Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Mercedesova prezentace v Ženevě byla ve znamení vznětových motorů, kterým stuttgartská firma předpovídá ještě růžovější zítřky.

Předpremiérové představení třídy B v Paříži bylo letos v Ženevě následováno světovou premiérou produkční verze, Evropě se poprvé ukázalo nové SUV třídy M, plejáda novinek se ocitla pod kapotami hned několika řad (C, E, CLK) a facelift dostala kupé a kabriolety CLK. Překvapením přichystaném Mercedesem v rámci „roku dieselu“ byly koncepty SL 400 CDI a SLK 320 CDI Triturbo.

Třída B - žádné béčko

Třída B by neměla mít v programu firmy Mercedes-Benz druhořadé postavení, které je s druhým písmenem abecedy spojováno. Jde totiž o další krok značky mezi minivany. Informace o nové třídě B postavené z nové třídy A prosakovaly na veřejnost delší dobu, teprve nyní však dostaly oficiální pečeť sériového automobilu. Čím nás tedy stuttgartští chtějí překvapit? Třída B vyrostla, jak už bylo avizováno dlouho dopředu, na platformě nové třídy A. Proti áčku se béčko samozřejmě trochu natáhlo, v řeči konkrétních čísel představuje rozdíl mezi třídou A a B zajímavých 43 cm (třída A měří na délku 3838 mm, třída B 4270 mm).

S celkovou délkou narostl i rozvor, v tomto případě se podávaný růstový hormon projevil hodnotou vyšší o 21 cm. To znamená, že rozvor třídy B činí 2778 mm. Z většího rozvoru budou nadšeni pasažéři na zadních sedadlech, které čeká dostatek prostoru v oblasti kolen a typická vzdušnost v oblasti hlavy. Podle údajů výrobce je podélná vzdálenost mezi sedadly téměř tak velkorysá jako u reprezentační třídy S. Protažení vozu umožnilo nafouknout zavazadlový prostor. V základním uspořádání se třída B chlubí objemem 544 litru (v porovnání s 435 litry v áčku, ale např. 695 litry v Touranu), složením sedaček prostor naroste na 2245 litrů.

Interiér nové třídy B vesměs kopíruje třídu A, k vidění jsou všechny známé prvky. Jako pohon nového béčka poslouží čtyři benzínové a dva vznětové šikmo uložené motory. Skupinu zážehových jednotek tvoří motor o objemu 1,5 l s výkonem 70 kW, 1.7 l s výkonem 85 kW, atmosférický dvoulitr s výkonem 100 kW a přeplňovaný dvoulitr o výkonu 141 kW. Z naftových zástupců bude dostupný dvoulitr s rozdílným výkonem. Verze 180 CDI nabídne 80 kW, 200 CDI potom 102 kW.

Třída M - americký úspěch podruhé

620 tisíc dosud vyrobených "amerických" Mercedesů třídy M první generace dostalo na začátku roku 2005 nástupce. Na lednové detroitské motorshow se představila větší a hranatější druhá generace vozu Mercedes-Benz M, která na jaře příjde na domácí americký trh a v létě 2005 se dostane také na automobilové trhy Evropy.

Nový Mercedes třídy M je o 150 mm delší, o 71 mm širší a 7 mm nižší než jeho předchůdce, rozvor narostl na 2915 mm. Novou karosérii si automaticky spojíte se jménem Mercedesova SUV, design se drží v mezích nastolených první generací, která vlastně byla v roce 1997 tou zásadní inovací modelového programu Mercedesu. Na siluetě nové třídy M si nelze nepovšimnout dynamických tvarů C-sloupku a zpracování zádě, jejíž tmavé zadní sklo rozvíjí původní řešení sportovním směrem. Charakterová boční linie nově uváděných Mercedesů je v případě třídy M vystřídána razantně stoupajícím prolisem po spodní hranou bočních oken.

Líbivě vytesané tvary karosérie jsou současně aerodynamicky příznivě navrženy. Koeficient odporu vzduchu cx=0,34 je lepší než u předchozí generace (cx=0,39). To mimo jiné umožnilo snížení kombinované spotřeby některých modelů až o 10 %.

