čas od času ale cukne, což nám k jinak dokonalému automobilu nesedí. Druhým je pak podvozek; nemůžeme si pomoci, ale na rozbitých českých silnicích nám přišel poněkud tvrdý. Kdyby měl testovaný exemplář příplatková 20palcová kola, dala by se jimi přehnaná tuhost vysvětlit, auto ale mělo ještě docela rozumné 19palcové ráfky.

U jiných vozů bychom nad tím mávli rukou, protože podvozek i převodovka eSka navzdory svým nedokonalostem patří mezi to nejlepší na trhu. Třída S kupé ale v ostatních oblastech natolik exceluje, že jsou tyto chybičky o to výraznější. V tuto chvíli je S-Klasse kupé výtečným vozem a až se tyto detaily podaří vyřešit, bude naprosto dokonalé. Po týdenním testování se tak už vůbec nedivíme, že je o něj takový zájem. Na pohodlí sedadel s masáží “lávovými kameny”, absolutní ticho na palubě nebo zátah silného osmiválce budeme ještě dlouho vzpomínat.

mercedesbenz testy luxusni kupe mercedesbenz testy luxusni kupe
 

Nejlevnější verze modelu2.674.100 Kč (S 400 4Matic/270 kW)
Základ s testovaným motorem3.402.520 Kč (S 500 4Matic/335 kW)
Testovaný vůz bez příplatků3.402.520 Kč (S 500 4Matic/335 kW)
Testovaný vůz s výbavou4.169.455 Kč (S 500 4Matic/335 kW)

Plusy

  • Elegantní tvary
  • Skvělé odhlučnění kabiny
  • Perfektní sedadla
  • Silný motor s rozumnou spotřebou
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Převodovka občas zaváhá
  • Na rozbitých silnicích tvrdší naladění podvozku

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Mercedes-Benz S 500 kupé
Cena základní sestavy 3 402 520 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, devět airbagů, adaptivní tlumiče se vzduchovým odpružením, kožené čalounění, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, bezklíčový vstup, palubní počítač, multifunkční sportovní volant, tempomat, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektricky nastavitelný sloupek řízení, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelná boční okna, ambientní osvětlení interiéru, stěrače čelního skla Magic Vision Control, dešťový a světelný senzor, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, střešní okno, DVD přehrávač, asistent rozjezdu do kopce, systém pre-safe, zadní parkovací kamera, aktivní parkovací asistent, hlídání bdělosti řidiče, stabilizace pro jízdu při silném bočním větru, asistent dopravního značení, elektricky ovládané víko zavazadelníku, samodovírání dveří. Kč
Cena testované sestavy 4 169 455 Kč
Výbava testované sestavy Bílá metalíza (+23.549,-), kůže Nappa černá (+54.736,-), linie AMG – AMG bodykit, ozdobné výplně interiéru z lesklého černého topolu (+173.435,-), linie AMG Plus (+92.287,-), hudební systém Burmester (+35.005,-), 19palcová kola (+57.281,-), vak na lyže (+9.866,-), vyhřívaná a ventilovaná sedadla (+20.526,-), touchpad (+4.774,-), head-up displej (+32.142,-), 360° kamera (+27.368,-), asistent nočního vidění (+64.919,-), podsvícení prahových lišt (+4.774,-), provonění interiéru Air Balance (+11.775,-), sada komfortních sedadel – přední aktivní ortopedická sedadla s masážní funkcí (+54.099,-), sada jízdních asistentů Plus – adaptivní tempomat s funkcí stop & go a steer assist, aktivní asistent hlídání mrtvých úhlů, aktivní asistent jízdy v pruzích (+71.602,-), sada Key-Less Go – bezklíčový vstup, elektrické otevírání a zavírání víka zavazadelníku (+33.574,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4663
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 335 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1800 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7.1 / 9.4
Emise CO2: 219
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2090 / 505
Rozměr pneu: 245/45 R19
Mercedes-Benz S 500 kupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5027
b) šířka (mm): 1899
c) výška (mm): 1411
d) rozvor (mm): 2945
e) rozchod vpředu (mm): 1625
f) rozchod vzadu (mm): 1649
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - 125S
18. 3. 2016 22:05
Re: Design
[odkaz]
18. 3. 2016 17:06
ha
špatnej volant :no:
17. 3. 2016 21:03
Re: Design
CL to zvladalo...
Avatar - boost.
17. 3. 2016 19:29
Re: Nejhezčí M-B současnosti
To je vlastně pravda. Hlavně muži typu "dude, bro, and dude bro."

Což mě vede k otázce: jak bys česky pojmenoval kundolap, který přitahuje jen muže? >:-[]
17. 3. 2016 18:49
Re: S coupe
Právě software je však hodně důležitý.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku