Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny

Tomáš Dusil
Diskuze (38)
Jako nový přišel tento mercedes na 200.000 amerických dolarů, tedy zhruba 4.400.000 korun. Nedávno auto z roku 2006 změnilo majitele za neuvěřitelných 3.750 USD, tedy asi 82.500 korun. A jak je tomu u nás?

Že jsou luxusní auta, za něž první majitelé platí milionové částky v dalších letech výrazně ztrátové, je docela známým faktem. Ale že by pozbyly na hodnotě tolik? To přece musí mít nějaký háček. Uvedený Mercedes-Benz třídy S řady W220 v úpravě od firmy AMG vyrobili dle popisu v roce 2006 a do dnešních dnů stihl ujet necelých 150 000 mil, tedy asi 240 000 km. Vzhledem k tomu, že tato řada se vyráběla jen do roku 2005, jedná se zřejmě o datum uvedení do provozu.

Auto je však údajně v zachovalém stavu. Rozhodně nejde o nějaký vrak, už i vzhledem k najetým kilometrům. Auto disponuje nejvyšší možnou výbavou včetně technologie ABC (Active Body Control), která redukuje náklony karoserie vozidla v rychle projížděných zatáčkách, a samozřejmě pneumatické odpružení ve své pokročilejší verzi Airmatic DC. To umí měnit také tuhost tlumičů, nikoliv „pouze“ udržovat světlou výšku nezávisle na zatížení vozidla.

Pod kapotou je motorový klenot v podobě dvanáctiválce o objemu 6,0 litru, který navíc přeplňují dvě výfuková turbodmychadla. Vzhledem k maximu točivého momentu 1001 N.m při 2000 až 4000 otáčkách za minutu musel výrobce použít starší pětistupňovou samočinnou převodovku, nikoliv modernější sedmistupňovou 7G-Tronic.

Auto je údajně běžně opotřebené, bez zjevných závad. Schválně jsme nakoukli do přehledu svolávacích a technických akcí pro tento specifický model. Z toho mála, co se uvádí, zmíníme nadměrný prokluz měniče převodovky, což má za následek škubání vozidla při akceleraci. Dále jsou zmiňovány problémy s pneumatickými pružícími jednotkami či systémem ABS/ESP,což mívá na svědomí pouze špatně kalibrovaný snímač úhlu natočení volantu.

Otázkou však zůstávají provozní náklady, které jsou zejména v případě tohoto vozu opravdu extrémní. Nemluvě o potřebě specializovaného servisu. Je jasné, že jednou to bude chtít nové pružicí jednotky, takzvané měchy, a otazník visí také nad dalšími součástkami složitého odpružení. Naopak s motory této řady problémy moc nebývají. V rámci úpravy od firmy AMG jsou totiž používány mnohdy odlišné komponenty, než jaké mají výchozí agregáty. Znamená to, že závady, které sužují majitele běžných mercedesů, se nemusejí týkat verzí AMG. Toto mi svého času prozradil mechanik, který pro značku Mercedes-Benz pracuje přibližně 15 let a má s těmito auty (včetně verzí AMG) bohaté zkušenosti.

Situace v české kotlině

Zkusili jsme zjistit, zda se podobný vůz prodává také u nás. Jedna S 65 AMG roku výroby 2006 sice v nabídce je, avšak jedná se již o novější a také zdařilejší generaci W221. Se stavem tachometru 193 460 km si tento vůz prodávající cení na 899.000 korun. Jinak běžné verze, konkrétně 320 CDI mercedesů třídy S W220, startují u nás na částce 69.000 korun. Konkrétní auto má najeto neověřených 280 000 km.

Sesterský časopis Svět motorů kdysi dělal zajímavý materiál týkající se právě cen luxusních automobilů. Tehdy v roce 2013 si jeho redaktoři půjčili vrcholné Audi A8 W12, dnes již vlastně předminulé generace, které jako nové vyšlo na 4.300.000 korun. Původním majitelem vozu byla společnost známého podnikatele a miliardáře Romana Janouška. Cena auta vyrobeného v roce 2005 klesla za osm let na pouhých 330.000 korun, což je zhruba 8 procent původní ceny.