Pro nový Mercedes jsou připraveny tři nové motory. Vidlicový vznětový šestiválec (ML 320 CDI) s přímým vstřikováním nafty common-rail třetí generace. Nový motor dává 165 kW a maximální točivý moment 510 Nm při 1600 ot./min. Slabší alternativou je ML 280 CDI se šestiválcem o výkonu 140 kW a největším točivém momentu 440 Nm. Dalším novým motorem ve třídě M je ten v modelu ML 350. Zážehový vidlicový šestiválec poskytuje nejvyšší výkon 200 kW a točivý moment 350 Nm. Zatím jediným osmiválcem v novém Mercedesu M je osvědčený zážehový V8 (225 kW) v modelu ML 500.

Všechny verze jsou sériově vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, která bude ovládána elektronicky pákou u volantu, nebo tlačítky na volantu.

Stálý pohon všech kol 4ETS s integrovaným protiprokluzovým systémem a downhill asistentem bude možno objednávat ve dvou variantách: ke standardu bude za příplatek dodáván off-road pack určený, podle tiskové zprávy "pro nejtěžší cesty v těžkém terénu". Součástí pohonu všech kol je redukční dvoustupňová převodovka a diferenciály s uzávěrkami (až 100 % sevření) vzadu a mezi nápravami. Vzduchové odpružení AIRMATIC bylo naladěno pro jízdu mimo silnice a umožňuje měnit světlou výšku v rozmezí 110 mm na maximálních 291 mm. Brodivost nového Mercedesu je až 600 mm. Vzduchovému odpružení sekunduje adaptivní tlumení ADS.

Budoucnost dieselů Mercedes-Benz: nové 400 CDI a 320 CDI Triturbo

Vznětové motory v osobních automobilech, to je silná karta Mercedesu. Poprvé se totiž diesel objevil diesel v Mercedesu 260 D ve třicátých letech minulého století a od té doby popularita dieselů roste. S tím jak se postupně eliminují nevýhody vznětových motorů roste zájem zákazníků o dříve nesportovní, těžké, hlučné a „špinavé“ pohonné jednotky. Nové možnosti otevřely dieselům takové inovace jako vstřikování common-rail (v Mercedesu poprvé v roce 1997) nebo filtry pevných částic. V Ženevě si odbyl premiéru motor v modelech 320 CDI, který má zabudováno vstřikování common-rail třetí generace. Objeví se postupně mj. v řadách C, E, M a CLK.

Jednu z dalších vizí prozrazujících blízkou budoucnost značky představil Mercedes v otevřeném modelu SL 400 CDI. Sportovní automobil dostal pod kapotu vylepšený vznětový osmiválec, který má mj. díky třetí generaci vstřikování common-rail, novým turbodmychadlům a piezovstřikovačům nejvyšší výkon 231 kW a točivý moment 730 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,8 s. Lze předpokládat, že se tento motor dříve nebo později dostane minimálně na místa současného motoru 400 CDI ve třídě S.

Menší roadster SLK dostal upravený vidlicový šestiválec z modelu 320 CDI. Dvě turbodmychadla (pro každou řadu válců jedno) byla doplněna druhým stupněm přeplňování, tvořeným větším turbodmychadlem umístěným mezi dvěmi řadami válců. Jde tedy o podobný koncept, jaký již v minulém roce představilo BMW a Opel u řadových motorů. Dvoustupňově přeplňovaný vidlicový šestiválec dosahuje maximálního výkonu 210 kW a točivý moment údajně dosahuje hodnoty 630 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,3 s, maximální rychlost je omezena na 250 km/h. O sériové výrobě se prý zatím neuvažuje.

Inovace řady CLK: výkonné šestiválce a lehký facelifting

Vzhled inovovaného CLK prošel kosmetickými úpravami, nejsnáze viditelnými na přídi. Důležitější je ale nová řada šestiválcových motorů. Mezi zážehovými novinkami jsou modely CLK 280 (170 kW), CLK 350 (200 kW), jde-li o vznětová kupé a kabria jsou v nabídce CLK 320 CDI (165 kW), pro uzavřené karoserie je zatím vyhrazen čtyřválec v CLK 220 CDI (110 kW). Již brzy budou více odlišeny výbavy Elegance a Avantgarde novými koly z lehké slitiny, čalouněním interiéru a použitými materiály.Otevřené CLK dostaly nově vyvinutý systém NECK-PRO instalovaný do opěrek hlav.

