Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MINI Cooper S - nadupaná hračka

Michal Fokt
Myslíte si, že je Mini Cooper sice roztomilá, ale vcelku neškodná hračka? Pak vás tohle autíčko s přídomkem S dost rázně vyvede z omylu.

Na tokijském autosalonu byl představen automobil Mini Cooper S, který tak navazuje na již 39letou tradici vozů s tímto označením. Co se pod posledním písmenkem skrývá je vcelku jasné - S jako Sport snad nenechá nikoho na pochybách, jaký že automobil to má před sebou. Přestože se u všech S, R, GT, GTi, nebo VTi dá očekávat nadprůměrný výkon, Cooper S se netváří o moc ostřeji, než jeho obyčejní sourozenci a od nich ho odliší na první pohled snad pouze opravdový znalec značky. Asi nejvíce napoví otvor v kapotě, určený pro přístup vzduchu do sání motoru, druhým nejvýraznějším rozlišovacím znakem je pak asi spoiler nad zadním oknem. Další rozdíly pak už najde jen opravdu bedlivý pozorovatel - Cooper S má masivnější nárazníky, o něco výraznější lemy blatníků, a na karoserii také o pár deka chromu více - mimo jiné i na dvojité koncovce výfuku.

Fotografie interiéru dosud nejsou k dispozici, tak se musíme spokojit s oficiálními informacemi, které říkají, že v něm najdeme volant a hlavici řadicí páky potaženou kůží, sportovní sedadla a také nějaký ten kov. Středový panel by totiž měl být obložen leštěným hliníkem, a pokud levá noha zrovna neobsluhuje pedál spojky, může si pohovět na opěře z nerezové oceli.

Dost ale již bylo "nepodstatných" informací - pojďme se věnovat pohonné jednotce. Pod poměrně skromnou kapotu by konstruktéři nejspíš jen ztěží dostali větší motor, než šestnáctistovku, která pohání řadové Mini One a Cooper, proto ji najdeme i u "eska", i když pochopitelně důkladně přepracovanou. Honba za vysokým výkonem donutila techniky kromě úprav ventilů, vaček, a pístů osadit jednotku ještě turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Tenhle doping způsobil nárůst výkonu na 120 kW při 6000/min, což znamená, že byla překonána magická hranice 100 koní na litr zdvihového objemu. Ani točivý moment se však za svou nejvyšší hodnotu 210 N. m při 4000/min nemusí stydět. Však také jen 1140 kg těžkému Cooperu S nečiní problémy akcelerovat z nuly na 100 km/h za slušných 7,4 s a vyvine největší rychlost 216 km/h.

Taková porce výkonu, a dynamiky vůbec, si žádá sportovní odladění podvozku, které se u Mini nazývá Plus. Zvládnou temperament "miníku" pomůže i standardní vybavení vozu ABS, ale i systémem jízdní stability a protiprokluzovým systémem v jednom - ASC+T. K větší bezpečnosti posádky pak přispívá nejen sériová montáž šesti airbagů, ale i zatím unikátní osazení takzvanými run-flat pneumatikami, které umožňují pokračovat v jízdě i po ztrátě tlaku. Šestnáctipalcové ráfky z lehkých slitin jsou obuty do zbrusu nových pneumatik Pirelli Euforia 195/55, ty však lze na přání získat i v rozměru 205/45 R17. Bližší informaci k pneumatikám Pirelli Euforia najdete zde.

K nevšedním zážitkům za volantem jistě přispěje i strmé řízení s elektrohydraulickým posilovačem, které má jen 2,5 otáčky mezi krajními polohami. Vyladěný podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu by měl poskytnout řidiči výborné jízdní vlastnosti a dobrou zpětnou vazbu, o čemž zřejmě vzhledem k tomu, že Mini náleží BMW, asi není třeba polemizovat.

Pokud se právě teď chystáte vyrazit do banky pro zatím blíže neurčený obnos na koupi Mini Cooperu S, ještě s tím počkejte. Tahle ostrá hračka totiž bude k dostání až v létě příštího roku.

Technické údaje
Motor1,6
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)1598
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)120/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)210/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)216
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,4

Michal Fokt