Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Carisma 1,6

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Carisma, která se v České republice úspěšně prodává od roku 1997, prošla koncem loňského roku faceliftem, od kterého automobilka očekává další zvýšení prodeje.

Vůz se nyní dodává už pouze jako hatchback - my jsme měli možnost podrobně se seznámit s modelem vybaveným slabším ze dvou nabízených motorů (test Carismy model 1999 s motorem 1,8 GDI přinášíme zde) a s výbavou Avance.

Vnější změny zasáhly nejvíce přední část vozu, které vévodí výrazně tvarované světlomety s čirou optikou a přepracovaná maska chladiče s logem tří diamantů. Subjektivně působí auto zepředu sebevědoměji a přitom nikoli agresivně. Je ovšem pravda, že touto změnou se Mitsubishi jakoby zařadilo blíže k maskám typu Renault Laguna nebo Nissan Primera. Mírných změn doznala i záď, kde dělená sdružená světla nepůsobí už tak násilně spojená, jako u předchozího modelu. Trojúhelníkový převis víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem dodávají vozu na výrazu a Carisma tak nyní působí designérsky čistěji. Ostatní charakteristické tvary karosérie však zůstaly nezměněny.

Jednou z hlavních deviz Carismy zůstal podélný vnitřní prostor. Ani vysoký řidič není nucen využívat plně posuvu sedadla a pro cestující vzadu tak zůstává na tuto třídu až nezvykle velký prostor pro nohy. Naopak na zadních sedadlech mají vyšší spolucestující málo místa pro hlavu a v případě obsazení třemi osobami je tento nedostatek znát ještě citelněji. Přední sedadla poskytují dobré boční vedení, pro dynamičtější jízdu jsou ale relativně měkká. Bohužel opěrky hlavy i volant jsou i po maximálním vysunutí umístěny stále příliš nízko. Přepracovaná přístrojová deska je i nyní přísně účelná. Z hlediska ergonomie je ovládání všech funkcí bezchybné, pouze přepínač palubního počítače zůstal přímo pod jeho displejem, a řidič tak musí dávat ruku z volantu. Také ventilátor topné soustavy je na 3. a 4. stupeň poněkud hlučnější. V interiéru přibyly odkládací prostory a řidiče určitě potěší i polohovatelná loketní opěrka s příjemným potahem.

Zavazadlový prostor je u hatchbacku velmi dobře přístupný - nakládací hrana začíná velmi nízko a úhel otevření pátých dveří téměř vylučuje kontakt s hlavou. Základní objem zavazadelníku 430 litrů lze samozřejmě zvětšit sklopením zadních dělených sedadel.

Slabší z nabízených motorů disponuje maximálním výkonem 73 kW při 5750 otáčkách. Pro běžný provoz plně postačující hodnota má svá omezení - například při polovičním zatížení je na dálnici potřeba při předjíždění častěji podřazovat. Přitom ani při vyšších otáčkách není motor přehnaně hlučný. Silný zátah v nízkých otáčkách se dá využít hlavně k svižné jízdě po městě - tady a při cestách na střední vzdálenosti je Carisma zjevně jako doma. Po překročení hranice 2300 ot./min nicméně motor ztrácí na síle a vzpamatuje se až u čtyřtisícové hranice. Při běžném provozu zobrazil palubní počítač průměrnou spotřebu 9,1 litru, přičemž skutečná hodnota byla 7,9. Naopak využíváním maximálního výkonu motoru, při polovičním zatížení, jsme dosáhli spotřeby 9,9 l /100 km - zde se počítač sešel se skutečností.

Jízda s Carismou je charakterizovatelná slovem předvídatelnost. Pokud přijmeme vrozenou mírnou nedotáčivosti jako fakt, nedá se s tímto autem v běžném provozu udělat manévr, který by jej vyvedl z míry. Boční náklon v zatáčkách je i přes relativně měkce nastavenou charakteristiku pérování přijatelný a ani prudké vyhýbání překážce nezpůsobilo nebezpečné rozkývání vozu. Brzdy jsme při testu prakticky nebyli schopni unavit a auto navíc i při extrémních situacích (zbytky sněhu/suchý asfalt) výborně drželo stopu.

Parkování poněkud komplikuje omezený výhled vzad, ale jako u každého vozu si lze i zde zvyknout. Naopak příjemný je malý poloměr otáčení, daný značným maximálním rejdem. Čtrnáctipalcová kola se zimním obutím byla na suchém asfaltu v zatáčkách poměrně hlučná a také nerovnosti na vozovce dával podvozek řidiči najevo rázy přenášenými do interiéru.

Po inovaci interiéru a exteriéru Carismy si za téměř nezměněnou cenu zákazník odnese důstojný a osobitý vůz, navíc s bohatou základní výbavou. Cena s výbavou Avance nad hranicí 600 tisíc korun sice nepatří v dané kategorii k nejnižším, první ukazatele prodeje ale svědčí o tom, že své zákazníky si nová Carisma nachází stále.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 616 900 Kč
Výbava základní sestavy posilovač řízení, ABS, přední a boční airbagy, mechanická klimatizace, centr. Zamykání, imobilizer, nárazníky v barvě vozu, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, výškově nastavitelný volant, středová opěrka vzadu, el. ovládání oken, předmontáž pro rádio, 6x repro, disky kol z Al, ukazatel vnější teploty, stěrač a ostřikovač zadního okna Kč
Cena testované sestavy 630 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza, autorádio Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 515
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4475
b) šířka (mm): 1710
c) výška (mm): 1405
d) rozvor (mm): 2542
e) rozchod vpředu (mm): 1455
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano