Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny
Že jsou luxusní auta, za něž první majitelé platí milionové částky v dalších letech výrazně ztrátové, je docela známým faktem. Ale že by pozbyly na hodnotě tolik? To přece musí mít nějaký háček. Uvedený Mercedes-Benz třídy S řady W220 v úpravě od firmy AMG vyrobili dle popisu v roce 2006 a do dnešních dnů stihl ujet necelých 150 000 mil, tedy asi 240 000 km. Vzhledem k tomu, že tato řada se vyráběla jen do roku 2005, jedná se zřejmě o datum uvedení do provozu.
Auto je však údajně v zachovalém stavu. Rozhodně nejde o nějaký vrak, už i vzhledem k najetým kilometrům. Auto disponuje nejvyšší možnou výbavou včetně technologie ABC (Active Body Control), která redukuje náklony karoserie vozidla v rychle projížděných zatáčkách, a samozřejmě pneumatické odpružení ve své pokročilejší verzi Airmatic DC. To umí měnit také tuhost tlumičů, nikoliv „pouze“ udržovat světlou výšku nezávisle na zatížení vozidla.
Pod kapotou je motorový klenot v podobě dvanáctiválce o objemu 6,0 litru, který navíc přeplňují dvě výfuková turbodmychadla. Vzhledem k maximu točivého momentu 1001 N.m při 2000 až 4000 otáčkách za minutu musel výrobce použít starší pětistupňovou samočinnou převodovku, nikoliv modernější sedmistupňovou 7G-Tronic.
Auto je údajně běžně opotřebené, bez zjevných závad. Schválně jsme nakoukli do přehledu svolávacích a technických akcí pro tento specifický model. Z toho mála, co se uvádí, zmíníme nadměrný prokluz měniče převodovky, což má za následek škubání vozidla při akceleraci. Dále jsou zmiňovány problémy s pneumatickými pružícími jednotkami či systémem ABS/ESP,což mívá na svědomí pouze špatně kalibrovaný snímač úhlu natočení volantu.
Otázkou však zůstávají provozní náklady, které jsou zejména v případě tohoto vozu opravdu extrémní. Nemluvě o potřebě specializovaného servisu. Je jasné, že jednou to bude chtít nové pružicí jednotky, takzvané měchy, a otazník visí také nad dalšími součástkami složitého odpružení. Naopak s motory této řady problémy moc nebývají. V rámci úpravy od firmy AMG jsou totiž používány mnohdy odlišné komponenty, než jaké mají výchozí agregáty. Znamená to, že závady, které sužují majitele běžných mercedesů, se nemusejí týkat verzí AMG. Toto mi svého času prozradil mechanik, který pro značku Mercedes-Benz pracuje přibližně 15 let a má s těmito auty (včetně verzí AMG) bohaté zkušenosti.
Situace v české kotlině
Zkusili jsme zjistit, zda se podobný vůz prodává také u nás. Jedna S 65 AMG roku výroby 2006 sice v nabídce je, avšak jedná se již o novější a také zdařilejší generaci W221. Se stavem tachometru 193 460 km si tento vůz prodávající cení na 899.000 korun. Jinak běžné verze, konkrétně 320 CDI mercedesů třídy S W220, startují u nás na částce 69.000 korun. Konkrétní auto má najeto neověřených 280 000 km.
Sesterský časopis Svět motorů kdysi dělal zajímavý materiál týkající se právě cen luxusních automobilů. Tehdy v roce 2013 si jeho redaktoři půjčili vrcholné Audi A8 W12, dnes již vlastně předminulé generace, které jako nové vyšlo na 4.300.000 korun. Původním majitelem vozu byla společnost známého podnikatele a miliardáře Romana Janouška. Cena auta vyrobeného v roce 2005 klesla za osm let na pouhých 330.000 korun, což je zhruba 8 procent původní ceny.
Levně nabyl, draze pozbyl
Luxusní auta, nabízená po letech za zlomek původní pořizovací ceny, jsou pro mnohé obrovským lákadlem. Už jen ta výbava, která dalece přesahuje nabídku prvků i ve vrcholných verzích vozů střední třídy. Jenže zde visí otázka servisních nákladů. Na zmíněnou A8 W12 to znamená každých 30.000 km odepsat přes 16.000 korun, přičemž výměny oleje se dělají také v polovině tohoto intervalu. Pak ale přijde velká prohlídka po každých 60.000 km a ta už stojí přes 30.000 korun. A to navíc za předpokladu, že se mění pouze to, co je předepsáno výrobcem. To znamená motorový olej, všechny filtry a také svíčky, kterých je tady samozřejmě dvanáct. Pokud by se však muselo měnit třeba brzdové obložení, nedej bože i s kotouči, může být konečná částka klidně přes 50.000 korun.
Samozřejmě lze najít servisáka, který tato auta zná a ten vám to s radostí doma v garáži udělá levněji. V těchto případech se většinou jedná o mechaniky autorizovaných servisů, takže není třeba mít obavy, že by své práci nerozuměli. Tu udělají dobře a navíc levněji, než když si dáte auto do servisu.
Problém je, že výsledná cena za servis zase o tolik nižší nebude, neboť i mechanik autorizovaného servisu musí k tomu, aby mohl servisní úkon udělat, mít potřebné náhradní díly. Ano, i díly lze mít laciněji, ovšem ne nějak výrazně.
Pak je tu ještě druhovýroba, která může celou proceduru zlevnit, ovšem otázkou je kvalita a také fakt, že na tyto vrcholné verze luxusních vozů je toho zpravidla méně než na ty běžnější s menšími motory. Když zůstaneme u v úvodu zmiňovaného Mercedesu AMG, tak tyto série určitě nemají stejné brzdy jako běžné modely třídy S, řekněme 320 CDI. A to platí jak o destičkách, tak také kotoučích. Lišit se toho však může mnohem více.
Problém může představovat rovněž přestavba na LPG. Zatímco menší osmiválcové motory umějí čeští specialisté předělat relativně snadno a hlavně za zajímavou cenu, dvanáctiválce znamenají oříšek. Už jenom kvůli tomu, že v motorovém prostoru je prostě méně místa. A pokud už vám to někdo udělá, bude výsledná cifra za přestavbu hodně drahá…