Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini vyrazí na Dakar 2015 s osmičkou aut

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mini se sice vzdalo již před časem tovární účasti v MS rallye, ale na Dakaru pokračuje. Pro nadcházející ročník chystá celou osmičku speciálů.

Jihoamerický Dakar se loni proměnil v takový Mini Cup, do první desítky automobilové kategorie se jich vešlo sedm! Po odstoupení Mitsubishi a Volkswagenu není divu. Speciály Mini All4 Racing ovládly poslední tři ročníky, v letech 2011 a 2012 vyhráli Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret, loni se radoval Nani Roma a noty mu četl legendární Michel Périn. Pro Romu to byl teprve první (a navíc tak trochu darovaný) triumf, pro Périna už čtvrtý, po boku Pierra Lartigua dominoval ještě africkým ročníkům 1994-1996 na horkém sedadle Citroënu ZX.

Jenže Dakar 2015 je za dveřmi a Mini ve spolupráci s dlouholetým partnerem, německým X-Raidem chystá celkem osm speciálů, které tvarově vycházejí z Countrymanu. Ať už nasazených přímo továrnou, nebo pro soukromé klienty. Jedničkou bude pochopitelně Roma, protože rekordman v počtu vítězství na Dakaru Peterhansel přechází k Peugeotu. Pojede s 2008 DKR, která ale nemá pohon všech kol. Ale i dvoukolky zde mohou uspět, v letech 1999 a 2000 to dokázal ještě na černém kontinentu Jean-Louis Schlesser se svojí buggy poháněnou motorem Renault.

Mini All4 Racing je ale ve skutečnosti siluetou s vlastním podvozkem, který toho s Countrymanem moc společného nemá. Třílitrový turbodiesel pochází od mateřského BMW a poladili jej přímo v Motorsportu. Dává 231 kW a 700 N.m. Lví off-road je na tom co se čísel týče lépe, jeho motor poskytuje 254 kW a 800 N.m. Ale absence znaku 4x4 pro něj může být handicapem. A také nemusí. Každopádně britské značce v německých rukou vyrostl tvrdý konkurent a máme se na co těšit.

Dakar 2015, v pořadí už sedmý za Atlantikem začíná 3. ledna a končí o dva týdny později. Účastníky čeká přes 9600 km Argentinou, Bolívií a Chile, poušť včetně měkkých dun, šotolina i vysoké hory. A pochopitelně nelítostné vedro. Peugeot se oficiálně účastní vytrvalostního maratonu poprvé od vítězného ročníku 1990. Se slavnými modely 205 a 405 Turbo 16 Grand Raid se Finové Ari Vatanen a Juha Kankkunen radovali ze svých absolutních prvenství celkem čtyřikrát za sebou, ještě u Lac Rosé nedaleko senegalské metropole.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)