Mitsubishi Attrage: Malý sedan v Evropě od ledna 2015
Malé sedany jsou populární zejména v Indii a v Číně, ale i jinde v Asii. Mitsubishi vyrábí od loňského května v thajské továrně v Laem Chabang sedan Attrage. Auto je odvozeno z nového Mirage alias Space Star, hatchbacku na pomezí třídy mini a malých vozů. Coby koncept G4 bylo představeno na autosalonech v Bangkoku a v Šanghaji, které se konaly v březnu a dubnu 2013. Sériová verze zaznamenala slušný obchodní úspěch, proč by s ní tedy Mitsubishi nemohlo zkusit štěstí i jinde?
Aerodynamika vozu je velmi slušná, součinitel odporu vzduchu činí jen 0,29. Díky krátké kapotě nabídne perfektní výhled vpřed a poloměr otáčení 4,8 m se hodí ve městě. Pravda, usedlým a podivným designem asi příliš neosloví, oproti Mirage má jinou příď, celý automobil pak působí trochu nafoukle a těžkopádně. Jenže na druhou stranu si klienti, kteří se pro něj rozhodnou, mohou užívat určitého pocitu výjimečnosti. Přece jen se nejedná o masovku, kterou potkáte v evropských metropolích na každém rohu. Prodej na starém kontinentu odstartuje v lednu 2015 po debutu na autosalonu v Bruselu.
Jediný motor v nabídce, zážehový tříválec 1.2i MIVEC dává 59 kW, točivý moment přenáší dopředu buď pětistupňová přímo řazená převodovka, nebo ústrojí CVT. Agregát by měl spalovat pouhých 4,5 l benzinu na 100 km. Sedany nikdy nebudou praktické jako hatchbacky, ale konzervativní zákazníky prostě thajský prcek s japonskými kořeny zaujme. I zavazadelníkem objemu 450 l. A navíc pod kapotou nepíská turbodmychadlo, což může v budoucnu znamenat plus ohledně spolehlivosti. Vzpomeňme na v Nizozemí vyráběný poslední Colt Z30, který je doporučován jako zajímavá ojetina. Attrage pro změnu konkuruje malým sedanům od Škody, Seatu a Dacie, i když je menší, na délku měří jen 4245 m, rozvor náprav pak činí 2550 mm. Oproti výchozím hatchbackům se tedy natáhl o deset centimetrů, což znamená více místa v kabině, hlavně štědřejší podélný prostor vzadu. Ovšem pozor, auto váží pouze 930 kg!
Známe už i ceny v eurech, i když jen ty belgické. Základní model s manuální převodovkou, obvyklými a dnes již povinnými elektronickými asistenty, kontrolou trakce, koženým volantem, palubním počítačem, samočinnou klimatizací, všemi elektricky ovládanými okny, dálkovým centrálním zamykáním a mlhovkami přijde na 13.990 eur (386.400 korun). Verze s bezestupňovým ústrojím je v přepočtu o dalších 27.600 Kč dražší. Hodně peněz, zdá se, ale částky zvyšuje výroba mimo Evropskou unii a malý Mirage stojí v Belgii vždy jen o 500 eur (13.800 korun) méně. Výbava navíc představuje velké plus. Vždyť většinu konkurence v základu takhle vyšperkovanou prostě nekoupíte!
Není jasné, zda se Attrage objeví také na našem trhu. Menšího a staršího sourozence Mirage lzev České republice individuálně objednávat.