Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministři EU navrhují snížení hlučnosti aut

David Bureš
Diskuze (18)
Zatímco automobily s konvenčním pohonem mají být tišší, elektromobily mají být hlučnější – kvůli bezpečnosti chodců.

Už na konci loňského roku jsme informovali o tom, že Evropská unie požaduje snížení hlučnosti automobilů. Takřka po roce schválili evropští ministři konkrétní podobu tohoto snížení. Návrh zatím v platnost nevstupuje, musí ho ještě schválit Evropský parlament a parlamenty členských států.

Návrh počítá s tím, že hlučnost běžného auta bude snížen z dnešních 74 dB na 68 dB. Navržená pravidla by měla vstoupit v platnost během dvanácti let ve třech fázích, nejdřív by platila pro nově vyráběné vozy, postupně by se vztahovala i na další, již vyráběná auta.

Sportovní auta a supersporty budou mít udělenou výjimku. Hlučnost vozů se silným motorem by podle návrhu mohla činit až 77 dB. U nákladních vozů nad 12 tun má být hlučnost snížena ze současných 81 dB na 79 dB.

Návrh byl schválen 45 ministry, 11 bylo proti a jeden se zdržel hlasování. „Věřím, že návrh najde širokou podporu napříč politickými skupinami v Evropském parlamentu,“ říká poslanec Miroslav Ouzký a dodává, že snížení hlučnosti nenaruší konkurenceschopnost evropských automobilek.

Poslanci uznávají, že hluk automobilů ovlivňuje i povrch vozovky a pneumatiky. Už nyní musí být pneumatiky označeny štítkem, který vedle dalších informací ukazuje jejich hlučnost. Takový štítek by se měl objevit také u samotných automobilů.

Důvodem pro snížení hlučnosti aut je podle členů Evropského parlamentu fakt, že řada obyvatel unie je vystavena nadměrnému hluku z dopravy, který jim může přivodit zdravotní problémy. Podle výzkumu Evropské agentury pro životní prostředí je polovina obyvatel měst unie vystavena vyššímu hluku než 55 dB. Například hlasitý hovor odpovídá asi 60 dB.

Zatímco konvenční automobily mají být tišší, u tichých elektromobilů a aut s hybridním pohonem počítá návrh evropských ministrů se sjednocením akustického varování. Tyto vozy jsou při jízdě na elektřinu tak tichá, že je chodci nebo cyklisté nemusí zaregistrovat. Nutno podotknout, že mnohé elektromobily už tyto systémy používají.

První plošná regulace hluku v rámci Evropské Unie vešla v platnost v roce 1970, kdy byly sjednoceny tehdejší regule jednotlivých členských států a od té doby došlo k několika úpravám, přičemž ta poslední platí od roku 2007.

David Bureš
Diskuze (18)
1. 12. 2013 14:10
Re: Eurobezradnici
Nenuti, ale je to o.i. dosledok vsemozneho sponzoringu niektorych polnohospodarskych oblasti, podpora pestovania nezmyslov ako repka olejna a pod.
Obmedzenia vyroby cukru napr. u nas zlikvidovali cukrovary, z poslednych 5 za 9rokov ostali 2. Pritom dovazame cca 1/2 spotreby. Preco? je problem umiestnit vlastne plodiny ako kapusta, zemiaky, jablka atd... lebo niekde inde je brutalna dotacia a teda sa to oplati pre velkoodberatelov doviezt, nez kupovat od domacich vyrobcov.

Ved nakoniec mozes pozriet vsetky mozne obmedzenia pre jednotlive staty a urobit z toho spravu. Urcite to bude velmi zaujimave.
30. 11. 2013 17:10
Blbeckovia! Nech si najprv ...
... pozametaju pred vlastnym prahom. [odkaz]
30. 11. 2013 17:05
Re: Wrooooum!
Uplne staci nocna jazda jednej "vyladenej" stvorkolky a hned je cela ulica na nohach!
30. 11. 2013 11:56
Eurobezradnici
Absurdne su temy, ktorymi sa dokazu pos(r)lanci a ministri zaoberat a dokazuju ich odbornu bezradnost a zbytocnost na obsadenych postoch.
Pritom okrem inych; tento pokus o znizenie hluku je iba homeopaticka liecba pre pacienta s alzheimerom.
Opat sa neriesi pricina ale dosledky.
Riesenie priciny hluku by paradoxne prinieslo plusy v ovela sirsom spektre zivota ludi EU.
Problemom je narastajuce mnozstvo dopravy, za ktore moze samotna EU - ludia su nuteni cestovat jednak za pracou, pretoze EU podporuje tvorbu vyrobnych centier; zaroven svojimi kvotami a nepremyslenymi dotaciami na vsetko mozne a nemozne sposobuje, ze staty nemozu byt sebestacne a su nutene dovazat vyrobky krizom krazom z celeho sveta, kde kuracie pride z Brazilie, cesnak z Ciny, paradajky zo Spanielska(aby sa tam nimi neohadzovali) atd..atd..
Pritom ak by sa vacsina potravinovych produktov dennej spotreby vyrabala blizko miesta spotreby, mnozstvo dopravy a teda aj hluku by sa samo eliminovalo.

Zaroven je absurdne, ako presne chcu urcit hranicne hodnoty, co je z pohladu sirenia zvuku a fluktuacie intenzity jeho zdroja velmi sporne.
Samotne hranice, ako v clanku uvedeny "hlasny hovor" hodnoty cca 60dB je len konsenzus, pritom v praxi nevypoveda o nicom, lebo rozne zdroje pre tuto hodnotu uvedu rozne priklady zo zivota a nezhodnu sa ani na limitnych hraniciach [odkaz] [odkaz]
Zaroven pre niekoho je 60dB normalna konverzacia, niekto to povazuje za obtazujuci hluk [odkaz]
Niektori ludia su citlivi na akykolvek ruch, niekomu nevadi ani skakajuci bager.
Ked zacne suseda usmernovat manzela, rozhodne dosahuje nad 80-90dB, lebo ju nezastavi ani panel.
Ked je niekto citlivy na hluk nad 65dB +-5, darmo prenho unia zavedie limit 77dB. Prenho je vhodne sa hluku zbavit uplne(odstahovat sa). Naopak, inemu cloveku limit bude vyhovovat s rezervou.

Tiez je dolezite spektralne rozlozenie hluku, kedze sluch nie je citlivy v celom rozsahu rovnako [odkaz]
30. 11. 2013 11:24
Re: znechucení
Samozrejme, treba Pomazankove (ne)maslo :-)