Mitsubishi i-MiEV: První zkušenosti s praktickým provozem z Británie
Na Britských ostrovech je testuje konsorcium CABLED (Coventry and Birmingham Low Emission Vehicle Demonstrators), které se skládá z celkem třinácti organizací. Původně se jednalo o 22 elektromobilů, v současnosti je jich o tři více. Jejich flotila vzroste ale až na 110 kusů. Celý projekt odstartoval loni v prosinci a bude trvat minimálně rok. Zkušenosti jsou z prvních tří měsíců provozu, data shromažďuje univerzita v Astonu. Vozy jsou vybaveny zařízením pro jejich sběr a dále GPS navigací.
Testovací řidiči, které vybírala pro změnu vysoká škola v Coventry, používají auta jako typičtí Britové. Většina cest je tak dlouhá do 8 km a průměrný denní proběh činí 37 km. Dost na to, aby vydržely baterie, na jedno nabití totiž elektrický myšák ujede až 130 km. Ve městech jsou velmi časté rozjezdy například ze světelných křižovatek, při kterých automobily s konvenčními motory vypouštějí nejvíce škodlivých látek.
Při zkušebních jízdách se využívá celé výkonové spektrum vozu, časté jsou i cesty po dálnicích. I-MiEV pochopitelně nemá problémy s dodržováním rychlostního limitu, který je v Británii velmi nízký: 70 mph, tedy 112 km/h. Elektromobily se třemi diamanty jezdily i v zimě v teplotách kolem -10 °C jen s drobnými problémy, které byly právě způsobeny chladným počasím a použitím vozů jen v krajní nutnosti. Stejně většinu času (celých 97 %) stráví na parkovištích, což je ovšem žádoucí. Akumulátory se tak mohou déle nabíjet, buď během noci, nebo tehdy, je-li řidič zrovna ve svém zaměstnání.
Testování se za kanálem La Manche nevěnuje pouze CABLED, ale i dalších sedm společností, které budou mít v provozu celkem 340 vozidel. Půjde o různé značky, do projektu je zainteresován také německý Daimler, respektive značka Smart, nebo indický koncern Tata včetně britských akvizic Jaguar a Land Rover. Nemůže chybět ani výrobce taxíků LTI a firma Microcab, která pro změnu staví elektrické tříkolky. Infrastrukturu a dodávky elektřiny má na starosti společnost E.ON, která působí i u nás.