Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Milion aut bez filtrů částic? Prý nesmysl...

redakce AUTO.CZ
Diskuze (82)
V Česku nemůže jezdit jeden milion dieselových aut bez filtru pevných částic. Tolik aut není v registrech ministerstva dopravy. V Otázkách Václava Moravce to uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Na nebezpečí velkého počtu aut bez filtrů nedávno upozornil ÚAMK a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), který se chce s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) a ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) bavit o tom, zda by emise nemohla měřit policie při silničních kontrolách. "Diskutoval jsem o tom s ministerstvem dopravy a bylo mi řečeno, že tolik vozů ani není v registru vozidel," řekl Lerch.

Podle ředitele dopravní policie by číslo jeden milion aut znamenalo, že nemají filtr v podstatě všechna auta, která by ho měla mít. Podle něj by se měly údaje podrobněji analyzovat, aby bylo jasné, kolik problematických aut na tuzemských silnicích jezdí.

Lerch uvedl, že se případné debatě okolo filtrů nebrání. Upozornil však, že policie se má zaměřovat ne plynulost a bezpečnost dopravy. "Nechci ale problém bagatelizovat," řekl Lerch.

Filtry by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší.

Policie k měření emisí nemá mobilní zařízení. Pokud zjistí vizuální závadu, tak může kontrolované auto poslat do stanice technické kontroly, která však může být nejvýš čtyři kilometry daleko. Za chybějící filtr může majitel vozu dostat pokutu až 50.000 korun. Pokutu uděluje správní orgán. Statistiky, kolik pokut bylo uděleno, by podle Lercha mělo mít ministerstvo dopravy.

Policisté mají od roku 2015 také pravomoc, že když zjistí vážnou technickou závadu na vozidle, tak se může jeho způsobilost k jízdě zkrátit na 30 dní. Je-li zjištěna nebezpečná závada, může technickou způsobilost ztratit. "Za loňský rok to bylo u osobních aut téměř 1000 případů, převážně se jednalo o vážné závady, ale byla tam i necelá stovka těch nebezpečných," řekl Lerch. Od loňského dubna policisté také mohou zadržet malý technický průkaz. Podle Lercha o něj zatím přišlo zhruba 200 řidičů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (82)
4. 4. 2017 14:49
Re: Huli dal, ale jedou
Ty ale pises o tech, co si to nechavaji kuchat z presvedceni poklesu vykonu nebo naruztu spotreby, v nekterych pripadech dokonce jeste v zaruce. Vetsina to dela, ze se jim ten stary rozpadne, nebo uplne nejcasteji, ze jim huli vstriky, turbo nebo neco jineho a okamcite se to projevi na zaplneni filtru kazdych 100km a nemoznosti vypalit. Ty napadne hned DPF odstranit za 6000kc a je po problemu. Huli dal, ale jedou (samozrejme za 5 to jiz nebude)
4. 4. 2017 09:29
Re: jakmile vyjedu na silnici
Jo tak nějak se to lámalo 2009 už šly EURO5, který měly všechny filtr. Míněno u VW. Ostatní automobilky Třeba PSA, BMW, Mercedes, ale měly DPF tuším o pár let dřív. Nebudu asi daleko od pravdy když napíšu, že to je v naftových autech běžný už tak 10 let. A moc lidí si nejde kupovat nový auto starší než 10 let. To je to co myslím tím vymíráním. Navíc pevně doufám, že boom dieselových motorů končí a začnou se víc prodávat benzíny a jiný pohony na úkor dieselů.
4. 4. 2017 09:24
Re: jakmile vyjedu na silnici
jezdim do nemec jen asi 3 x do roka, ale pravda nafty si nevsimam, odpocetl jsem to podle benzinu ktereho si vsimam neb na nej jezdi me auto, a jak koukam tak je tam nafta vyrazne levnejsi, njn tak to se omlouvam za chybu
4. 4. 2017 09:20
Re: Huli dal, ale jedou
Leda kulový. Taky zakaž kravám prdět. Produkuje to metan, který je daleko horší skleníkový plyn než CO2. Řešíš kraviny. Pokud by všechna auta jezdila na CNG, tak máme v centrech měst po problémech s čistotou vzduchu.
4. 4. 2017 09:18
Re: jakmile vyjedu na silnici
Jasný, ale pokud vím tak vláda od minulýho roku výrazně zpřísnila emisní a technický kontroly, takže pravděpodobnost projití auta bez DPF se výrazně snížila. Ještě by to taky chtělo, aby se rozvinul aftermarket DPF filtrů nebo se výrobci chytli za hlavu a chtěli za ně nějaký normální částky. Ne že vezmou výrobní náklady plus 1000% marže a pak se diví, že to nikdo nekupuje a každý to radši kuchá.