Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aut bez filtru pevných částic je v Česku stále více. Je jich asi milion!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (67)
Filtry DPF zachytávají rakovinotvorné pevné částice. Spoustu řidičů se jich ale zbavuje, protože jejich výměna bývá nákladná.

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45.000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až jeden milion aut bez filtru pevných částic.

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Životnost první generace filtrů je zhruba 120.000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15.000 Kč, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho odstraněním, nebo provrtáním.

Prezident ÚAMK Oldřich Vaníček se kvůli problému s filtry setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. "Jsem rád, že pan ministr Brabec vnímá tuto závažnou problematiku jako já a doufám, že co nejrychleji nalezneme společnou cestu ke zlepšení alarmující situace na našich silnicích. Prvním krokem by měla být společná kontrola aut přímo v terénu za pomoci nejmodernějších mobilních analyzátorů částic," uvedl Vaníček. Brabec slíbil řešit situaci s ministrem dopravy Danem Ťokem a ministrem vnitra Milanem Chovancem.

Experti ÚAMK naměřili na hlavních tazích v Praze několikanásobně překročené povolené limity pevných částic. Například křižovatka Evropské a Horoměřické ulice v Praze 6 vykázala průměrnou hodnotu přes 58.000 pt/cm3, povolená hodnota je přitom 30.000 pt/cm3. O kus níže na Svatovítské ulici u zastávky tramvaje v Dejvicích to bylo přes 70.000 pt/cm3 a zatím nejhorším místem jsou pražské tunely, tedy Letenský, Strahovský nebo celý tunelový komplex Blanka, kde jen v jedoucím vozidle naměřili hodnoty přesahující 300.000 pt/cm3.

V Česku je registrováno 5,4 milionu osobních aut o průměrném stáří přes 14 let.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (67)
2. 4. 2017 11:45
Re: Nejhorší je NOx i CO2, protože to jsou škodí životní pro
Tak to jo, to s Tebou souhlasím na 100%. Nevěděl jsem jestli myslíš zemědělství jen jako emise zemědělské techniky, nebo globálně. Ze zemědělství bych ovšem hlavně zmínil kácení a vypalování deštných pralesů, zejména pro výrobu palmového oleje. Vznika tak 20% celkové produkce CO2 a paradoxem je, že se uvažovalo o palmovem oleji jako o biosložce do paliv.
1. 4. 2017 13:03
Re: kachle
Ani 0.5 je to maximálně v řádu jednotek tisíc, takže klídek
1. 4. 2017 12:55
Re: To je vysoké číslo
Nenapadlo tě, že to číslo je vycucané z prstu a že jde o milion vozidel všech emisních kategorií. Tafdy jde jen o zpovykání některých vyplašenců, kteří uslyší milion a budou kývat pro represe.
Avatar - Barrichello
31. 3. 2017 13:57
Re: je to porad o jednom a tom samym
Stačilo by zlevnit benzín o kronu a naftau zdražit, tím by se srovnala cena plaiv, nebo benzín je právě o tu kačku dražší. Zůstala by pak jediná výhoda - nižší spotřeba.

Za auta bez DPF sbírat technickou a do nápravy nevydat, za aut s vysokou kouřicostí na msítě sebrat OTP, pane řidiči vystupte, si, voláme odtahovku a jedete domů tágem.

A ono by ubylo těch co by kupovali diesel, protože spolu s výrazně dražším servisem už by se jim to moooc nevyplatilo
Avatar - Barrichello
31. 3. 2017 13:54
Re: PRUMER pres 14 let
No a ty ty stará auta nepotkáváš? Pořád tu sou, včera sem viděl Favorit Silver line, to je věc tak kolem roku 1995, tuhle sem potkal Passat B2, věc co se přestala vyrábět v roce 1988, tuhle zase žigula 2017 z kraje 90.let

Nehelde k faktu, že ročně se do čr doveze minimálně 500 veteránů, ono to vypadá jako směšné číslo, ale za 10 let je to 5000 a od smaetovky to bude tak 40 000 aut. Ty ten průměr samo taky zvyšují, když sou to káry 30-80 let starý >:D