Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
19 Fotogalerie

Motocyklová VC Francie 2018: V MotoGP nejrychlejší domácí Zarco, Crutchlow v nemocnici

Aleš Dragoun
Kvalifikace na Velkou cenu Francie silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Johann Zarco (MotoGP), Francesco Bagnaia (Moto2) a Jorge Martín (Moto3).

70. ročník seriálu MS silničních motorek pokračuje o tomto víkendu pátým podnikem v Le Mans. Jednostopé stroje však nezávodí na dlouhém Circuit de la Sarthe (to by bylo jistě velmi zajímavé, ale i nebezpečné), nýbrž na okruhu Bugatti. Ve Francii se o vavříny bojuje od samého počátku hromadné výroby motorových dvoukolek, tedy 90. let devatenáctého století. Nejdříve startovaly spolu s automobily v kláních mezi městy. Slavnou kapitolou byl Coupe Internationale v Dourdanu, jehož 2. ročník v roce 1905 vyhrál Václav Vondřich s motocyklem Laurin & Klement. Šlo vlastně o neoficiální mistrovství světa.

GP Francie se poprvé pořádala v roce 1920 v Le Mans. Součástí MS byla poprvé v sezóně 1951, pak v letech 1953-1955 a od roku 1959 – pouze v ročnících 1968 a 1971 chyběla, neboť se nepořádala. To znamená, že se koná po třiaosmdesáté a v Le Mans zůstane dalších osm let, nová smlouva byla již potvrzena.

MotoGP

Kolotoč uzavírání kontraktů na příští roky se rozbíhá naplno. V první řadě ukončil spekulace Andrea Dovizioso, který u Ducati podepsal na další dva roky. Kontrakt na stejnou dobu má v kapse i Álex Rins, ten ale zůstává u Suzuki. Zamíří tam od Italů Jorge Lorenzo? Davide Brivio, který vede tovární tým samurajského S, řekl „Uvidíme v Mugellu“. Aleix Espargaró se zase příští dvě sezóny nehne od Aprilie.

Nejlepší čas prvního volného tréninku královské kubatury zajel v pátek dopoledne Marc Márquez, jezdec Repsol Hondy. Později, v tom druhém byl naopak nejrychlejší Andrea Dovizioso (Ducati). Prodloužení smlouvy tak oslavil řádně. Sobotnímu dopolednímu měření sil kraloval pro změnu Maverick Viñales (Yamaha). Bradley Smith (KTM) absolvoval nepříjemný kontakt s asfaltem, je ale v pořádku.

Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší Dovizioso, který až v závěru přeskočil Danila Petrucciho (Pramac Ducati). Rossi upadl v poslední zatáčce před cílem, se zemí se potkali i Rins, Cal Crutchlow a náš Karel Abraham.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Petrucci a Dani Pedrosa. Álvara Bautistu, mistra světa stopětadvacítek z roku 2006 postihl pád, stejně jako Pola Espargara, znovu si „ustlali“ i Abraham a Crutchlow. Cala vykopl highisder a bohužel dostal ránu od zadního kola svého stroje, který ho dohonil. Záhy zavlála rudá vlajka. Lékařská asistence byla samozřejmě nutná, ale Brit z nosítek ukázal zdvižený prst. Díkybohu! Během kvalifikace Moto2 se objevila zpráva, že nemá ani žádné zlomeniny, byl převezen přímo do nemocnice v Le Mans.

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, se přetahovali Marc Márquez, Petrucci a Johann Zarco. Aleix Espargaró havaroval v první zatáčce a klouzal se až do třetí. Pak do pořadí promluvili Andrea Iannone a Jorge Lorenzo. Jenže nakonec úřadoval domácí Zarco (1:31,1 min), Márquez už na něj nenašel odpověď. Fantastický výkon podal Petrucci, který se protlačil do první řady. Domácí fanoušci byli u vytržení... Francouz v barvách domácího týmu na pneumatikách Michelin první! Jen ta motorka pochází z Japonska...

VC Francie MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1.Johann ZarcoYamahaMonster Yamaha Tech 31:31,185 min
2.Marc MárquezHondaRepsol Honda Team1:31,293 min
3.Danilo PetrucciDucatiAlma Pramac Racing1:31,381 min
4.Andrea IannoneSuzukiTeam Suzuki Ecstar1:31,454 min
5.Andrea DoviziosoDucatiDucati Team1:31,553 min
6.Jorge LorenzoDucatiDucati Team1:31,590 min
7.Jack MillerDucatiAlma Pramac Racing1:31,683 min
8.Maverick ViñalesYamahaMovistar Yamaha MotoGP1:31,784 min
9.Valentino RossiYamahaMovistar Yamaha MotoGP1:31,900 min
10.Dani PedrosaHondaRepsol Honda Team1:32,024 min
24.Karel AbrahamDucatiÁngel Nieto Team1:33,839 min

Moto2

Zulfahmi Khairuddin z Malajsie se rozhodl ukončit jezdeckou kariéru. Zůstává u domácího týmu SIC, ale závodit už nebude. Není mu ještě ani sedmadvacet a letos se do MS vrátil po dvouleté pauze, kdy jezdil supersporty. Poprvé zkusil Moto2, ale bez úspěchu. Celkem absolvoval 107 GP, nejúspěšnější pro něj byla sezóna 2012, kdy v Moto3 vystoupil dvakrát na pódium, vodil tehdy KTM Akiho Aja. V týmu jej nahradil Fin Niki Tuuli, kterého známe taktéž z MS supersportů, vyhrál loni v Magny-Cours a je jezdcem první desítky této kategorie, takže žádné béčko. V Grand Prix ale debutuje.

