Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi i-MiEV: První zkušenosti s praktickým provozem z Británie

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V Británii byly zveřejněny první výsledky a postřehy ze zkušebního provozu elektromobilů Mitsubishi i-MiEV.

Na Britských ostrovech je testuje konsorcium CABLED (Coventry and Birmingham Low Emission Vehicle Demonstrators), které se skládá z celkem třinácti organizací. Původně se jednalo o 22 elektromobilů, v současnosti je jich o tři více. Jejich flotila vzroste ale až na 110 kusů. Celý projekt odstartoval loni v prosinci a bude trvat minimálně rok. Zkušenosti jsou z prvních tří měsíců provozu, data shromažďuje univerzita v Astonu. Vozy jsou vybaveny zařízením pro jejich sběr a dále GPS navigací.

Testovací řidiči, které vybírala pro změnu vysoká škola v Coventry, používají auta jako typičtí Britové. Většina cest je tak dlouhá do 8 km a průměrný denní proběh činí 37 km. Dost na to, aby vydržely baterie, na jedno nabití totiž elektrický myšák ujede až 130 km. Ve městech jsou velmi časté rozjezdy například ze světelných křižovatek, při kterých automobily s konvenčními motory vypouštějí nejvíce škodlivých látek.

Při zkušebních jízdách se využívá celé výkonové spektrum vozu, časté jsou i cesty po dálnicích. I-MiEV pochopitelně nemá problémy s dodržováním rychlostního limitu, který je v Británii velmi nízký: 70 mph, tedy 112 km/h. Elektromobily se třemi diamanty jezdily i v zimě v teplotách kolem -10 °C jen s drobnými problémy, které byly právě způsobeny chladným počasím a použitím vozů jen v krajní nutnosti. Stejně většinu času (celých 97 %) stráví na parkovištích, což je ovšem žádoucí. Akumulátory se tak mohou déle nabíjet, buď během noci, nebo tehdy, je-li řidič zrovna ve svém zaměstnání.

Testování se za kanálem La Manche nevěnuje pouze CABLED, ale i dalších sedm společností, které budou mít v provozu celkem 340 vozidel. Půjde o různé značky, do projektu je zainteresován také německý Daimler, respektive značka Smart, nebo indický koncern Tata včetně britských akvizic Jaguar a Land Rover. Nemůže chybět ani výrobce taxíků LTI a firma Microcab, která pro změnu staví elektrické tříkolky. Infrastrukturu a dodávky elektřiny má na starosti společnost E.ON, která působí i u nás.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
18. 6. 2010 15:23
Re: Dotaz
Cilem vyzkumu je zjistit, jak obstoji elektricke auto v beznem provozu. Proto jsou vysledky prave prumerne ujete vzdalenosti, prumerny stupen vybiti vecer a nabiti rano atd.

Co se tyce problemu za nizkych teplot, obavam se, ze to na auto.cz spatne prelozili. V originalni zprave se totiz pise, ze pri -10C bylo pozorovano snizeni frekvence pouzivani, proste v -10C s tim lidi moc nejezdili, ale nepise se tam, ze to auto nejezdilo.

The vehicles were driven in all temperatures as low as -10 degrees Celsius, throughout the winter period. There was a drop-off in usage at very low temperatures, likely to be the result of reduced car usage during extremely cold weather, when only essential journeys are made

Podle toho, co jsem o tom zjistil, je uz dnes tohle elektricke auto pro hodne uzivatelu plnohodnotnym vozidlem a testovaci ridici si je chvali. Nekolik na webu psalo, ze dojezd plne odpovida udavanemu. Elektricka auta je zkratka mozne jiz brat vazne.

blog jednoho ridice:
[odkaz]
18. 6. 2010 11:27
Dotaz
No a jaké tedy jsou ty zkušenosti? Nepíšete nic o tom co říkají řidiči nebo jaké měli potíže v zimě.
díky