Mistři volantu radí, jak jezdit na asfaltu, šotolině i sněhu. Rady využijete i v běžném provozu
Jezdci rallye Kris Meeke a Emil Lindholm přináší tipy, jak řídit auto na asfaltu, šotolině i sněhu.
Mistr světa v kategorii WRC2 Emil Lindholm a zkušený závodní jezdec Kris Meeke jsou bezpochyby mistry volantu, kteří zvládají krotit své soutěžní speciály za extrémních. Ve spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou ale přinášejí tipy, jak v praxi jezdit plynuleji a bezpečněji. Jak ostatně říká Kris Meeke: „Možná vás překvapí, kolik technik, které používáme v rallye, má využití i v každodenním řízení.“

Kris Meeke, severoirský závodník narozený v roce 1979, je šampionem Intercontinental Rally Challenge z roku 2009 a mezi lety 2015 – 2017 získal celkem pět vítězství v nejvyšší třídě šampionátu WRC. Vyhrál v Argentině, Portugalsku, Finsku, Mexiku a Katalánsku, což ukazuje, že nejlépe se cítí na šotolině, na úvod se ale s řidiči podělí o tipy, jak správně a bezpečně jezdit na asfaltu.
Jeho první tip souvisí se správnou pozicí za volantem. Řidič by se měl usadit vzpřímeně a držet volant oběma rukama v pozici "třičtvrtě na tři". Získá tak totiž mnohem lepší kontrolu nad vozem. Za volantem pak doporučuje dívat se co nejdál před sebe, aby mohl řidič správně číst silnici, předvídat a jezdit plynule.

S jízdou na šotolině pak řidičům radí Emil Lindholm, finský rallyeový jezdec narozený v roce 1996, který se v roce 2021 stal rallyeovým šampionem Finska za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo, a v roce 2022 se stal dokonce mistrem světa v kategorii WRC2. S jízdou na šotolině má tedy zkušeností víc než dost.

Lindholm také radí vyhýbat se vyjetým kolejím, které jsou často plné bláta a kaluží. V takovém případě je lepší vyjet ze stopy a držet se mimo koleje. Když už musí řidič vjet do bláta, měl by jet plynule a nezastavovat. V náročných podmínkách navíc výrazně pomáhá systém pohonu všech kol, ideálně v režimu off-road. Lindholm se navíc ve videu podělí o jeden rallye trik.

„Panické zásahy do řízení situaci obvykle ještě zhorší a pošlou vůz do směru, kterým rozhodně nechcete jet,“ vysvětluje Meeke. S pedály i volantem je třeba pracovat opatrně a jemně. „Pokud se auto začne při rozjezdu smýkat, povolte plyn a zkuste se rozjet znovu a plynuleji. Každý milimetr chodu pedálu se počítá.“ Řidiči by také měli snížit rychlost a ideálně zvětšit bezpečný odstup od vozidel před sebou.