Ministři EU navrhují snížení hlučnosti aut
Už na konci loňského roku jsme informovali o tom, že Evropská unie požaduje snížení hlučnosti automobilů. Takřka po roce schválili evropští ministři konkrétní podobu tohoto snížení. Návrh zatím v platnost nevstupuje, musí ho ještě schválit Evropský parlament a parlamenty členských států.
Návrh počítá s tím, že hlučnost běžného auta bude snížen z dnešních 74 dB na 68 dB. Navržená pravidla by měla vstoupit v platnost během dvanácti let ve třech fázích, nejdřív by platila pro nově vyráběné vozy, postupně by se vztahovala i na další, již vyráběná auta.
Sportovní auta a supersporty budou mít udělenou výjimku. Hlučnost vozů se silným motorem by podle návrhu mohla činit až 77 dB. U nákladních vozů nad 12 tun má být hlučnost snížena ze současných 81 dB na 79 dB.
Návrh byl schválen 45 ministry, 11 bylo proti a jeden se zdržel hlasování. „Věřím, že návrh najde širokou podporu napříč politickými skupinami v Evropském parlamentu,“ říká poslanec Miroslav Ouzký a dodává, že snížení hlučnosti nenaruší konkurenceschopnost evropských automobilek.
Poslanci uznávají, že hluk automobilů ovlivňuje i povrch vozovky a pneumatiky. Už nyní musí být pneumatiky označeny štítkem, který vedle dalších informací ukazuje jejich hlučnost. Takový štítek by se měl objevit také u samotných automobilů.
Důvodem pro snížení hlučnosti aut je podle členů Evropského parlamentu fakt, že řada obyvatel unie je vystavena nadměrnému hluku z dopravy, který jim může přivodit zdravotní problémy. Podle výzkumu Evropské agentury pro životní prostředí je polovina obyvatel měst unie vystavena vyššímu hluku než 55 dB. Například hlasitý hovor odpovídá asi 60 dB.
Zatímco konvenční automobily mají být tišší, u tichých elektromobilů a aut s hybridním pohonem počítá návrh evropských ministrů se sjednocením akustického varování. Tyto vozy jsou při jízdě na elektřinu tak tichá, že je chodci nebo cyklisté nemusí zaregistrovat. Nutno podotknout, že mnohé elektromobily už tyto systémy používají.
První plošná regulace hluku v rámci Evropské Unie vešla v platnost v roce 1970, kdy byly sjednoceny tehdejší regule jednotlivých členských států a od té doby došlo k několika úpravám, přičemž ta poslední platí od roku 2007.