Divokou kartu pro francouzský závod dostal Corentin Perolari (tým Promoto Sport, šasi Transfiormers) a jako „extra entry“ startuje Cédric Tangre (Yohan Moto Sport/Tech 3). Za prototypovým šasi Transfiormers (oficiální server MotoGP.com jej uvádí chybně jako Transformiers) stojí bývalý závodník Christian Boudinot a testovacím pilotem je Louis Rossi, vítěz GP Francie Moto3 2012. Část „fior“ odkazuje na Clauda Fiora, konstruktéra zajímavých závodních motocyklů (1955-2001). Tangre není žádný zelenáč, v červenci mu bude už pětatřicet a má za sebou bohatou, byť hlavně lokální kariéru v produkčních šestistovkách i litrech včetně vytrvalostních závodů.

Prvnímu pátečním tréninku Moto2 kraloval překvapivě Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP/Kalex), druhému pak Francesco Bagnaia (Sky Racing Team 46/Kalex), který se otřepal rychle z divokého pádu v FP1. Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny znovu Němce Schröttera! Brazilec Eric Granado (Forward Racing Team/Suter) se válel spolu s motorkou v kotrmelcích, ale naštěstí bez následků.

Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut a dnešní program uzavírala. Vydrží Marcelu Schrötterovi forma? Hned zpočátku upadl Mattia Pasini, dokonce se udržel motorky. Průběžné vedení patřilo Bagnaiovi, jinak lídrovi celkového pořadí jezdců, dvakrát už letos vyhrál závod. Marcel havaroval místo toho, aby útočil. Jorge Navarro jej napodobil a po pár chvílích také Sam Lowes, ten to stihl do konce ještě jednou. Spadli i Granado, Tangre a Tuuli dokonce dvakrát těsně za sebou, podruhé se zajímavě klouzal i se strojem v nájezdu na cílovou rovinku. Na motorkách se neudrželi ani Stefano Manzi a Xavi Cardelus.

Na Bagnaiův čas 1:36,1 min nikdo neodpověděl, takže „Pecco“ získal pole position. Xavi Vierge to ve své posledním kole přehnal, havaroval a zůstal druhý před Lorenzem Baldassarrim. Loňský mistr světa Moto3 Joan Mir odstartuje čtvrtý před Schrötterem a Álexem Márquezem, Lowes obsadil sedmé místo.

VC Francie Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1.Francesco BagnaiaKalexSky Racing Team VR461:36,188 min
2.Xavi ViergeKalexDynavolt Intact GP1:36,390 min
3.Lorenzo BaldassarriKalexPons HP401:36,583 min
4.Joan MirKalexEG 0,0 Marc VDS1:36,659 min
5.Marcel SchrötterKalexDynavolt Intact GP1:36,671 min
6.Álex MárquezKalexEG 0,0 Marc VDS1:36,676 min
7.Sam LowesKTMSwiss Innovative Investors1:36,784 min
8.Brad BinderKTMRed Bull KTM Ajo1:36,920 min
9.Miguel OliveiraKTMRed Bull KTM Ajo1:36,951 min
10.Simone CorsiKalexTasca Racing Scuderia Moto21:36,976 min

Moto3

Víkend zahájil nejlepším výkonem v nejslabší kubatuře čtyřdobých jednoválcových dvěstěpadesátek Jorge Martín (Del Conca Gresini/Honda), náš Jakub Kornfeil skončil hned za ním! Druhé volné měření sil patřilo Niccolovi Antonellimu (SIC58 Squadra Corse/Honda). Dnešní trénink pak zvládl nejlépe Marcos Ramírez (Bester Capital Dubai/KTM).

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na „gridu“, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji Fabio di Giannantonio (1:42,9 min). Po zemi se naopak váleli Jaume Masia, Gabriel Rodrigo, Enea Bastianini a Albert Arenas. Airbagy v kombinézách však odvádějí vynikající práci... Na vrchol se sice vyšvihl Arón Canet, ale tomu byl nejrychlejší čas k ničemu. Odstartuje totiž do zítřejšího závodu až z konce pole za zaviněný hromadný pád v Jerezu, John McPhee pak dostal za totéž penalizaci šesti míst na roštu. Rodrigo přece jen zamířil do zdravotnického střediska na okruhu. Pro jistotu.

Makar Jurčenko byl dalším „padavkou“ a moc se mu vstávat nechtělo. Marco Bezzecchi zase na stroj nasedl. Festival pádů však pokračoval, dalším v pořadí se stal John McPhee. „Diggia“ kontroval (1:42,4 min) a nejlepší výkon ještě vylepšil Enea Bastianini. Adama Norrodina potkal necelé 4 minuty před koncem mohutný highsider. Za kratší konec však tahal Jorge Martín, ten zajel nový rekord dráhy v Moto3 (1:42:0). Ve finále už ho nikdo nepřekonal. Ale pozor! Vedle něj bude v první řadě stát Jakub Kornfeil! Pomalejší byl i Bastianini, byť pouze o tisícinu.

VC Francie Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1.Jorge MartínHondaDel Conca Gresini Moto31:42,039 min
2.Jakub KornfeilKTMRedox PrüstelGP1:42,162 min
3.Enea BastianiniHondaLeopard Racing1:42,163 min
4.Marcos RamírezKTMBester Capital Dubai1:42,189 min
5.Albert ArenasKTMÁngel Nieto Team Moto31:42,214 min
6.Marco BezzecchiKTMRedox PrüstelGP1:42,355 min
7.Niccolò AntonelliHondaSIC58 Squadra Corse1:42,422 min
8.Fabio di GiannantonioHondaDel Conca Gresini Moto31:42,447 min
9.Andrea MignoKTMÁngel Nieto Team Moto31:42,509 min
10.Arón CanetHondaEstrella Galicia 0,01:42,512 min

Foto: Václav Duška jr.