Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SL - podle Opera Design

Miroslav Kudělka
Mercedes-Benz SL je častým terčem zušlechťování. Dnes se podíváme na jeden kousek se vzhůru výklopnými dveřmi a výkonem za hranicí 700 koní!

Opera Design je dlouholetý úpravce vozů Mercedes-Benz, nicméně jeho existence je výrazně propojena s firmou Hamann, jenž se naopak zabývá vozy BMW. Z tohoto propojení lze také vystopovat prvky úprav na dnes představovaném roadsteru SL.

Asi nejviditelnější změnou na celém voze je naprostá rekonstrukce mechanismu otevírání dveří. Zapomeňte na klasiku, nyní se dostáváte do oblasti exkluzivních supervozů, které svůj vstupní otvor odhalují vzhůru. Celý systém si vyžádal výrazné vyztužení předního sloupku dveří a rámu čelního skla, aby nedocházelo k nežádoucím deformacím. Standardní vnější zpětná zrcátka byla nahrazena sportovněji tvarovanými a hlavně vybavenými závěsem z nerezivějící oceli, kolem kterého se dveře vyklápějí vzhůru a vpřed. Aby otevírání dveří zvládla i křehká dívka, je zde použita plynová vzpěra, která dveře také drží v otevřené poloze. Kinematika jejich pohybu je vyřešena tak, aby mohl být použit standardní zámek. Rovněž na jejich obsluhu netřeba žádných speciálních chvatů a otevírání i zavírání lze zvládnout stejně snadno jako u standardních dveří ať je již pevná střecha sklopena či ne.

Nejen výklopné dveře dodávají roadsteru SL na dramatickém sportovním vzhledu. Pod standardním předním nárazníkem je nainstalován zcela nový dvoudílný spoiler, který se svým tvarem snaží evokovat příbuznost s monoposty McLaren F1. Mimo této optické funkce navíc radikálně omezuje vztlak na přední nápravě. Příď ještě odlišuje nová, nepříliš povedená, maska chladiče. Boky vozu opticky snižují nástavce prahů s hliníkovými žebry. Na zádi vozu přibyl difuzor pod zadním nárazníkem a decentní přítlačné křídlo na víku zavazadlového prostoru. V difuzoru je zakomponována čtveřice koncovek výfukové soustavy. Mezi již čistě optické doplňky patří potah na pevnou střechu z uhlíkových kompozitů, aby se dovršil sportovní výraz. Na optice vozu se podílí též obrovská pětipaprsková kola z lehké slitiny o rozměrech 9Jx20 vpředu a 11Jx20 vzadu. Tyto dělené a částečně leštěné ráfky jsou obuty do pneumatik 255/30 ZR20 na přední nápravě a 315/25 ZR20 na hnané zadní nápravě. Až potud jsou všechny úpravy shodné pro celou řadu SL. První rozdíl zaznamenáme v okamžiku, kdy se dotkneme informací o podvozku. Pro základní model SL 350, který nemá sériově podvozek ABC (Active Body Control), je k dispozici sada progresivně vinutých pružin snižující světlou výšku o 35 mm. U vyšších modelu je řídící jednotka pneumatického podvozku ABC doplněna dalším modulem, který umožňuje pouhým stisknutím tlačítka na palubní desce snížit celý vůz o 30 mm. Pro interiér se toho v SL-ku moc vymýšlet nedá a tak se nabídka omezila na sportovní volant s airbagem a libovolné kombinace koženého čalounění.

Veškerým zmíněným úpravám však vévodí naladění motoru pomocí kitu OP 60 BT. Co se za tímto označením skrývá? Jedná se o motor V12 z vrcholného modelu SL 600, který má použitím jiné klikové hřídele a větších pístů zvětšený objem na 5921 ccm (sériově 5513 ccm). Sériová turbodmychadla byla nahrazena většími, za něž byly umístěny větší chladiče stlačeného vzduchu. Společně s úpravou spalovacích prostor v hlavách válců, instalací nových vačkových hřídelí, sběrného výfukového potrubí z nerezivějící oceli, kovového katalyzátoru a přeprogramované řídící jednotky, bylo dosaženo dramatického nárůstu výkonu. Jeho vrchol má hodnotu 528 kW (718 k) a točivý moment jde ještě mnohem dále až na mamutích 1120 Nm!! Jeho hodnota je však elektronicky omezena na kulatých a jistě dostačujících 1000 Nm, aby mohla být použita standardní převodovka. Přes toto omezení dokáže tohle eselko akcelerovat z 0-100 km/h za ďábelských 3,9 sekundy, z 0-200 km/h zvládá za 11,2 sekundy a 300 km/h docílí za neuvěřitelných 23,9 sekundy. Zbývá dodat jen maximální rychlost, která činí 340 km/h. To jsou hodnoty, které tento vůz staví do role prakticky přímého konkurenta hvězdného M-B SLR McLaren!

Opera Design však myslí i na méně majetné majitele levnějších variant modelu SL. Pro základní model SL 350 je nabízena úprava zvyšující výkon ze standardních 180 kW (245 k) na zajímavějších 220 kW (300 k). Mnohem zajímavější změny jsou nabízeny pro model SL 500, které mají tři fáze a vrcholí motorem s objemem zvětšeným na šest litrů a výkonem 309 kW (420 k) a točivým momentem 620 Nm při pouhých 2950 ot/min. SL 500 pak s tímto motorem zrychluje z 0-100 km/h za 5,2 sekundy a dosahuje 296 km/h. Pro model SL 55 jsou k dispozici dvě výkonové varianty. První vychází z původního objemu a nabízí 412 kW (560 k), zatímco druhá má zvětšený objem na 5,8 litru. Tento nárůst znamená zvýšení výkonu na 456 kW (620 k) a točivý moment má hodnotu 800 Nm. Tento motor již pomáhá dosáhnout velmi podobné dynamiky jako nejvýkonnější model nabídky. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 4,2 sekundy, z 0-200 km/h vystřelí za 12,2 sekundy a tachometr se zastaví na hodnotě až 320 km/h. Také pro nejvyšší model SL 600 je v nabídce ještě jeden výkonnostní stupeň, který nabízí masivních 448 kW (610 k) a 980 Nm za přijatelnějších podmínek.

Točí se Vám z těch stovek koní hlava? Po pravdě řečeno asi nemusí, neboť jejich dostupnost je velice omezena jejich cenou. I ta nejjednodušší úprava motoru totiž přijde na několik tisíc Euro a naladění motoru na oněch 718 koní jde do desítek tisíc těchto unijních měnových jednotek.



Miroslav Kudělka