Levně nabyl, draze pozbyl

Luxusní auta, nabízená po letech za zlomek původní pořizovací ceny, jsou pro mnohé obrovským lákadlem. Už jen ta výbava, která dalece přesahuje nabídku prvků i ve vrcholných verzích vozů střední třídy. Jenže zde visí otázka servisních nákladů. Na zmíněnou A8 W12 to znamená každých 30.000 km odepsat přes 16.000 korun, přičemž výměny oleje se dělají také v polovině tohoto intervalu. Pak ale přijde velká prohlídka po každých 60.000 km a ta už stojí přes 30.000 korun. A to navíc za předpokladu, že se mění pouze to, co je předepsáno výrobcem. To znamená motorový olej, všechny filtry a také svíčky, kterých je tady samozřejmě dvanáct. Pokud by se však muselo měnit třeba brzdové obložení, nedej bože i s kotouči, může být konečná částka klidně přes 50.000 korun.

Samozřejmě lze najít servisáka, který tato auta zná a ten vám to s radostí doma v garáži udělá levněji. V těchto případech se většinou jedná o mechaniky autorizovaných servisů, takže není třeba mít obavy, že by své práci nerozuměli. Tu udělají dobře a navíc levněji, než když si dáte auto do servisu.

Problém je, že výsledná cena za servis zase o tolik nižší nebude, neboť i mechanik autorizovaného servisu musí k tomu, aby mohl servisní úkon udělat, mít potřebné náhradní díly. Ano, i díly lze mít laciněji, ovšem ne nějak výrazně.

Pak je tu ještě druhovýroba, která může celou proceduru zlevnit, ovšem otázkou je kvalita a také fakt, že na tyto vrcholné verze luxusních vozů je toho zpravidla méně než na ty běžnější s menšími motory. Když zůstaneme u v úvodu zmiňovaného Mercedesu AMG, tak tyto série určitě nemají stejné brzdy jako běžné modely třídy S, řekněme 320 CDI. A to platí jak o destičkách, tak také kotoučích. Lišit se toho však může mnohem více.

Problém může představovat rovněž přestavba na LPG. Zatímco menší osmiválcové motory umějí čeští specialisté předělat relativně snadno a hlavně za zajímavou cenu, dvanáctiválce znamenají oříšek. Už jenom kvůli tomu, že v motorovém prostoru je prostě méně místa. A pokud už vám to někdo udělá, bude výsledná cifra za přestavbu hodně drahá…

Tomáš Dusil
Diskuze (38)
11. 8. 2017 17:24
Re: Celkem slusna sebevrazda
To si vůbec nemyslím. Stavebnice nedělají problém, pokud je umíš používat a jednotlivé komponenty jsou dobře udělané (pokud neumíš udělat komponentu, tak je úplně jedno, jestli je to stavebnice, nebo ne). A stavebnice mají své výhody, protože jsou univerzálnější, náklady na ně rozprostřeš přes víc produktů, můžeš si tedy dovolit na nich strávit víc času, a používáš již ověřené komponenty.

Sice se pohybuji v jiném oboru, ale hodně využíváme právě tenhle přístup. Někdy je to jako jít s kanónem na vrabce, ale kvalita je vyšší, než kdybychom pokaždé spíchli něco ad hoc.

