Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLT: Koncentrát síly

AutoProfi
Diskuze (1)
Může se stotunový kolos pohybovat s téměř milimetrovou přesností? Zajeli jsme do Německa vyzkoušet nadrozměrné náklady.

Plánování a vlastní realizace nadrozměrných přeprav patří mezi mimořádně náročné logistické úkoly. I v zemi dálnic – Německu – je pro soupravu s velmi těžkým nákladem často jediná průjezdná trasa až několikanásobně delší než vzdálenost mezi začátkem a koncem přepravy. Vedle hmotnostních nebo provozních omezení hraje často roli například jediný chybějící centimetr šířky komunikace před odbočením.

Vyzkoušej

Všichni výrobci speciální těžké techniky učinili v posledních letech skutečně obrovský pokrok. Nejnověji jsme se o tom mohli přesvědčit v bývalém vojenském újezdu u Münsingenu v pohoří Švábská Alba.

Úkolem tahače Actros SLT je uvádět do pohybu obrovskou masu až 250 tun celkové hmotnosti. K tomu potřebuje především extra silný motor. Řadový šestiválec ve výkonových variantách 380, 425 a 460 kW, který v nových modelech nahradil dosavadní osmiválec, charakterizuje vysoká výkonnost a zatížitelnost a neobvykle nízké jmenovité otáčky 1600 min-1. Nejsilnější varianta poskytuje točivý moment až 3000 N.m při 1100 min-1, 2500 N.m dodává již mírně nad volnoběžnými otáčkami. Výsledkem je nevšední pružnost a vysoká tažná síla agregátu, které jsou při přepravě těžkých nákladů nezbytné. I v hornaté krajině Švábské Alby nám cesta s mnoha desítkami tun za zády ubíhala cesta téměř jako s běžnou soupravou.

Výslednou mimořádnou výkonovou charakteristiku nového motoru zvýrazňuje použitá turbokompoudní technika. Její přínos byl cítit ve spontánnější reakci motoru již při nízkých otáčkách. Zároveň při vysokém zatížení, které je pro provoz tahačů těžkých nákladů typické, snižuje spotřebu paliva. Řidič tak musí 900litrovou nádrž plnit sice často (nenasytnost takových kolosů je skutečně enormní – ve velmi těžkém úseku jsme naměřili 260 litrů/100 km).

Šestnáct automatizovaných

Přenos hnací síly zajišťuje speciálně vyztužená převodovka Mercedes G 280-16 s automatizovaným řazením PowerShift 3. Jediné automatizované ústrojí s šestnácti převodovými stupni v segmentu tahačů těžkých nákladů zajišťuje, že má řidič vždy k dispozici vhodný rychlostní stupeň. Z převodového poměru 11,7 u prvního stupně a 0,69 u nejvyššího stupně plyne velké rozpětí převodů 16,96.

PowerShift 3 řadí jednotlivé stupně až o dvacet procent rychleji než předchůdkyně, což minimalizuje doby přerušení dodávky tažné síly. Pro SLT ji Mercedes-Benz navíc doplnil i o speciální jízdní program Heavy, při němž se stupně přeřazují ještě rychleji a při vyšších otáčkách. Převodovka má v tomto programu také zakázáno jednotlivé stupně přeskakovat. I rozjezd obrovské masy do kopce tak zvládá s naprostým přehledem – a ve vojenském újezdu měla dostatek příležitostí to prokázat.

Hladké popojíždění

Ani největší síla ovšem není nic platná, není-li možné s obrovským nákladem pohybovat na centimetr přesně. Celé soupravy bývají padesát a někdy i sto metrů dlouhé. Problémy jim může způsobit i prudší zatáčka, natožpak odbočování na jinou komunikaci. Manévrování s nimi však bylo téměř stejně snadné jako s malým osobním autem. Konstruktérům SLT se toho podařilo dosáhnout pomocí elegantního technického řešení – turbo spojky retardéru.

Do jednoho konstrukčního celku v něm spolu s koncernem Voith spojili hydrodynamickou spojku pro rozjezd a retardér. Zařízení umožňuje citlivý rozjezd bez zbytečného opotřebovávání spojkových lamel, maximální využití točivého momentu a snadné manévrování při nejnižších rychlostech. To vše má pro tahač těžkých nákladů mimořádný význam. V praxi i po několikátém přidání plynu ve stoupání tažná souprava reagovala zcela ukázněně, klidně a bez nárazů a „cukání“. Klasická spojka by při stovkách tun ve vleku vydržela tak jedno dvě rozjetí.

Enormní brzdný výkon

Zvláštní kvality prokazuje turbo spojka retardér také při jízdě z kopce. Moc dobře jsme si s těžkým nákladem v zádech uvědomovali, jak důležité je moci soupravu kdykoli zpomalit nebo zastavit. Zařízení funguje trvale jako primární stálý retardér. Motor OM 473 je vybaven přeplňovanou dekompresní motorovou brzdou „High Performance Engine Brake“, která se aktivuje ve dvou stupních páčkou na pravé straně sloupku volantu. Mercedes-Benz udává brzdný výkon 475 kW. Spolu s primárním retardérem tak vozidlo jistí celkový brzdný výkon 720 kW v širokém intervalu otáček.

Ovládání kolosu bylo jisté, bezpečné a bez opotřebení i při značném klesání. Vysokému brzdnému výkonu odpovídá i nový posílený chladicí systém. Požadavek intenzivního chlazení motoru i turbo spojky retardéru výrobce vyřešil mimo jiné umístěním nové věže výkonných chladičů za kabinu z boku, kde mohou nasávat chladný vzduch.

750 tun

Ve spojení s dalšími třemi tahači může celková hmotnost soupravy dosáhnout až 750 tun. Poslouží při přepravě obrovských turbín a transformátorů, lodních vznětových motorů, strojů, kotlů nebo větrných elektráren. Zvládly by přepravit i plně natankovanou, ke startu připravenou nosnou raketu Ariane 5. Mercedes-Benz kvality nových SLT testoval například při přepravách částí větrných elektráren; probíhaly mimo jiné i na českém území.

Stefan Buchner, ředitel divize Mercedes-Benz Trucks, při prezentaci novinky vyzdvihl vedle síly a pružnosti její pohonné soustavy také celkovou spolehlivost modelů SLT, která je v případě náročných nadrozměrných přeprav ještě důležitější než u běžné techniky. Poukázal také na pohodlí vzduchem odpruženého vozidla s moderní kabinou GigaSpace s vnitřní výškou 2,13 metru. V tom jsme mu mohli po absolvování jízd dát plně za pravdu: i při pocitu odpovědnosti za stovky tun nákladu za námi jsme se v ní cítili jako doma.

AutoProfi
Diskuze (1)
Avatar - Norge
6. 12. 2014 10:37
SLT
..zase az taky "koncentrat sily" to nie je, ..v MB mohli trochu pridat na "N.m." , i ked 16.-st. prevodova skrina, ale asi vela zachrani. Napriek tomu, konkurencia je na tom lepsie napr.:

Scania ponuka svoju V8 s 537 Kw (730) a 3.500 N.m. s prev. 12+2 a variantami sasi v G-cku az po 8x8 ..., a take Volvo Trucks ma v oblasti motorov pre FH16 hned dve moznosti s 479KW a 552Kw (650-750) od 3150 - 3550 N.m. ...o specifikacii diferencialov, naprav a prislusenstva nehovoriac.

Nuz v D to zachrania specialy, napr. TITAN je celkom znama firma v tejto oblasti, spolupracujuca s MB... :-)
[odkaz]