TEST Mitsubishi Carisma 1,6
Carisma, která se v České republice úspěšně prodává od roku 1997, prošla koncem loňského roku faceliftem, od kterého automobilka očekává další zvýšení prodeje.
Vůz se nyní dodává už pouze jako hatchback - my jsme měli možnost podrobně se seznámit s modelem vybaveným slabším ze dvou nabízených motorů (test Carismy model 1999 s motorem 1,8 GDI přinášíme zde) a s výbavou Avance.
Vnější změny zasáhly nejvíce přední část vozu, které vévodí výrazně tvarované světlomety s čirou optikou a přepracovaná maska chladiče s logem tří diamantů. Subjektivně působí auto zepředu sebevědoměji a přitom nikoli agresivně. Je ovšem pravda, že touto změnou se Mitsubishi jakoby zařadilo blíže k maskám typu Renault Laguna nebo Nissan Primera. Mírných změn doznala i záď, kde dělená sdružená světla nepůsobí už tak násilně spojená, jako u předchozího modelu. Trojúhelníkový převis víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem dodávají vozu na výrazu a Carisma tak nyní působí designérsky čistěji. Ostatní charakteristické tvary karosérie však zůstaly nezměněny.
Jednou z hlavních deviz Carismy zůstal podélný vnitřní prostor. Ani vysoký řidič není nucen využívat plně posuvu sedadla a pro cestující vzadu tak zůstává na tuto třídu až nezvykle velký prostor pro nohy. Naopak na zadních sedadlech mají vyšší spolucestující málo místa pro hlavu a v případě obsazení třemi osobami je tento nedostatek znát ještě citelněji. Přední sedadla poskytují dobré boční vedení, pro dynamičtější jízdu jsou ale relativně měkká. Bohužel opěrky hlavy i volant jsou i po maximálním vysunutí umístěny stále příliš nízko. Přepracovaná přístrojová deska je i nyní přísně účelná. Z hlediska ergonomie je ovládání všech funkcí bezchybné, pouze přepínač palubního počítače zůstal přímo pod jeho displejem, a řidič tak musí dávat ruku z volantu. Také ventilátor topné soustavy je na 3. a 4. stupeň poněkud hlučnější. V interiéru přibyly odkládací prostory a řidiče určitě potěší i polohovatelná loketní opěrka s příjemným potahem.
Zavazadlový prostor je u hatchbacku velmi dobře přístupný - nakládací hrana začíná velmi nízko a úhel otevření pátých dveří téměř vylučuje kontakt s hlavou. Základní objem zavazadelníku 430 litrů lze samozřejmě zvětšit sklopením zadních dělených sedadel.
Slabší z nabízených motorů disponuje maximálním výkonem 73 kW při 5750 otáčkách. Pro běžný provoz plně postačující hodnota má svá omezení - například při polovičním zatížení je na dálnici potřeba při předjíždění častěji podřazovat. Přitom ani při vyšších otáčkách není motor přehnaně hlučný. Silný zátah v nízkých otáčkách se dá využít hlavně k svižné jízdě po městě - tady a při cestách na střední vzdálenosti je Carisma zjevně jako doma. Po překročení hranice 2300 ot./min nicméně motor ztrácí na síle a vzpamatuje se až u čtyřtisícové hranice. Při běžném provozu zobrazil palubní počítač průměrnou spotřebu 9,1 litru, přičemž skutečná hodnota byla 7,9. Naopak využíváním maximálního výkonu motoru, při polovičním zatížení, jsme dosáhli spotřeby 9,9 l /100 km - zde se počítač sešel se skutečností.
Jízda s Carismou je charakterizovatelná slovem předvídatelnost. Pokud přijmeme vrozenou mírnou nedotáčivosti jako fakt, nedá se s tímto autem v běžném provozu udělat manévr, který by jej vyvedl z míry. Boční náklon v zatáčkách je i přes relativně měkce nastavenou charakteristiku pérování přijatelný a ani prudké vyhýbání překážce nezpůsobilo nebezpečné rozkývání vozu. Brzdy jsme při testu prakticky nebyli schopni unavit a auto navíc i při extrémních situacích (zbytky sněhu/suchý asfalt) výborně drželo stopu.
Parkování poněkud komplikuje omezený výhled vzad, ale jako u každého vozu si lze i zde zvyknout. Naopak příjemný je malý poloměr otáčení, daný značným maximálním rejdem. Čtrnáctipalcová kola se zimním obutím byla na suchém asfaltu v zatáčkách poměrně hlučná a také nerovnosti na vozovce dával podvozek řidiči najevo rázy přenášenými do interiéru.
Po inovaci interiéru a exteriéru Carismy si za téměř nezměněnou cenu zákazník odnese důstojný a osobitý vůz, navíc s bohatou základní výbavou. Cena s výbavou Avance nad hranicí 600 tisíc korun sice nepatří v dané kategorii k nejnižším, první ukazatele prodeje ale svědčí o tom, že své zákazníky si nová Carisma nachází stále.