C 320 CDI: konkurent vznětových třílitrů BMW a Audi

Nový vznětový šestiválec v C 320 CDI (165 kW) nahrazuje řadový pětiválec (125 kW) z modelu C 270 CDI. Zdvihový objem opět neodpovídá označení C 320 CDI, protože ve skutečnosti činí 2987 cm3.

Nový motor je podle výrobce prvním vznětovým vidlicovým šestiválcem s hliníkovým blokem se zalitými vložkami válců ze šedé litiny. Celková hmotnost motoru činí díky uplatnění hliníku jen 208 kg. Hliník je použit také na hlavy válců, kryty hlav válců, písty, vodní čerpadlo nebo olejovou vanu. Nový "one-box concept" znamená, že vidlicový je kompaktnější než předchozí řadový pětiválec, což zřejmě rozšíří jeho uplatnění pod kapotami automobilů koncernu DaimlerChrysler (mluví se o montáži do Chrysleru 300 C).

Variabilní geometrie elektricky nastavovaných lopatek turbodmychadla může za to, že již od 1200 ot./min je k dispozici 80 % maxima točivého momentu (cca 400 Nm). Pro vozy se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic je připravena varianta s momentem 510 Nm mezi 1600 až 2800 ot./min. Vozy s šestistupňovou manuální převodovkou budou mít motor s nejvyšším momentem 410 Nm mezi 1400 a 3800 ot./min.

C 320 CDI dostal systém vstřikování common-rail třetí generace s piezoelektrickými vstřikovači s osmiotvorovými tryskami (dříve jen 7 otvorů) a nejvyššími vstřikovacími tlaky 1600 bar. Vedle dvou standardních oxidačních katalyzátorů bude na německém, rakouském, švýcarském a nizozemském trhu sériově dodáván bezúdržbový filtr pevných částic.

Zrychlení z klidu na 100 km/z zvládne limuzína C 320 CDI za 6,9 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h (je-li manuální převodovka pak pouze 246 km/h). Kombinovaná spotřeba je dle karosářské verze 7,3 až 8,6 l/100 km (automatická převodovka) resp. 6,9 až 8,1 l/100 km (manuální převodovka).

C 350: z SLK přes CLS do E a C

Moderní zážehový šestiválec, který již pracuje v dalších řadách třícípé značky se dostává i do nejmenších limuzín, kombi a kupé. nejvyšší výkon 200 kW a točivý moment 350 Nm v rozmezí 2400 až 5000 ot./min jsou ukázkové hodnoty moderní motorářské techniky. Asi 87 % maxima točivého momentu je k dispozici již při 1500 ot./min.

Proti původnímu motoru v C 320 je nabízen vyšší výkon i točivý moment, ale při nižší normalizované spotřebě (-12 %). Ta činí 9,5 až 9,8 l /100 km (dříve 10,9 l/100 km). S příplatkovou převodvokou 7G-Tronic zrychluje céčko na 100 km/h z klidu za 6,4 s a pružné zrychlení ze 60 na 120 km/h trvá 6,1 s. Maximum je opět elektronicky omezeno na obligátních 250 km/h.

Současně s novými motory se dostane letos v březnu na trhy také nová edice třídy C "Sport Edition". V nabídce bude cenově přístupná základní verze a rozšířená "Sport Edition+". Paket zahrnuje nové aerodynamické nárazníky vpředu a vzadu, nové prahy, sedmnáctipalcová kola, sportovní naladění podvozku a bixenonová světla. Vozy třídy C "Sport Edition" budou dodávávány ve dvou barvách stříbrné iridium a diamantové černé.

Čekání na třídu R: Grand Sports Tourer Vision R

Zřejmě naposledy se na velkém autosalonu objevila vize Grand Sports Toureru, který by se měl objevit v sériové výrobě jako třída R. Vzhledem k ochotě postávajících a hlídajících pracovníků otevřít a nechat usednout do studie, lze předpokládat, že premiéra se přiblížila.


Ondřej Láník