Japonci kdysi vychytali elektroinstalaci. To jim tenkrát pomohlo k té vysoké spolehlivosti. To bys nevěřil, kolik škody dokáže trocha vody napáchat. Nepřijde mi, že by řídící jednotky (a komponenty) odcházely kvůli problémům s kompatibilitou (což je základní problém příliš mnoha kombinací - nemůžeš všechno vyzkoušet). Ne, odchází ze zcela obyčejných důvodů, které nemají nic společného s množstvím možných konfigurací.
11. 8. 2017 14:40
Re: motýlek 65AMG
Áno ten polovičný facelift mi príde najlepšia voľba mal som predtym SL500 z toho roku, parádne auto len túžba po vyššom výkone prišla pomerne skoro :P ..inak tvoju recenziu už som pozeral dávnejšie :)také auto by som si tiež rád vyskúšal...
11. 8. 2017 14:14
Re: motýlek 65AMG
Moc hezký auto!
Já mám teda i rád zvuk té V12, malá recenze je zde:
[odkaz]
ale spíš bych k ní přidal V8 a taky mě to táhne k 55 hlavně kvůli podstatně nižší ceně servisních úkonů a dílů než má 63. Ale chtěl bych ideálně takovej ten poloviční facelift takže rok 2006 až 2008 a to je zatím v hezkým stavu za ve výsledku milion. Ještě tomu rok dva asi dám.
11. 8. 2017 14:01
Re: Celkem slusna sebevrazda
Teda zrovna Rka jezdily v mým okolí dvě od nova v rukou staršího pána a obě to byly fakt pasti. Po cca 140tkm začly odcházet měchy (stejně jako u GL), pak to umělo dost divně zlobit po stránce elektroniky (v podstatě nikdy pořádně nešla navi) a k tomu to mělo i mechanický problémy. Ono to mělo dost komponentů společných s GL a to byl prostě průšvih. Ono když člověk kupuje jakýkoliv prémiový SUV, tak hodně riskuje. Ty auta jsou šíleně narvaný technikou aby dobře jezdily, k tomu jsou těžký a i motoricky to ve výsledku je namáhaný. Vem si, že jsou auta, který mají vzduchovej podvozek, stavitelný tlumiče, svorný diferenciály a k tomu všemu stavitelný stabilizátory. A to je technická past, která cpe do stabilizátoru převodovku nebo předepínací mechanismus. A celá tahle hromada komponent se hejbe před každou zatáčkou. Ostatně není tajemství, že Airmatic (vzduchovej podvozek, ne ABC) vydrží u MB S klidně 400tkm, zatímco v GL se nedožije ani poloviny.
Ale narovinu řečeno, šíleně mě takováhle hromada přetechnizovanýho šrotu láká:))

Ohledně poruchovosti já si fakt nemyslím, že dnešní auta jsou celkově vzato horší než starší. Chce to ale vybrat s rozumem a pokud to má člověk na 4 roky a je to do firmy, která an to má, klidně bych si vzal "past" jako je Range Rover nebo Cayenne. Ale pokud si člověk kupuje auto domů a za svý peníze na klidně 8 nebo 10 let, pak bych si sakra zvážil vzít si složitej diesel nebo riskovat "tuhle už vychytanou" generaci TSI...
11. 8. 2017 13:59
Re: motýlek 65AMG
Áno 55AMG vs 600 bola veľká dilema, o 63 som nerozmýšlal, pretože je len po FL a to sa mi až tak nepáči, je nepomerne drahšia napriek tomu, že pocitovo motor nie je silnejší ikeď ten motor je veľká legenda. Má ho ale dobrý kamarát takže keď mám naňho chuť tak môžme pomeniť :-) . 55 ide tiež fantasticky ale povedzme, že sa mi jeho jazdný prejav nesedí toľko čo V12, jednak celkovo tá snaha spraviť z SL športové auto mi je proti srsti. Nie, že by sa občas nevedelo zahrať na superšport ale ja to auto jazdím stále skôr ako GT preto pohodlnejšia a menej uprskaná 600 mi prišla lepšia voľba. Stále to ale bolo skôr o tom, že bola na 600 momentálne lepšia ponuka, keby sa zrovna vtedy objaví špičková 55 berem ju bez problémov. Stále však platí, že tá V12 biturbo má absolútne šialený ťah od prakticky voľnobehu tak ako to nevie žiadne iné SL a mám to rád je to taký môj parník. Foto: [odkaz]