Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Sprinter Euro 6: Bezpečí a ekologie

Ladislav Černý Ladislav Černý 21. 10. 2013
13
1
Zobrazit náhledy (13)
Rozsvícené kontrolky pomocníků oznamují jejich připravenost zasáhnout Výstraha při sledování mrtvého úhlu má dvě úrovně. K červenému světlu se automaticky připojuje zvukové varování. Výstraha při sledování mrtvého úhlu má dvě úrovně. K červenému světlu se automaticky připojuje zvukové varování. Když se vzdálenost mezi vozidly přiblíží kritické hodnotě, řidič je opticky upozorněn Testovací sprintery byly poctivě naložené bezpečně připevněnými břemeny Hlídání jízdního pruhu a protinárazový pomocník bylo možné tlačítkem vypnout Před odhalením vozidla jsme vyslechli poutavou přednášku o tvoření designu nového Sprinteru Sprintery Euro 6 jsou mimořádně ohleduplné k životnímu prostředí
Nový Mercedes-Benz Sprinter je prvním lehkým užitkovým vozidlem splňujícím normu Euro 6. Prověřili jsme ho včetně nových prvků výbavy.

Leckdo se může divit, co znamená vyzkoušet prvky vybavení. O světové premiéře nových bezpečnostních systémů v tehdy ještě neodhalené novince jsme s předstihem informovali v květnovém vydání AutoProfi . Posléze jsme zajeli do Düsseldorfu, abychom první dodávkový automobil plnicí emisní požadavek Euro 6 vyzkoušeli na silnici.

Úprava exteriéru

S úpravou pro požadavek Euro 6 musel výrobce upravit celou příď až ke sloupku A. Mřížka chladiče byla výrazně zvětšena, dostala místo dvou tři vodorovné příčky. Jejich provedení kopíruje styl použitý u větších užitkových vozidel Mercedes-Benz, takže příslušnost ke značce je v případě stuttgartského výrobce sjednocena od nejmenší řady Citan až po Actros.

Pozorný pohled odhalí celkové snížení Sprinteru o 30 mm, což přineslo omezení aerodynamického odporu a následnou úsporu paliva. K ní rovněž přispívá zaoblenější dolní část nárazníku. Základní verze dosahuje s motorizací Euro 6 průměrné spotřeby jen 6,3 l/100 km.

BlueTec

Drastické snížení limitů oxidů dusíku, nespálených uhlovodíků a pevných částic si vyžádalo spojit technologii BlueTec s katalyzátorem SCR a vstřikováním AdBlue do výfukových plynů. Tuto kombinaci používá drtivá většina těžších užitkových vozidel Euro 6.

Vývojáři využili dodatečné čištění výfukových plynů k optimalizaci průběhu vstřikování, spalování a plnicího tlaku. Z toho pramení nižší spotřeba paliva a tišší spalování. S ohledem na nízkou spotřebu byly navíc důsledně přizpůsobeny poháněcí a vedlejší agregáty. To se týká například převodovky, zadní nápravy nebo proměnného účinku generátoru.

U vznětových motorů zůstává s přechodem na Euro 6 stejné rozpětí výkonu od 70 do 140 kW.

Alternativu ke vznětovým agregátům tvoří zážehová osmnáctistovka Euro 6 o výkonu 115 kW. Známe ji také v přestavbě na CNG. Nachází uplatnění zejména v oblastech, kde kvalita nafty a zejména podíl síry nevyhovuje nárokům technologie Euro 5 a zejména Euro 6.

Výrobce zachoval nabídku dvou převodovek. Základ tvoří šestistupňová mechanická převodovka Eco Gear s velkým rozsahem převodů, doplňuje ji sedmistupňová samočinná 7G-Tronic Plus, která je v segmentu LUV unikátem.

Do standardního vybavení řady Sprinter pro evropské trhy se dostal ukazatel servisních intervalů Assyst. Díky němu mohou být servisní intervaly prodlouženy až na 60 000 km.

