Mitsubishi Carisma 1,8 GDI - zážehový motor se spotřebou vznětového

Mitsubishi Carisma 1,8 GDI - zážehový motor se spotřebou vznětového

 
 
4.6. 1998

Prvním Mitsubishi, které jsme měli možnost v redakci AUTO.CZ otestovat je model nižší střední třídy Carisma. Navíc s prvním sériově vyráběným zážehovým motorem s přímým vstřikováním paliva (viz foto). U Mitsubishi dali tomuto systému název GDI...

Prvním Mitsubishi, které jsme měli možnost v redakci AUTO.CZ otestovat je model nižší střední třídy Carisma. Navíc s prvním sériově vyráběným zážehovým motorem s přímým vstřikováním paliva (viz foto).

U Mitsubishi dali tomuto systému název GDI (Gasoline Direct Injection). GDI motory pracují s extrémně chudou směsí benzinu a vzduchu (až 40:1). Problémem však je, že v tomto režimu motor pracuje jen při nižším zatížení. Pokud stisknete pedál plynu více nebo točíte motor ve vyšších otáčkách, elektronika po vyhodnocení dalších údajů přepne vstřikování na "vyšší výkon", které je ovšem realizováno snížením poměru vzduch - benzin. "Díky tomu" ale spotřeba v daném okamžiku stoupne prakticky na úroveň běžných vozů. Přesto by však při běžné jízdě měla být průměrná spotřeba o 1-2 litry nižší než u srovnatelného vozu s běžným nepřímým vstřikováním. Výkon tohoto HI-TECH motoru je 92 kW a točivý moment je 174 Nm při 3750 ot/min. Nejvyšší rychlost je 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Carisma 1,8 GDI za 10 slušných sekund.

Interiér vozu je poměrně prostorný a ani cestující v zadu nijak nestrádají (viz foto). Ovládání vozu je takřka bezproblémové, po několika minutách jízdy se cítíte "jako doma". Jediným menším problémem v ergonomii interiéru je ovládání palubního počítače, který se ovládá tlačítkem přímo v "kapličce" u jeho displeje. Za jízdy to může být dosti nebezpečné (viz foto). Co však interiéru vůbec nesluší je přemíra šedých plastů jak na přístrojové desce, tak ve výplních dveří. Šedá přístrojová deska také způsobuje poměrně značný odraz v předním skle. Hluk motoru v interiéru je do cca čtyř tisíc otáček velmi nízký, po překonání této hranice však poměrně rychle stoupá. Určitou nevýhodou je také to, že pokud více přidáte plyn, začne motor "bručet". Tuto vlastnost však již u mnohých automobilek eliminovali.

Výhled vzad vnitřním zrcátkem je díky vysoké zádi hatchbacku omezený, naopak potěší levé boční zrcátko s eliminací tzv. mrtvého úhlu.

Zavazadlový prostor je dobře přístupný díky rozměrným pátým dveřím. Jeho velikost je 430 l je průměrná. Lze jej samozřejmě zvětšit sklopením sedadel (viz foto). Za zmínku stojí precizní uchycení plata nad zavazadlovým prostorem, které bývá u jiných vozů často zdrojem drnčení.

Jízdní vlastnosti i brzdy jsou u tohoto vozu na vysoké úrovni, poměrně dobře je potlačena "vrozená" nedotáčivost vozu s koncepcí vše vpředu. Brzdy s pomocí ABS zpomalují Carismu intenzivně a bez uhýbání do stran. Ani po čtyřech intenzivních bržděních ze 100 km/h na nulu nejevily brzdy známky únavy.

Výbava vozu je téměř úplná a obsahuje např.: ABS, airbag řidič a spolujezdec + 2x boční airbag, imobilizér, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, klimatizaci, posilovač řízení, metalízu a litá kola.

Cena testované Carismy 1,8 GDi LX s nejlepší výbavou je 693.900 Kč. Základní model s motorem 1,6 16V/66 kW je možno koupit o 227.000,- Kč levněji.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 466 900 Kč Cena v testované výbavě: 693 900 Kč

Výbava testovaného vozu:ABS, airbag řidič a spolujezdec + 2x boční airbag, imobilizér, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, klimatizaci, posilovač řízení, metalíza a litá kola

Čína investuje výrazně více v Evropě než ve Spojených státech, uvádí studie Čína investuje výrazně více v Evropě než ve Spojených státech, uvádí studie

Čína nyní směřuje své přímé zahraniční investice (FDI)…

Průměrná sazba hypoték letos poprvé klesla Průměrná sazba hypoték letos poprvé klesla

Průměrná úroková sazba hypoték v červnu klesla na 2,49…

Zápisník Jana Pavce: Hurikán v Lucerně Zápisník Jana Pavce: Hurikán v Lucerně

Kvůli plagiátorství v akademické práci odstoupil další…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1834
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.1 / 6.3
Emise CO2:152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 520
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4435
b) šířka (mm): 1710
c) výška (mm): 1405
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,30
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 



Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma? Mitsubishi Carisma: A kde je to charisma?

Na začátku 90. let bylo u Mitsubishi rozhodnuto o…

 



 
Poprvé za volantem nového Fordu Focus. Je pořád skvělý!

Poprvé za volantem nového Fordu Focus. Je pořád skvělý!

Dnes 08:00

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli hned několik variant nové generace Fordu Focus. Nejvíce nás zaujala ta s benzinovým tříválcem. Ani nový automat není špatný.




Blesk.cz

Soud trestal za IT na ministerstvu práce. Exšéfa odboru poslal na tři roky do vězení

Soud trestal za IT na ministerstvu práce. Exšéfa…

Soud v úterý poslal bývalého vedoucího IT odboru ministerstva práce Milana Hojera na tři roky do vězení za…

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Sabagiro: Lanovky ve městě Čiatura fungují nepřetržitě již od dob Stalina

Sabagiro: Lanovky ve městě Čiatura fungují…

Hornické město Čiatura v gruzínském regionu Imereti je dodnes významným nalezištěm manganové rudy. Jedinečný je…

Druhá bitva na Marně: 18. července 1918 nastal definitivní přelom v tažení na západní frontě

Druhá bitva na Marně: 18. července 1918 nastal…

Za svítání 18. července 1918, náhle a bez dělostřelecké přípravy, vyrazila z lesa Villers-Cotterts lavina 340…