Bezpečnost na vlastní kůži

Na speciální trati jsme mohli vyzkoušet světové premiéry některých bezpečnostních pomocníků v segmentu vanů. V těsné blízkosti vozovky mimo veřejný prostor se nacházely dvoumetrové turbíny ženoucí vzduch kolmo k silnici rychlostí 100 km/h. Usedli jsme do stávajícího sprinteru a zrychlovali. Když se ručka rychloměru ustálila na číslici 100, projeli jsme kolem řady turbín. Na suché vozovce vozidlo dostalo takový náraz větru, že

odskočilo o cca metr v příčném směru. Dle rady instruktora jsme nedávali volantem kontra, abychom poznali veškeré důsledky silného proudu vzduchu.

Po přesednutí do novinky vybavené standardně systémem Crosswind Assist jsme s napětím očekávali, jak si sprinter se stejným úderem větru poradí. Po nabrání tempa 100 km/h jsme nechali ruce velice jemně na volantu a čekali, co nastane. Okamžitě poté, kdy byla příď vozidla větrem odstrčena do boku, se přibrzdilo zadní kolo blíže mohutným ventilátorům. Výsledek si snadno představí ten, kdo již pocítil zásah stabilizačního systému ESP. Přibrzděné kolo vytvořilo točivý moment kolem svislé osy vozidla a tlačilo příď sprinteru proti působení větru. Výsledek? Podle našeho odhadu nastalo pouze poloviční vybočení ve srovnání s prvním průjezdem bez elektronického pomocníku.

Požádali jsme instruktora, že bychom chtěli jet ještě jednou a vyzkoušet, jak se elektronika zachová, když se budeme chovat jako velmi zkušený řidič a dáme rychle kontra volantem.

ESP dokázalo reagovat i na situaci, kdy jsme mu do činnosti zasáhli a vybočení vozidla korigovali. Stabilizační systém pracující na základě údaje čidla příčného zrychlení rychle zaznamenal snahu vozu se vrátit do správného směru a zadní kolo nešlo na brzdy naplno.

Husí kůže

Prověření asistentu bránícího kolizi s vozidlem jedoucím vpředu Collison Prevention Assist bylo velmi expresivní. Na přívěsu za jiným vozem se nacházel nafukovací model Citan. Z hlediska bezpečnosti bylo lepší, že jsme měli simulovat krizovou situaci proti atrapě.

Po rozjetí na cca 60 km/h jsme se rychle blížili k pomalu jedoucí jízdní soupravě. Čekali jsme, že podle teoretických informací dojde k rozsvícení kontrolky na přístrojové desce, následné zvukové výstraze a pak sprinter začne dramaticky zpomalovat, aniž bychom šlápli na brzdový pedál.

Radarové čidlo podávající informaci o vzdálenosti vozidel a jejich vzájemné rychlosti nás velmi překvapilo. Než bychom řekli švec, sprinter vybavený protikolizním asistentem začal tak prudce brzdit, že některým kolegům padaly věci ze sedadel. Rychlý sled výstrahy a aktivního brzdění byl daný nízkou rychlostí našeho vozidla. Pokud bychom jeli aspoň 100 km/h, zůstal by mezi varováním řidiče a zpomalováním delší časový úsek.

V rámci jízd v běžném provozu jsme také zaznamenali činnost asistentu ke sledování mrtvého úhlu ve výhledu řidiče šikmo vzad (Blind Spot Assist). Pracoval stejně jako v osobních automobilech stuttgartské značky. Jakmile se jiné vozidlo dostalo do slepého úhlu, rozsvítil se ve zpětném zrcátku žlutý trojúhelník. Po zapnutí blikačů na stranu obsazenou jiným automobilem se světlo změnilo v červené a ozvala se zvuková výstraha. Další bezpečnostní novinky v segmentu vanů tvoří asistent dálkových světlometů (Highbeam Assist) a Lane Keeping Assist, upozorňující na neúmyslné vybočení z jízdního pruhu.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

ZMĚNILI SVĚT DODÁVEK
janjezbera
| 21. 10. 2013
kdo s tím někdy jel na pořádno štreku tak ví o čem mluvím, poté přesednutí do křápů jako jsou Fiat ši Iveco je jak návrat o dvacet let dozadu

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku